וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השוטר שהכה את החייל ממוצא אתיופי נגד החלטת היועמ"ש: "חרג מסמכותו"

22.3.2017 / 1:00

מנדלבליט הורה למח"ש לנקוט בהליך פלילי נגד השוטר שתועד תוקף את דמאס פיקדה, בניגוד להחלטת קודמו וינשטיין. בתגובה, טענו עורכות דינו כי השוטר פעל בעקבות לחץ של נציגי העדה האתיופית על אף שהתקרית לא אירעה לדבריו על רקע גזעני: "חיפשו סמל כדי להרגיע את הרוחות"

צילום: צילומי אבטחה, עריכה: יאיר דניאל

השוטר שתועד תוקף את החייל דמאס פיקדה, השיב אתמול (שלישי) לבג"ץ על החלטת היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט להורות למחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) לנקוט נגדו בהליך פלילי. הוא טען כי מנדלבליט חרג מסמכותו כשניסה לשנות את החלטתו של היועץ הקודם, עו"ד יהודה וינשטיין, וכי פעל מתוך שיקולים זרים ולחץ של נציגי העדה האתיופית, וזאת למרות שהתקרית עצמה לא אירעה, לדבריו, על רקע גזעני.

"אין כל בסיס לטענה כי האירוע הינו אירוע בעל גוון גזעני ולו הקלוש ביותר. מדובר בסאגה משפטית חריגה של שוטר, אשר אזרח לא צייתן ניצל את צבע עורו וביקש לייחס לו ללא כל תימוכין עובדתיים מניע גזעני שלא קיים – ובכך הפך אותו לסמל שלילי בעל כורחו", נכתב בתשובה שהוגש לבג"ץ על ידי עורכות הדין אפרת נחמני-בר ותהילה חדד, המייצגות את השוטר.

לקריאה נוספת:
מסתמן: השוטר שתועד מכה חייל ממוצא אתיופי לא יועמד לדין
בג"ץ הורה ליועמ"ש: קבל החלטה בעניין השוטר שתועד מכה חייל אתיופי
היועמ"ש ישקול פתיחת התיק נגד השוטר שתועד מכה חייל אתיופי

החייל האתיופי דמאס פיקדה לאחר שיצא מפגישתו עם ראש הממשלה,ירושלים, 04.05.2015. טלי מאייר
לטענת השוטר, התקיפה לא נעשתה על רקע גזעני. פיקדה/טלי מאייר

עורכות דינו של השוטר טענו כי למנדלבליט כלל אין סמכות לעיין מחדש בהחלטתו של היועץ הקודם וינשטיין, שהחליט שלא לנקוט בהליך פלילי נגד השוטר, שכן לא חל "שינוי נסיבות מהותי" בנוגע לתיק. עוד טענו כי החלטת היועץ המשפטי התקבלה לאחר שקבע כי ההליך המשמעתי אינו מתאים במקרה זה, אולם בתיקים דומים שבהם קבע קביעה דומה, הוחלט על סגירת התיק, ולא על מעבר להליך פלילי. בהקשר זה ציינו עורכות הדין את סגירת התיק בעניינו של ניצב רוני ריטמן, מפקד להב 433, וביקשו מבג"ץ להורות למנדלבליט להסביר מדוע גם במקרה של השוטר מתקרית פיקדה לא ייסגר התיק.

"קשה להשתחרר מהרושם שהמדינה מבקשת לה סמל לגזענות, שניתן יהיה לפעול כנגדו בחריפות קיצונית, כדי להרגיע את הרוחות", נכתב בתשובה לבג"ץ. "בהיעדר מניע גזעני באירוע זה, החלטת היועץ המשפטי והתנהלותו הכוללת המושפעת מאותה מחאה נגועה בשיקולים זרים, וככזו היא פסולה".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
מול המצלמה: שוטרים מכים חייל ממוצא אתיופי. ספק 500
"סמל שלילי בעל כורחו". תיעוד התקיפה/ספק 500

באות כוחו של השוטר קראו לבג"ץ לא לבטל את הדיון, שהיה אמור להתקיים מחר, בנוגע להחלטה אם להגיש כתב אישום נגד השוטר או לא. זאת למרות שהיועץ המשפטי כבר הודיע כי בכוונתו לנקוט בהליך פלילי – דבר שמייתר מבחינתנו את העתירה.

שלשום הודיעה הפרקליטות לבג"ץ על הכוונה להגיש כתב אישום נגד השוטר שנצפה בסרטון מכה את פיקדה, אירוע שהצית את מחאת יוצאי אתיופיה, שראו במקרה דוגמה מייצגת ליחס של השוטרים כלפי בני העדה. במסגרת החלטת היועץ המשפטי לממשלה, הוצע לשוטר לחתום על הסדר מותנה עם מח"ש, שבמסגרתו יודה השוטר במיוחס לו ויוטל עליו קנס, ואם יסרב – יוגש נגדו כתב אישום.

(עדכון ראשון: 21:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully