וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את חוק V-15

21.3.2017 / 0:20

חוק מימון המפלגות נועד להגביל גיוס תרומות של עמותות פוליטיות שמקיימות קמפיין במהלך מערכת בחירות. 41 תמכו ו-27 התנגדו. "חג לדמוקרטיה", קבע יוזם החוק, ח"כ קיש מהליכוד. ח"כ זנדברג: "חוק של ראש ממשלה פרנואיד"

יח"צ - חד פעמי

מליאת הכנסת אישרה אמש (שני) את חוק מימון המפלגות, המכונה "חוק V-15", בקריאה שנייה ושלישית. מטרת החוק, שיזם ח"כ יואב קיש (הליכוד), היא להגביל גיוס תרומות של עמותות פוליטיות המקיימות קמפיינים במהלך מערכות בחירות. החוק קובע כי תוטל חובת דיווח והגבלות על תרומות על כל אזרח או קבוצת אזרחים שמעוניינים לבצע פעילות בחירות, שלא דרך מפלגה או גוף הקשור לסיעה. החוק עבר עם 41 תומכים ו-27 מתנגדים.

לפי החוק, פעילות בחירות מוגדרת כך: יצירת מאגר מידע ובו פרטים מזהים של בוחרים לצד מידע בדבר כוונות ההצבעה שלהם, הסעת בוחרים ביום הבחירות שלא לפי חוק ושלא בתמורה מלאה לשם הבטחת הצבעתם, פנייה ישירה לבוחרים להצביע בעד או נגד רשימה מסוימת ותעמולה באמצעות מודעות פרסום שמטרתה לקרוא להצביע בעד או נגד רשימת מועמדים.

עוד בוואלה! NEWS:
בעקבות דוח המבקר על מימון הבחירות: בליכוד נחושים לקדם את "חוק V15"
מבקר המדינה: ארגון V15 לא פעל מטעם מפלגות השמאל בבחירות 2015

שלטי V15 בירושלים. יעל געתון, מערכת וואלה! NEWS
מי שיעבור בכוונת מרמה על קמפיין בסכום של יותר מחצי מיליון שקלים - תושת עליו ענישה פלילית. שלטי V-15 בירושלים/מערכת וואלה! NEWS, יעל געתון

בחוק נקבעו שלוש מדרגות שונות. המדרגה הראשונה קובעת כי על קמפיין של עמותה בעת מערכת בחירות שמושקע בו עד לסכום של מאה אלף שקלים לא תחול חובת דיווח. מדרגה שנייה נוגעת לקמפיין עם הוצאות בסכומים של מאה עד 400 אלף שקלים, וקובעת כי עליו תחול חובת רישום אצל מבקר המדינה. מדרגה שלישית נוגעת לקמפיינים של יותר מ-400 אלף שקלים וקובעת כי עליהם תחול חובת התאגדות ומינוי רואה חשבון. הענישה בחוק קובעת כי מי שיעבור בכוונת מרמה על קמפיין בסכום של יותר מחצי מיליון שקלים תושת עליו ענישה פלילית כקבוע בחוק.

ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) הגיש אתמול הסתייגות לחוק לפיו מימון המפלגות השוטף שהן מקבלות מהכנסת יגדל ב-22 מיליון שקלים בשנה, כמעט מאה מיליון שקלים בקדנציה של ארבע שנים. שרי הממשלה אישרו את התוספת לפני הדיון במליאת הכנסת. מימון המפלגות נקבע על ידי ועדה ציבורית וכל הגדלה של המימון מחייבת את אישורה. אולם הפעם, החליטו חברי הכנסת לעקוף את הוועדה ולהגדיל את מימון המפלגות בחקיקה. יש עתיד שתמכה בחוק, ציינה כי "תתנגד בכל כוחה לניסיון המביש להצמיד אליו את תוספת המימון".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
אירוע V15. אלעד ברנגה, מערכת וואלה! NEWS
"הצבנו חומת בטון מול קניית שלטון בכסף". אירוע של V-15 ב-2015/מערכת וואלה! NEWS, אלעד ברנגה

הדיון במליאת הכנסת נמשך כשלוש שעות ובמהלכו תקפו ח"כים מהאופוזיציה את החוק. ח"כ יואל חסון (המחנה הציוני) אמר כי "נתניהו נכנס להליך החקיקה כשהוא רוצה לשתק את השיח האזרחי נגדו ויוצא ממנו עם מגבלות קשות על העיתון שלו. ממשלה בראשותנו תפעל לבטל את החוק הזה".

ח"כ תמר זנדברג (מרצ) אמרה ששמו האמיתי של החוק "הוא חוק 'רק לא ביבי', והוא לא נולד כי קיש קם בבוקר עם רעיון, אלא כי הוא ככל הנראה קיבל טלפון שאמר 'מה פתאום מנסים להדיח ראש ממשלה' בבחירות דמוקרטיות. ראש הממשלה פרנואיד ואובססיבי והחליט לנסות לשנות את כללי המשחק במקום לדאוג לעתיד מדינת ישראל". ח"כ קיש שיזם את החוק עם חברי הכנסת נאוה בוקר, אמיר אוחנה ודוד ביטן אמר כי "היום שמנו 'וי' על V-15. זהו חג לדמוקרטיה שיודעת גם להתגונן מפני זיהומה. הצבנו חומת בטון מול קניית שלטון בכסף".

(עדכון ראשון: 23:40)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully