וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הקומיסרים" של טראמפ: כך שולט הנשיא מקרוב במשרדי הממשלה

ב"וושינגטון פוסט" דווח מפי גורמי ממשל כי הבית הלבן הציב "מפקחים" בלפחות 16 משרדים וסוכנויות, שנועדו להבטיח שפקידי הממשל שומרים אמונים לנשיא. יועץ בכיר הצדיק את הצעד, בטענה כי גורמים רבים "מנסים לערער את הממשל החדש"

צילום: CNN, עריכה: שניר דבוש

(בשבוע שעבר: טראמפ דרש מעשרות פרקליטים להתפטר)

הבית הלבן, תחת ניצוחו של הנשיא דונלד טראמפ, הציב "מפקחים" פוליטיים בלפחות 16 משרדי ממשלה וסוכנויות פדרליות – כך דווח היום (שני) בעיתון האמריקני "וושינגטון פוסט", מפי גורמי ממשל. אותם גורמים, שתוארם הרשמי הוא "יועץ בכיר לבית הלבן", זוכים לרוב למשרד בלשכת השר או בסמוך אליה, ואמונים, על פי גורמים המקורבים לממשל, להבטיח נאמנות לטראמפ.

בפנטגון, למשל, נציג הבית הלבן מכונה על ידי אנשי המשרד "הקומיסר", ברמיזה לבכירי המפלגה הקומוניסטית באיחוד הסובייטי, שתפקידם היה להבטיח את נאמנותם של אנשי הצבא. על פי נתונים שנחשפו לראשונה באתר ProPublica בזכות בקשת חופש מידע, יועצים נוספים מונו, בין היתר, למשרדי האנרגיה והבריאות, ולסוכנויות כמו נאס"א.

עוד בוואלה! NEWS:
מיליארדים לצבא, קיצוץ חד במחלקת המדינה: התקציב של טראמפ נחשף
"קשקוש מוחלט": בכיר ה-NSA מבטל את טענות טראמפ על האזנות
"בלי טוויטר לא הייתי כאן": על מה מצייץ הנשיא טראמפ?

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בנאומו הראשון בקונגרס, וושינגטון.  1 במרץ 2017. רויטרס
אובמה, בוש וקלינטון נמנעו מצעד כזה. טראמפ/רויטרס

על פי גורמי ממשל, אותם יועצים אינם כפופים לשר הרלוונטי, ומדווחים ישירות לריק דירבורן, סגן ראש המטה בבית הלבן שעומד בראש הלשכה לענייני ממשל. יתרה מכך, ג'ון משברן, עוזר בכיר של דירבורן, מנהל שיחת ועידה שבועית עם היועצים, שתפקידם הרשמי הוא תיאום בענייני מדיניות, אולם בפועל מתבקשים לוודא שמשרדי הממשלה לא חורגים מהקו של טראמפ.

בארי בנט, יועץ לשעבר לקמפיין טראמפ, טען כי "במיוחד כשמתחילים ממשלה, וכשיש חילופי מפלגות ושינוי דרמטי של מדיניות, אני חושב שזה מעשה חכם". לדבריו, "מישהו צריך להיות שם כאיש של הבית הלבן בשטח". בהתייחסות לכך שמשרות בכירות רבות במשרדי הממשלה השונים טרם מולאו, הבהיר בנט: "בגלל שאין עוד סגל בכיר, הם מתפקדים כקולו של הבית הלבן – וכאוזניו".

שר ההגנה רוברט גייטס עם הנשיא ברק אובמה. מרץ 2010. GettyImages
סיכל מינוי יועץ בכיר מטעם הנשיא. גייטס לצד הנשיא אובמה/GettyImages

עם זאת, בדיווח ב"וושינגטון פוסט" הובהר כי הנשיאים הקודמים ברק אובמה, ג'ורג' וו. בוש וביל קלינטון לא יישמו מהלך שכזה. הבית הלבן סירב להגיב באופן רשמי, אולם גורם בלשכת טראמפ טען בתגובה כי אותם יועצים אכן מדווחים לשרים הרלוונטיים. לדבריו, מטרת המינויים היא להקל על חילופי הממשל ועל הקשר בין משרדי הממשלה לבית הלבן.

יו"ר בית הנבחרים לשעבר ויועצו של טראמפ, הרפובליקני הבכיר ניוט גינגריץ', הסביר כי טראמפ נדרש לשלוח גורמים פוליטיים למשרדים ולסוכנויות שמיועדות לצמצום תחת מדיניות הנשיא. "אם אתה מייבש את הביצה, אתה חייב מישהו שישמור על התנינים", הבהיר גינגריץ', בהתייחסות להבטחת הבחירות הידועה של טראמפ. "האנשים האלה מנסים באופן פעיל לערער את הממשל החדש, הם חושבים שזו מחויבותם המוסרית".

שר האנרגיה של ארצות הברית ודובר הבית הלבן ג'וש ארנסט, וושינגטון, אפריל 2015. רויטרס
"קצת מרווח לאי הסכמה הוא בריא". שר האנרגיה לשעבר מוניז/רויטרס

הבית הלבן תחת אובמה זכה גם הוא לביקורת בשל אחיזתו המוגזמת, לטענת בכירים, במשרדי הממשלה. כך, למשל, גורמים רבים הביעו זעם על כך שהבית הלבן קבע בשבילם מה הם יכולים לחשוף לגבי עבודתם, ובמשרדי החוץ והפנים התלוננו על הנחתת החלטות. שר ההגנה לשעבר רוברט גייטס סיכל את כוונתו של אובמה למנות יועץ מטעמו להוביל את המדיניות כלפי אסיה, מחשש להשפעה ישירה כל כך של הנשיא.

"זה בריא כשיש מרווח מסוים בין הממשלה של הנשיא לבית הלבן, קצת מקום לחוסר הסכמה", טען קווין נובלוץ', שהיה ראש המטה של שר האנרגיה בתקופת אובמה, ארנסט מוניז. "זה יכול לקרות רק כשלשרים יש את הצוות שלהם, שכפוף ישירות אליהם", הבהיר, "אחרת, זה נראה כמו הבעת אי אמון בממשלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully