וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיזבאללה, גרסת תימן: "איראן הגדילה את משלוחי הנשק לחות'ים"

21.3.2017 / 19:10

גורמים מערביים ואזוריים בכירים אמרו כי ההחלטה להרחיב את התמיכה במורדים השיעים התקבלה על ידי בכיר משמרות המהפכה סולימאני. זאת מתוך מחשבה שההכרעה בעימות גורלית למאבק האזורי בין איראן לערב הסעודית

צילום מסך

איראן שולחת כלי נשק מתקדמים ויועצים צבאיים לתימן, כדי לסייע למורדים החות'ים במלחמת האזרחים שבה מעורבת גם ערב הסעודית – כך מסרו גורמים מערביים ואזוריים. הגורמים אמרו כי בחודשים האחרונים הרחיבה טהראן את מעורבותה בעימות הנמשך זה שנתיים באמצעות משלוחי נשק ותמיכה. זאת בדומה לתמיכה שהיא מעניקה לחיזבאללה בסוריה.

גורם איראני בכיר אמר כי מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה, קאסם סולימאני, נפגש בחודש שעבר בטהראן עם גורמים בכירים במשמרות המהפכה ודן עמם בדרכים לחזק את החות'ים. "באותה פגישה הם הסכימו על הגדלת הסיוע, דרך אימונים, כלי נשק ועזרה כספית", אמר הגורם. לדבריו, תימן היא הזירה שבה מתרחשת מלחמת השליחים האמתית בין איראן לערב הסעודית, "וניצחון יאפשר להגדיר מחדש את מאזן הכוחות במזרח התיכון".

הגורמים אמרו כי איראן מעבירה את הנשק לתימן באופן ישירה או דרך סומליה, כשהיא עוקפת את מאמצי הקואליציה הסעודית לסכל את אותם משלוחים. גורמים מערביים אמרו כי ברגע שספינות הנשק מגיעות לאזור, המטענים מעוברים לסירות דיג קטנות, שאותן קשה לאתר מאחר שהן נפוצות מאוד.

עוד על המלחמה בתימן
עשרות פליטים סומלים נהרגו בתקיפת הקואליציה הסעודית לחופי תימן
מרחיבים את המערכה: עשרות תקיפות אמריקניות נגד אל-קאעדה בתימן

לוחמים טריים בשורות המורדים החות'ים במצעד צבאי בבירת תימן, צנעא, ינואר 2017. רויטרס
לוחמים בשורות המורדים החות'ים, ינואר/רויטרס

איראן דוחה את הטענות של הערב הסעודית ולפיהן היא תומכת במורדים השיעים, ומאשימה את ריאד בהעמקת המשבר. עם זאת, פעילותה של איראן בתימן משקפת השפעה הולכת וגוברת של הזרם השמרני בטהראן, המנסה להקדים את החרפת מדיניותה של ארצות הברית תחת דונלד טראמפ כלפי הרפובליקה האסלאמית.

דובר הקואליציה הסעודית, אחמד עסירי, אמר כי החות'ים החלו לעשות שימוש לאחרונה בטילי הנ"ט המתקדמים "קורנט", שלא היה קודם לכן בארסנל של צבא תימן או של החות'ים. מנהיג בשורות המורדים דחה את הטענות הללו ואמר כי זה ניסיון של ערב הסעודית לטשטש את כישלונה של ערב הסעודית לנצח במלחמה שגבתה את חייהם של לפחות עשרת אלפים איש.

מדינות ערב הסוניות באזור חוששות ממעורבותה של איראן בתימן, וגורם בכיר באחת מאותן מדינות אמר: "אנחנו רוצים שאיראן תחדל מייצוא השיעה לאזור, בין אם בתימן או למקום אחר".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
קאסם סולימאני עם מנהיג איראן עלי חמינאי – טהראן, 27 במרץ 2015. AP
מקדם את הרחבת פעילותה של איראן בתימן. סולימאני/AP

ערב הסעודית התערבה במלחמת האזרחים בתימן ב-2015 במטרה להציל את שלטונו של הנשיא עבד רבו מנסור האדי, אחרי שהחות'ים השתלטו על הבירה צנעא. כוחות הממשל מחזיקים ברוב שטחה של תימן בדרום המדינה ובמזרחה, בזמן שהמורדים שולטים על רוב מרכזי האוכלוסייה בצפון-מערב המדינה, כולל על צנעא.

גורם איראני בכיר לשעבר אמר כי האגף השמרני באיראן מתכנן לחזק את החות'ים כדי "לחזק את ידם באזור". לדבריו, "הם מתכננים להקים ארגון דמוי חיזבאללה בתימן. כדי להתמודד עם המדיניות העוינת של ריאד, איראן צריכה להשתמש בכל הקלפים שיש לה". דיפלומט מערבי המוצב באחת ממדינות האזור אמר כי "החות'ים הם לא חיזבאללה, אך הם לא צריכים להיות כדי להשלים את מטרותיה של איראן, שהן כיתור הסעודים, הרחבת השפעתה והפגנת כוח באזור ופיתוח אמצעי לחץ בלתי-קונבנציונליים".

נתיבי האספקה המועדפים על איראן כוללים אזורי דיג סביב נמל מוכלא, על אף הצורך במבריחים כדי לעבור את הדרך אל האזורים שבשליטת החות'ים. לפי הגורמים המעורים בנושא, הקואליציה הסעודית עדיין לא יכולה לעצור את הברחות הנשק על אף שהדפה את אל-קאעדה מהנמל בשנה שעברה. דובר הקואליציה הסעודית הודה בקושי לפקח על חופה של תימן, שמשתרע לאורך של 2,700 ק"מ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully