וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מת לוחם המחתרת, שהפך לאדריכל הסכם השלום בצפון אירלנד

21.3.2017 / 16:48

מרטין מקגינס, בכיר המחתרת האנטי-בריטית, הניח את נשקו ומילא תפקיד מרכזי בקידום השלום. "הוא לא יצא למלחמה, אלא המלחמה הגיעה לקהילתו", ספד לו עמיתו. ויש גם אלה שסירבו לשכוח את עברו האלים: "העולם הוא מקום מתוק יותר בלעדיו"

צילום: CNN, עריכה: ורד לידני

מרטין מקגינס, בכיר המחתרת האירית הלאומנית IRA שהניח את נשקו והפך לאחד מאדריכלי הסכם השלום בצפון אירלנד, מת היום (שלישי) בגיל 66. מקגינס, שמסמל עבור רבים את האלימות הקשה שפילגה את אירלנד והגיעה לשיאה במחצית השנייה של המאה הקודמת, זכה לכבוד הן בבריטניה והן ברפובליקה האירית בשל חלקו בהסכם השלום של שנת 1998.

"למרות שלעולם לא אוכל לשבח את דרך הפעולה שנקט בשלבים המוקדמים יותר של חייו, מרטין מקגינס מילא בסופו של דבר תפקיד חשוב בהתרחקותה של התנועה הרפובליקנית מאלימות", ספדה לו ראשת הממשלה של בריטניה תרזה מיי. "במעשיו, הוא נתן תרומה חיונית והיסטורית למסע יוצא הדופן של צפון אירלנד מסכסוך לשלום".

עוד בוואלה! NEWS:
בריטניה: הליך היציאה מהאיחוד האירופי יחל באופן רשמי בשבוע הבא
אקזיט מה"ברקזיט": סקוטלנד דורשת משאל עם נוסף לעצמאות
שר החוץ של בריטניה לנתניהו: "המדיניות היא פתרון שתי המדינות"

מרטין מקגינס, השר הראשון של צפון אירלנד, מרץ 2007. רויטרס
הסכים ללחוץ את ידה של המלכה. מקגינס/רויטרס

מקגינס טיפס בסולם הפיקוד של ה-IRA, שנלחם בצבא הבריטי, ראשית בעיר הולדתו לונדונדרי. בשנת 1973 הוא הורשע בחברות בארגון, לאחר שנעצר עם מכוניתו, שהייתה מלאה בחומרי נפץ ובכדורי רובה. בהמשך, הוא הפך לאחד מבכירי המפלגה הפוליטית שהחליפה את ה-IRA, "שין פיין", ייצג את הארגון בשיחות השלום, ומונה בשנת 2007 לסגן ראש ממשלת צפון אירלנד.

בחודש ינואר האחרון הוא התפטר מתפקידו, לאחר שאובחנה אלצו מחלת לב נדירה. הוא המשיך להיות מזוהה עם המאבק הרפובליקני ולהוביל את "שין פיין", אולם בשנת 2012 נפגש עם המלכה אליזבת באירוע צדקה והסכים ללחוץ את ידיה. שנה לפני כן, הוא התמודד בבחירות לנשיאות הרפובליקה של אירלנד, אולם הפסיד ושב לתפקידו בצפון אירלנד, חלק מבריטניה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
מרטין מקגינס, השר הראשון של צפון אירלנד, ספטמבר 2015. רויטרס
"היה לו אמון מהשטח". מקגינס/רויטרס

גרי אדאמס, בכיר נוסף בתנועה הרפובליקנית, אמר היום לרשת האירית RTE כי "מרטין מקגינס מעולם לא יצא למלחמה, אלא המלחמה הגיעה לרחובותיו, לעירו, לקהילתו. הוא היה אדם דגול, ונתגעגע אליו". השר הבריטי לשעבר לענייני צפון אירלנד, פיטר היין, הוסיף בשיחה עם רדיו BBC כי "היה לו אמון מהשטח, והוא לקח את הרפובליקנים מעבר של טרור ואימה לעבר עתיד דמוקרטי".

"ההיסטוריה תזכור את חילוקי הדעות בנוגע לתפקיד שמילא מרטין מקגינס בעבר הקרוב והרחוק, אך היא גם תראה את תרומתו החשובה להליך המדיני ולתהליך השלום", אמר היום ראש ממשלת צפון אירלנד לשעבר ארלין פוסטר, שאביו נפגע בניסיון התנקשות של ה-IRA. עם זאת, השר לשעבר נורמן טביט, שרעייתו נפצעה בפיגוע של ה-IRA בשנת 1984, טען כי העולם הוא "מקום מתוק יותר" ללא מקגינס, שאותו תיאר כפחדן שהעמיד פנים של שוחר שלום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully