וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כחלון על משבר התאגיד: "אני לא צריך הטפות מוסר וחמלה"

שר האוצר ערך מסיבת עיתונאים משותפת עם שר החינוך נפתלי בנט, בה הכריזו על הסכמה עם הסתדרות המורים, ואמר כי "מנהיגות היא לקיחת דברים עד הסוף". בנט: "לא לגרור את המדינה לבחירות בגלל התאגיד". גורם בליכוד: "כחלון בורח מאחריות, הטענות שלו הן פשוט בדיחה"

עריכה: שמרית גולדשטיין

שר האוצר, משה כחלון, מתח אחר הצהריים (ראשון) ביקורת על הטיפול של ראש הממשלה נתניהו בסוגיית רשות השידור. "הממשלה הקודמת עוללה לעובדים את מה שעוללה וזרקה את זה אליי. במנהיגות צריך לעשות דברים עד הסוף", אמר כחלון בהכרזה על הסכם עם הסתדרות המורים, יחד עם שר החינוך נפתלי בנט.

על רקע המתיחות בקואליציה, קרא השר בנט, יו"ר הבית היהודי, לא לפרק את הממשלה: "המדינה צריכה יציבות ולא בחירות. יש לנו ממשלה לאומית טובה, אני קורא לכל מרכיבי הממשלה ובראש ובראשונה לראש הממשלה: בואו לא נגרור את אזרחי ישראל למערכת בחירות יקרה ומיותרת. כשראש הממשלה יחזור מסין, נשב כולנו, נמצא את הנוסחה האחראית לפתור את המשבר ולהמשיך לנהל את המדינה".

גורמים בליכוד מסרו הערב: "הטענה של כחלון שהוא היה אזרח כשהליכוד העביר את החוק, ולכן הוא לא אחראי לעובדים, היא פשוט בדיחה ובריחה מאחריות. כרגע זה בידיו ותלוי בהסכמתו, והאחריות היא שלו". עם זאת, כחלון דווקא כן לקח אחריות על עובדי רשות השידור ואמר כי "אני אחראי שאף עובד מרשות השידור לא ייזרק. כל אחד יקבל את הטיפול שלו. אני אומר לכם - אנחנו כמדינה נטפל בהם. אחרים לא לקחו את האחריות אנחנו כן ניקח".

שר האוצר משה כחלון ושר החינוך נפתלי בנט, מסיבת עיתונאים בקרית הממשלה בתל אביב. 19 במרץ 2017. מגד גוזני
כחלון ובנט/מגד גוזני

בהתייחס לעתידם של עובדי רשות השידור שלא נקלטו בתאגיד החדש, אמר כחלון: "לצערי יש עובדים שנפלו בין הכיסאות. אני לא צריך הטפות מוסר על חמלה. אני מתחייב יחד עם מנכ"ל האוצר והממונה על השכר לטפל בבעיות שלהם - הם לא יריבים ולא אויבים". הוא הבטיח כי קליטת עובדי הרשות בתאגיד תהיה "מאסיבית יותר".

באשר להאשמות נגדו, ציין כחלון כי "ב-5 באפריל 2014 התקבלה החלטה בממשלת ישראל לסגור את רשות השידור ולהקים את התאגיד. אני הייתי אזרח באותה התקופה. קל לקחת דברים טובים, ואת הרעים לזרוק למישהו אחר, זו שיטה מפורסמת. ציפיתי שההנהגה תעשה משהו חדש. אחרים לא לקחו אחריות, אנחנו כן ניקח אחריות".

בנט הוסיף כי "כחלון הוא שר אוצר טוב, אכפת לו. אנחנו צריכים להשקיע באזרחים, לא מיליארדי שקלים בקלפיות. בואו לא נגרור את אזרחי ישראל למערכת בחירות יקרה ומיותרת, יש לנו ממשלה ימנית לאומית, בואו נחזק אותה. לא ניקח לבחירות בגלל התאגיד, אנשים לא יודעים מה זה".

על התדרוכים של כחלון בנושאי הקרדיט, הוסיף הגורם בליכוד: "דבריו של כחלון משונים מאוד, שכן גם הוא יודע היטב שהצלחתה של כלכלת ישראל ב-15 השנים האחרונות נובעת ממדיניות כלכלית אחראית שמוביל ראש הממשלה מאז היותו שר אוצר ועד היום. לכן שאלות הקרדיט שבהן הוא עוסק לא ברורות".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה לפני המראתם לביקור בסין, 19 במרץ 2017. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
בנט: "כשראש הממשלה ישוב מסין, נשב ונמצא נוסחה לפתרון המשבר"/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח

אמש חזר בו נתניהו מההסכמות שהשיג עם כחלון לגבי מועד תחילת שידורי התאגיד. "שיניתי את דעתי בעקבות פגישה שקיימתי אתמול עם עובדי רשות השידור. בפגישה שמעתי סיפורים קורעי לב על עובדים מנוסים ומסורים שנשלחים הביתה בגלל התאגיד", כתב בחשבון הפייסבוק שלו.

בפגישה הציגו אנשי הרשות לנתניהו הצעה למיזוג חלקים מהתאגיד לתוך רשות השידור הקיימת, ואמרו לו שהעלות התקציבית של המהלך תעלה פחות מעלות הפעלת התאגיד. כיוון שההתנגדות של כחלון לסגירת התאגיד נומקה מסיבות תקציביות, נתניהו שוכנע שזה טיעון שיכול לעבוד.

לטענת נתניהו, אם כחלון יסרב לסגירת התאגיד, הוא ילך לבחירות. הצהרתו עוררה סערה במערכת הפוליטית, וחברי כנסת רבים, גם בליכוד, הביעו את התנגדותם ליציאה לבחירות. ואולם שר בכיר בממשלה טוען כי מדובר במסך עשן. "משבר התאגיד מול כחלון הוא בדיוק כמו משבר מע"מ אפס עם שר האוצר הקודם יאיר לפיד. ב-2014 זה הוביל לבחירות. התאגיד הוא רק העילה לפיצוץ", אמר בשיחה עם וואלה! NEWS. גורם פוליטי אחר אמר כי "התאגיד הוא רק תירוץ. ברגע שמכריזים על בחירות – החקירות ייעצרו".

הפגנת המורים מול ביתו של שר החינוך נפתלי בנט, רעננה. אוקטובר 2016. טלי מאייר
הפגנת המורים מול ביתו של השר בנט, אוקטובר/טלי מאייר

כחלון ובנט הציגו את ההסכם שנחתם עם הסתדרות המורים. במסיבת העיתונאים השתתפו מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד, הממונה על השכר במשרד האוצר ערן יעקב, מנכ"לית משרד החינוך מיכל כהן ומזכ"לית הסתדרות מורים יפה בן דוד.

במרכז ההסכם, שנחתם עד 2019, עומדת תוספת שכר של עד 20% למורים מתחילים, הוספת בעלי תפקידים בבתי הספר, ביטול הפחתות שכר למורים ותיקים, ו"קיצור פז"מ" למורים ותיקים בדרגות הגבוהות, כך ששכרם יעלה מוקדם מהמתוכנן.

בנט מסר: "המורים יקבלו יותר כי מגיע להם יותר, וההסכם הוא צעד חשוב נוסף לחיזוק מעמד המורה בישראל. ההסכם החדש יביא לשקט וליציבות במערכת שכה חשובים לציבור המורים וההורים בישראל, ויאפשר לנו להתמקד ביעדי החינוך שלנו". כחלון הוסיף: "מדובר בבשורה למורות ולמורים בישראל שתביא לשיפור איכות ההוראה, לצמצום פערים במערכת החינוך ולהעלאת המוטיבציה לעסוק בתחום ההוראה".

לפני כשבועיים הודיעה מזכ"לית הסתדרות המורים כי בכוונת הארגון להשבית את מערכת החינוך אחרי חופשת הפסח, אם לא יענו דרישות ההסתדרות בנוגע לשכר המורים. בינואר האחרון הכריזה הסתדרות המורים על שביתה בגנים, בבתי הספר היסודיים ובחטיבות הביניים, כצעד מחאה על אי-תשלום שכר מלא לאלפי עובדי הוראה. אולם, בית הדין הארצי לעבודה בתל אביב נענה להוצאת צו מניעה לשביתה.

מבן דוד נמסר אז כי השביתה היא תגובה להשלכותיה של רפורמת "אופק חדש". "אלפי עובדי הוראה נפגעו באופן קשה מיישום לקוי של משרד החינוך בנושא המרות השכר ברפורמת 'אופק חדש' ומיישום לקוי של הבנות בין ההסתדרות הכללית לבין משרד האוצר", אמרה. "נציגי האוצר לא דנו עם הסתדרות המורים על רפורמה כלשהי בנושא החזר הוצאות נסיעה, ובוודאי שהם מנועים להפחית בשכרם ובהחזר הוצאות נסיעה של עובדי ההוראה מבלי לקיים שיח עם הסתדרות המורים".

(עדכון ראשון: 16:21)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully