וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפיד נגד לפיד: אתר "יש עתיד" מתגאה בהצעה שהיו"ר דוחה על הסף

20.3.2017 / 0:04

יאיר לפיד בולם את המהלך של האופוזיציה להחליף את נתניהו עם ממשלה חלופית, אבל בכנסת הקודמת קידם בדיוק את הרעיון הזה. גם שלוש שנים אחרי, באתר של מפלגתו מבליטים כהישג את מה שהוא מכנה כיום "קומבינה"

צילום: שלומי גבאי, עריכה: שמרית גולדשטיין

יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, הבהיר בימים האחרונים כי הוא מתנגד נחרצות ליוזמה להקמת ממשלה חלופית שמקדמים באופוזיציה על רקע המשבר הקואליציוני. "בדמוקרטיה מחליפים שלטון רק בבחירות. לא ניתן יד לטריקים וקומבינות", אמר לאחרונה. אלא שדווקא לפיד היה המוביל העיקרי של רעיון אי האמון הקונסטרוקטיבי – החלפת ממשלה ללא בחירות - שאושר בכנסת לפני כשלוש שנים, המאפשר הפלת ממשלה בהצבעת אי-אמון יחד עם ממשלה אחרת שמקבלת את אמון הכנסת במקומה.

"בזכות חוק המשילות שיזמה וקידמה יש עתיד", נכתב באתר המפלגה, בעמוד המציג את הרפורמות שקידמה המפלגה כשהייתה בממשלה, בכנסת ה-19, "הצעות אי אמון יוגשו באופן קונסטרוקטיבי. צעד זה יצמצם את האפשרות לבחירות שלא במועדן כתוצאה מתרגילים פוליטיים וניסיונות לסחטנות פוליטית, וימנע הדחה של ממשלה, אלא אם כן ישנה חלופה ריאלית וממשית".

רוה"מ בנימין נתניהו ושר האוצר יאיר לפיד בישיבת הממשלה, אוקטובר 2014. מרק ישראל סלם, מערכת וואלה! NEWS
האתר מציג לראווה את הישגי יש עתיד בממשלת נתניהו/מערכת וואלה! NEWS, מרק ישראל סלם

על רקע המשבר בין ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לשר האוצר משה כחלון, החל אמש (שבת) יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג לקדם הקמת ממשלה חלופית תוך שימוש במוסד אי האמון הקונסטרוקטיבי. ההליך עבר כחלק מחוק המשילות, שאושר במרץ 2014 בהובלת יש עתיד וישראל ביתנו. החוק נועד להגביר את יציבות הממשל, על ידי העלאת אחוז החסימה וצמצום יכולת האופוזיציה להביע אי-אמון בממשלה מכהנת.

המנגנון מחייב את חברי הכנסת שמגישים הצעות אי אמון להציג אופציה ממשית לממשלה חלופית שתזכה לאמון הכנסת ולהביא בפני הכנסת שם של חבר הכנסת שיחליף את ראש הממשלה. הרצוג שוחח אתמול עם כחלון על הרעיון, והחל במגעים לגיוס 61 ח"כים שיצביעו אי אמון בממשלתו של נתניהו, ידיחו אותו ויתגבשו מאחורי מועמד חלופי. הרצוג עצמו כבר הצהיר כי בממשלה כזאת הוא פתוח להיות מספר 2 של כחלון שיכול לגייס תמיכה של גורמים רבים יותר.

עם זאת, למהלך יש סבירות נמוכה להתממש, בין היתר בשל התנגדותו של לפיד - שהוא היחיד כיום במערכת הפוליטית שעשוי להרוויח מהקדמת הבחירות. אך למעשה, לפיד מתכחש למה שמפלגתו מגדירה אחד מהישגיה. "חוק המשילות מממש את התחייבותה המרכזית של 'יש עתיד' לבוחריה לצמצם את גודל הממשלה, להעלות את אחוז החסימה, ולקדם אי אמון קונסטרוקטיבי. באמצעות החוק מתקיימות הבטחות אלה. תוך שמירה על חוסנן של הממשלות וסיוע בהגברת היציבות ובהבטחת המשכיות", נכתב באתר המפלגה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עמוד הרפורמות באתר יש עתיד/מערכת וואלה!, צילום מסך

ההתנגדות שהביע היום לפיד הייתה לא רק להקמת ממשלה חלופית, אלא גם להקדמת הבחירות על רקע משבר התאגיד. "בחירות זה לא טוב למדינה. ללכת לבחירות בגלל תאגיד השידור זה זלזול בוטה בציבור וזה שוב הפוליטיקאים שעסוקים רק בעצמם ובאינטרסים הפוליטיים הצרים שלהם", אמר בכינוס פעילים בנתניה. גורמים ביש עתיד אמרו לוואלה! NEWS: "אנחנו לא חושבים שצריך ללכת לבחירות עכשיו אבל גם לא נתמוך בממשלה חלופית בעת הזו. הבוחר אמר את דברו והעם נתן לליכוד מנדט ענק. יש קואליציה הומוגנית, ולכן ממשלה חלופית היא לא דמוקרטית".

גם בתוך מפלגת העבודה נרשמת התנגדות ליוזמת הרצוג. שניים מהמועמדים לראשות המפלגה, ח"כ עמר בר לב וח"כ אראל מרגלית, הודיעו היום כי לא יתמכו במהלך. "אסור שמפלגת העבודה תעבור מלהיות בובה על חוט של ביבי לבובה על חוט של כחלון רק לצורך מאבקי הכוח בינו לבין ביבי", אמר בר לב. "אין דבר כזה ממשלה חלופית, הפכנו לכלי משחק בידי הקואליציה ובסוף גם נגורש מהעיר וגם נאכל את הדגים המסריחים". מרגלית ציץ בטוויטר: "‏לא אי אמון קונסטרוקטיבי ולא בטיח. מפלגת העבודה צריכה לבחור מנהיג תוך 30 יום ולהיערך לבחירות". יו"ר ש"ס, אריה דרעי, אמר אף הוא בראיון לערוץ 2: "אין סיכוי לממשלה חלופית, עברנו כבר את פורים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully