וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בוטלה השביתה הכללית בקווי אגד ברחבי הארץ; הצדדים יחלו במו"מ

הצדדים הסכימו למתווה שהציג בית הדין האזורי לעבודה, שלפיו ההסתדרות, העובדים ונציגי המדינה יתכנסו למשא ומתן כדי להגיע להסכם. ההסכם יכלול את הסוגיות שבמחלוקת, העלאת שכר, שכר עידוד, כימות שעות לילה ופרישת עובדים

צילום: יותם רונן, עריכה: יוסי אלטר

ההסתדרות הודיעה הערב (שני) כי תשהה את השביתה המתוכננת מחר בקווי אגד ברחבי הארץ. ההודעה באה לאחר שנציגי העובדים הסכימו למתווה שהציע בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב. בתיווכה של השופטת אסנת רובוביץ', ובהסכמת הצדדים, הלילה יחל משא ומתן אינטנסיבי בלוח זמנים מוגדר על ידי בית הדין, כדי לגבש הסכם עקרונות בנוגע לסוגיות שבמחלוקת, בהן העלאת שכר, שכר עידוד, כימות שעות לילה ופרישת עובדים.

עו"ד אוהד שילון, נציג ההסתדרות, הודיע כי "ועד העובדים דן בעניין והגיע להבנה לאחר ששמע את עמדת בית הדין ועמדה לנגד עיניו טובת הציבור. זאת, בתנאי שהמתווה יקרה כלשונו עם תיקונים". בבית הדין יתקיים דיון נוסף בנושא ב-29 למרץ. לדברי השופטת, ממה שנאמר לבית הדין, "יש שלושה נושאים בוערים, זה שתשבו עוד ארבעה ימים זה לא יעזור, צריך לשבת היום כדי שלא נגיע למצב הזה של השבתה, לתמחר את העלויות, להעביר למשרד האוצר שגם להם ניתן סעד, אי אפשר לשבת על הגדר ולהגיד זה לוקח הרבה זמן".

שר התחבורה והמודיעין ישראל כץ בירך על ביטול השביתה באגד ועל "מניעת סבל ופגיעה מיותרת ביותר ממיליון נוסעים". כץ מסר כי "על חברת אגד להתאים את עצמה לשינויים ולהתפתחויות ואין בכוונתי להתפשר בנושא. המטרה היא תחבורה ציבורית יעילה ברמה אירופאית כפי שאנו מקדמים כיום, במסגרת הרפורמה בתחבורה הציבורית", אמר.

עוד בוואלה! NEWS:
הממונה על התקציבים באוצר לשעבר – מתווך בסכסוך עם אגד
בקשה לתביעה ייצוגית נגד אגד: "יחס מחפיר וביטול מיליוני נסיעות"
ההסתדרות מאיימת להשבית את קווי אגד בכל הארץ בחודש הבא

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"כמו דינוזאור שמסרב להתרגל למציאות". כץ/מערכת וואלה!, צילום מסך

גם דובר אגד, רון רטנר, בירך על ההחלטה לעצור את השביתה. "בית הדין הורה על קיום משא ומתן בין הנהלת אגד לוועד העובדים וההסתדרות עד יום חמישי הקרוב בשעה 13:00. טיוטת הסיכומים תועבר לעיון ואישור משרדי התחבורה והאוצר כפי שהתחייב שר התחבורה בדיון בראשותו אמש, לתת ערבות מלאה לכל סיכום שיתקבל על ידי הצדדים. אגד וההסתדרות מצפים ששר התחבורה יעמוד בהתחייבותו זו והיא תוצג בפני בית הדין ב-29 במרץ", מסר. דובר אגד הדגיש כי הנהלת אגד נערכת לקיים מחר את כלל שירותי התחבורה הציבורית בישראל כסדרם.

בדיון העיד אבי אדרי, יו"ר איגוד עובדי התחבורה, ואמר: "אנחנו קרוב לשנה ושלושה חודשים ללא הסכם קיבוצי, אני שומע את סמנכ"ל הכספים אומר כי בקרוב לא יהיו משכורות כי המדינה לא מעבירה כספים, בפעם הקודמת השתמשנו בזכות השביתה והפלא ופלא המדינה העבירה כספים משמע זכות השביתה היא משהו שחייבים לממש אותו. צריך לסיים את הסאגה שבה לא רק שאנחנו לא רק מקבלים תוספות שכר אלא התנאים מרעים, יש הרעה של התנאים אולי החברה חפצה חיים אז החברה נלחמת על גבם של העובדים. אנחנו לא ששים אלי קרב אבל אין לנו ברירה אבל חייבים לממש את זכות השביתה. שמנו על השולחן של אגד, הנה הדרישות שלנו, הגשנו טבלת שכר, אמרנו איזה תיקונים צריך לעשות, ללא איום השביתה לא יהיה ייתכן להגיע להסכם. אנחנו כן מאמינים שאם זכות השביתה תהיה על השולחן זה יועיל לכל הצדדים, המדינה תסיים את הסאגה, אגד תסיים את הסאגה".

עו"ד אורנה שר, המייצגת את אגד, הוסיפה: "אנחנו חושבים שיש מקום לתת פרק זמן כדי להגיע להסכמות ולמצוא פתרון, זה הסכם מאוד משמעותי, זה הסכם קיבוצי לשני, אבל רוצים לעשות את זה אבל חייבים את המדינה בלופ הזה. יש כאן עדים שהיו אצל השר שביקש שהמו"מ יתנהל במקביל, לא ניתן לנתק בין השניים". אבי פרידמן, מנכ"ל אגד, ציין: "אנחנו צריכים לקבל עוד כמה ימים, הממשלה מולי לא מכבדת את ההסכמים, כלפי העובדים הייתי הגון, וזה מעוגן בהסכמה שאני בעובדים לא אגע, כלומר בהסכם הישן, עד שלא ייחתם הסכם חדש ונעשה את ההתאמות. לכן, אני אומר אנחנו נמצאים בישורת האחרונה מול הממשלה והעובדים, הייתי מבקש לקבל את הסעד של כמה ימים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
אוטובוסים של חברה אגד, תחנה מרכזית תל אביב. אוקטובר 2016. ראובן קסטרו
אי אפשר לשבת על הגדר. אגד/ראובן קסטרו

לפי הודעה שמסר הבוקר יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, הרקע להחלטה לצאת להשבתה גורפת של הקווים נעוץ בסחבת שנוקטים משרדי האוצר והתחבורה במשא ומתן מול הנהלת החברה על חתימת הסכם קיבוצי בחברה, ומביא לפגיעה משמעותית בשכר העידוד של הנהגים. "אלפי נהגים שסובלים מפגיעה חמורה בתנאי שכרם, נושאים במחיר המחדל וממחר פקידי המדינה לוקחים כבני ערובה גם מיליון וחצי נוסעים. אני מקווה ששרי התחבורה והאוצר ישנסו מותניים ויעשו הכול על מנת למצוא פתרון ולהימנע ממשבר חסר תקדים", אמר ניסנקורן, והוסיף כי "לכולם ברור מה מונח על כף המאזניים".

שר התחבורה ישראל כץ הורה הבוקר להנהלת אגד לקיים משא ומתן מזורז עם העובדים על תנאי עבודתם, במסגרת המשא ומתן שאותו הם מנהלים מול הממשלה על המשך הרפורמה בתחבורה הציבורית. מנגד, הורה כץ לאוצר להתאים את המקדמות הנדרשות לחברה ולא להשתמש בהן כדי לפגוע בחברה וכקלף מיקוח. "אתם כמו דינוזאור שמסרב להתאים את עצמו למציאות המשתנה. אם לא תעשו את מה שנדרש ולא תקבלו את החלטות המתאימות כעת, אתם תיעלמו. למרות הערכתי ליכולות החברה ולהיסטוריה שלה, אני לא אוותר ואם אצטרך לנהל מאבק ציבורי, כמו שנאלצתי לעשות בנמלים ובמקומות אחרים, אעשה זאת ולא אאפשר לשום גורם פוליטי להתערב", אמר השר, והוסיף כי החברה חייבת לעבור שינוי ולהתאים עצמה לעידן התחרות ולרמת השירות הנדרשת מתחבורה ציבורית מודרנית, כמו במדינות המפותחות בעולם.

כץ הדגיש כי חברת אגד חייבת להשתנות משמעותית והדבר כולל בין השאר את הפיכת אגד מקואופרטיב לחברה, הוצאת קווים לתחרות והכנסת משקיע אסטרטגי להרחבת תחומי פעילות. כמו כן, לדבריו יש להטמיע תרבות נהיגה ועבודה, ועמידה במדדי שירות מחייבים. "הבטחתי לפעול במקביל לשיפור נוסף במעמד הנהג, מעבר להעלאת השכר שיזמתי, הסדרת תנאים סביבתיים לנהגים, מקצוע מועדף, ותק וזכויות במעבר מחברה לחברה אחרי מכרז", הוסיף.

מ"תחבורה בדרך שלנו", ארגון נוסעי התחבורה הציבורית בישראל הגיבו לדברי ניסנקורן ואמרו כי "לצערנו, ממשיכים בהסתדרות לקשור את תנאי הנהגים באגד להסכמי מזכירות אגד עם המדינה, זאת ללא ביקורת על חברי מזכירות אגד, שגרמו לבור הפיננסי בו נמצא הקואופרטיב. למעשה, בגישתה זו מייצגת הסתדרות העובדים את ההנהלה ולא את נהגי אגד, בתמיכתה בדרישת החברה להזרים אליה תקציבי עתק מכיסי האזרחים. אנו קוראים למשרדי האוצר והתחבורה לסרב לסחטנות ולשבור אותה. אנו קוראים למשרד התחבורה לפנות לבית הדין לענייני עבודה בדרישה למנוע שביתה עד תום הליך הבחירות לראשות ההסתדרות".

(עדכון ראשון 13:13)

הפגנת נהגי אגד, בין הכנסת למשרד האוצר. נובמבר 2016. משה שטיינמץ, באמצעות סמארטפון של וואווי – Huawei, משה שטיינמץ
נהגי אגד מפגינים, נובמבר./משה שטיינמץ , משה שטיינמץ, באמצעות סמארטפון של וואווי – Huawei
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully