וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש המוסד: לחברי הקבינט היה מספיק מידע ב"צוק איתן"

19.3.2017 / 11:20

יוסי כהן, שכיהן כראש המועצה לביטחון לאומי במהלך המבצע ב-2014, דחה בוועדה לביקורת המדינה את הטענות כי השרים לא היו חשופים לכל הפרטים הנחוצים להם. "מי שרצה לשאול או להרחיב יכול היה לדרוש את זה", אמר

צילום: שי מכלוף, בני בן סימון עריכה ניר חן

ראש המוסד יוסי כהן, שכיהן כראש המל"ל (המועצה לביטחון לאומי) בזמן מבצע "צוק איתן", דחה היום (ראשון) בדיון שהתקיים בוועדה לביקורת המדינה בראשות ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) את הטענות כי הקבינט לא קיבל מידע על הנעשה ברצועת עזה מהמל"ל ולא דן בחלופות אסטרטגיות. "קשה לי לקבל את הקביעה שחברי הקבינט לא ידעו, לא הבינו או שלא היה בפניהם מספיק מידע. לא רק המל"ל אחראי על הצגת מידע בפני הקבינט. מי שרצה לשאול או להרחיב יכול היה לדרוש את זה", אמר ראש המוסד. עוד הוסיף, "הדיון על חלופות הוא אובססיבי. לא תמיד יש חלופות, המצב בעזה לא השתנה ברמה האסטרטגית בחודשים שלפני צוק איתן, אז אי אפשר לדון שוב ושוב בחלופות".

כהן הוסיף כי הקבינט דן בהרחבה במצב ההומניטרי ברצועת עזה. "אין נושא אחד שלא נדון ולא עלה". לדבריו, בתקופה שקדמה למבצע צוק איתן ולאחריו, המל"ל פעל גם בתחומים אחרים ולא רק בעדכון הקבינט. "המל"ל עסק במערכת המדינית שמשתוללת סביבנו בעולם המערבי ובעולם הערבי. משאים ומתנים שנדרשנו להם תוך כדי החודשים המאומצים של צוק איתן. עסקנו גם באיום סגירת נתב"ג במהלך המבצע".

הוועדה לביקורת המדינה קיימה היום דיון ראשון בנוגע לדוח מבקר המדינה על מבצע "צוק איתן". הדיון התקיים ברקע הביקורת שנמתחה בדוח על התנהלות הדרג המדיני, מידור הקבינט והיעדרו של דיון מהותי בנוגע לגיבוש אסטרטגיה ברצועת עזה.

עוד בנושא:
אחרי פרסום דוח "צוק איתן": נתניהו יתייצב בוועדה לביקורת המדינה
לקחי "צוק איתן" לא ישנו את העובדה: אין פתרון קסם למנהרות
ביקורת בצה"ל: חוסר בקרה על ירי תחמושת בצוק איתן הביא לפערי ענק

יוסי כהן, ראש המוסד הנכנס, מחוץ לביתו. מודיעין. 8 בדצמבר 2015. ראובן קסטרו
היה אמור להציג את תמונת המצב המלאה בפני הקבינט. כהן/ראובן קסטרו

תא"ל (במיל') יוסי ביינהורן, ראש חטיבת הביטחון במשרד מבקר המדינה, הגיב כי דבריו של כהן "עומדים בסתירה לעובדות שנאספו על ידי משרד המבקר", והוסיף כי העובדה שנושאים מסוימים הוזכרו בישיבות הקבינט, אין פירושה כי התנהל דיון מעמיק בסוגיה. "השרים יכלו לשאול על גזרי מידע יותר שאלות. הערנו על כך גם לשרים, אבל האחריות על הבאת המידע היא על ראש הממשלה והמל"ל מטעמו. בדקנו את תוכן הדיונים ולא רק את כמות הדיונים", אמר ביינהורן.

במהלך הדיון טען רני פלד, ראש אגף המודיעין במל"ל, כי התכניות האופרטיביות בנוגע לעזה קיימות "כבר שנים", דבר העומד בסתירה לקביעות בדוח המבקר לפיו לא היה דיון בנוגע לפתרון שאלת רצועת עזה בקבינט. "התכניות האלו קיימות והן לא משתנות כל כך הרבה". בתגובה, ציטט ביינהורן את דברי הרמטכ"ל בזמן המבצע בני גנץ, שביקש מהקבינט לקיים דיון אסטרטגי בנוגע לנעשה ברצועת עזה. "התכניות האופרטיביות נשארו גם אחרי הדיון האסטרטגי", השיב פלד. "המנעד של התכניות נשאר גם היום".

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה
שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, והרמטכ"ל, בני גנץ, בביקורם היום בחפ"ק עוצבת הפלדה בדרום. יולי 2014. אריאל חרמוני, משרד הביטחון
יעלון, נתניהו וגנץ בזמן המבצע/משרד הביטחון, אריאל חרמוני

ח"כ חיים ילין (יש עתיד) אמר היום בוועדה כי "רצף הכשלים ומניעת חלופות מדיניות הובילו למערכה ארוכה, מיותרת, שחיזקה את החמאס ועלולה להוביל אותנו לסבב נוסף וחזק יותר בקרוב. במקום להפוך את דוח המבקר לדוח פוליטי, צריך ליישם את הביקורת שעולה ממנו אחרת נמשיך לשלם בחיי אדם ובמוות מיותר של חיילים".

חבר הוועדה ח"כ איתן ברושי (המחנה הציוני) התייחס גם הוא לממצאי הדוח "הבעיה היא לא עוד דו"ח אלא טמונה בשיטה. השאלה אם המנהרות היו איום טקטי או אסטרטגי לא רלוונטית למוכנות של צה"ל להתמודד עם איום שהיה ידוע ממזמן. ללוחמים שנפלו וליישובים סמוכים הגדר זה בטח לא משנה. צה"ל יודע שיש מצבים שבהם צריך לנקוט יוזמה ולא להיגרר, וראינו הוכחה לכך בסוף השבוע."

ח"כ קארין אלהרר, הוועדה לביקורת המדינה. הכנסת, 24 בינואר 2017. נועם מושקוביץ
"אסור שהכשלים יחזרו". ח"כ אלהרר/נועם מושקוביץ

"התפקיד שלי כיו"ר הוועדה הוא לוודא שמיישמים את הלקחים ומתקנים את מה שדרוש לתקן, בייחוד כשמדובר בנושא ביטחון לאומי וחיי אדם. אסור שהכשלים שהדוח מדבר עליהם יחזרו על עצמם ואני מתכוונת לבדוק זאת בדיון הקרוב", אמרה ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד).

לפי ממצאי המבקר, לקראת המבצע ובמהלכו, הקבינט לא עודכן על היקף איום המנהרות ולא דן באופן מעמיק בנעשה ברצועת עזה, וזאת, למרות אינדיקציות על הסלמה אפשרית ברצועה במהלך שנת 2014. המל"ל הוא הגוף שהיה אמור להציג את תמונת המצב המלאה בפני הקבינט ולוודא שהשרים מקיימים דיון רציני בנוגע לנתונים הקשורים לחמאס ולרצועת עזה.

מלבד הדיון היום, הודיעה ח"כ אלהרר על קיומם של שני דיונים נוספים שיעסקו בדוח במעמד הרמטכ"ל לשעבר בני גנץ וראש הממשלה בנימין נתניהו. הדוח עצמו כולל חלק נוסף שעדיין לא פורסם, העוסק בבחינת הפרות אפשריות של הדין הבינלאומי ברצועת עזה במהלך המבצע וההתמודדות של המערכת הצבאית עם השאלות המשפטיות הכרוכות במבצע צבאי מורכב בלב אוכלוסייה אזרחית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully