וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"בלי טוויטר לא הייתי כאן": על מה מצייץ הנשיא טראמפ?

19.3.2017 / 21:16

במלאות חודשיים לכהונתו, וואלה! NEWS בדק את 280 הציוצים שפרסם הנשיא בחשבון הטוויטר שלו מאז נכנס לתפקידו כדי להבין מה מעסיק אותו. לאילו נושאים הקדיש מנהיג העולם החופשי את מרבית ציוציו, ומתי הם משמשים רק כספינים?

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"כלי נפלא עבורי". טראמפ מצייץ/מערכת וואלה!, צילום מסך

מחר (שני) ימלאו חודשיים לכניסתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לבית הלבן. בחודשיים האלה הוא הספיק לבצע שורה ארוכה של מהלכים הקשורים להבטחות הבחירות שלו, לחתום על צווים נשיאותיים בנושאים רבים - וגם לעורר לא מעט סערות. אולם, אחד ההיבטים המרכזיים והמסקרנים בהתנהלותו היה ונותר חשבון הטוויטר שלו, והדרך שלו להעביר באמצעותו את מסריו, באופן שלרוב מכתיב את סדר היום התקשורתי בארצות הברית ובעולם כולו. אם היו מי שתהו מה יקרה לחשבון הטוויטר הכי מסקרן בעולם ברגע שבעליו יושבע לנשיא, התשובה מיהרה להגיע כבר באותו היום. לנשיא ה-45 נפתח אמנם חשבון טוויטר רשמי, אולם החשבון הזה נראה מלאכותי ומאולץ, וכולל בעיקר קטעי נאומים והודעות לעיתונות. החשבון האמתי, היה ונותר החשבון האישי של טראמפ.

"טוויטר זה כלי נפלא עבורי כי הוא מאפשר לי להפיץ את המסר ישירות לעם האמריקני", אמר השבוע הנשיא בריאיון לרשת "פוקס ניוז". הוא גם חשף כי פעמים רבות דווקא הצוות שלו הוא זה שמבקש ממנו לצייץ בנושאים מסוימים, כדי לקבל את התהודה הראויה שיש לחשבון עם 26.6 מיליון עוקבים. "הצוות שלי אומר לי 'אולי תצייץ על זה?'", אמר, וייחס חשיבות מכרעת לחשבון הטוויטר שלו בדרך שעשה עד לבית הלבן. "אולי לא הייתי כאן אם לא הייתה לי דרך כנה והוגנת להפיץ את המסר שלי", הוסיף, כשהוא מתייחס ליחס הלא הוגן שהוא מקבל לדבריו מן התקשורת.

עוד בוואלה! NEWS:
טראמפ למרקל: "נתמוך בנאט"ו, אך בעלות בריתנו צריכות לשלם את חלקן"
הבית הלבן: "לא התכוונו לטעון שסוכנות הביון הבריטית צותתה לטראמפ"
ארה"ב מחריפה את הטון: תמה אסטרטגיית הסבלנות כלפי צפון קוריאה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טראמפ אינו הפוליטיקאי הראשון שמשתמש בטוויטר. לחשבון האישי של ברק אובמה יש 85.9 מיליון עוקבים, יותר מפי שלושה מלטראמפ, אבל ההבדל היה ונותר באופי השימוש וההשפעה שיש לציוצים בעולם שמחוץ לרשתות החברתיות. בעוד אובמה, כמו פוליטיקאים רבים, השתמש ברשתות החברתיות כדי להדהד מסרים מנאומים, פרויקטים ויוזמות שלו, הרי שטראמפ משתמש בטוויטר פעמים רבות להגיב באופן ישיר ובלתי אמצעי על דברים בזמן אמת, במקרים רבים לפני שנמסרת לאותו הנושא תגובה רשמית כלשהי מן הבית הלבן. כך, למשל, הפתיע כשצייץ שישה ימים לאחר כניסתו לבית הלבן כי אם מקסיקו לא מוכנה לשלם על החומה בגבול, "אולי עדיף לבטל את הפגישה" עם נשיא מקסיקו שתוכננה להיערך ימים ספורים לאחר מכן. צוותו של טראמפ נתפס מופתע גם מהציוץ שבו טען הנשיא להאזנות מצד אובמה במגדלי טראמפ בתקופת הבחירות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

החשבון של טראמפ מספק גם התבוננות בלתי אמצעית במה שמעסיק את הנשיא ומה טורד את מנוחתו. מהו הדבר האחרון שבו הוא מתעסק לפני שהוא הולך לישון, ומה הדבר הראשון שהוא חושב עליו בבוקר, בדרך כלל בסביבות השעה 6:00 בבוקר. לכן, במלאות חודשיים לכהונתו של הנשיא טראמפ, החלטנו להתמקד בניתוח של כל הציוצים שפרסם מאז נכנס לתפקידו ב-20 בינואר, ולנסות להבין דרך המדיה החביבה עליו במה מתמקד מנהיג העולם החופשי.

181 ציוצים בחודש הראשון לכהונה, רק מחצית מכך בשני

280 פעם צייץ טראמפ מאז יום ההשבעה ועד היום, לא כולל ציוצים מחדש ("ריטוויט"). יותר מארבע פעמים ביום בממוצע. ובכל זאת, מעניין לשים לב להבדלים בין החודש הראשון לחודש השני לכהונה. אם ב-30 הימים הראשונים לתפקידו טראמפ לא עזב את טוויטר, וצייץ לא פחות מ-181 פעם, שש פעמים בממוצע ביום, הרי שב-28 הימים האחרונים, הכמות הזו פחתה כמעט במחצית ל-99 ציוצים בלבד, קצת יותר משלוש פעמים ביום בממוצע, כולל ימים שלמים שבהם טראמפ לא נראה כלל בטוויטר.

יום המפנה, כך נראה, חל ב-1 במרץ, היום שלמחרת הנאום שנשא בפני שני בתי הקונגרס, ונחשב לאחד המוצלחים בקריירה הפוליטית שלו. באותו הבוקר הוא הסתפק בציוץ אחד בלבד: "תודה לכם!". עוזריו כבר הבהירו בליל הנאום כי לא ירבו בתדרוכים ביום שלמחרת כדי "לתת לנאום ולמסריו לחלחל", וניכר כי גם טראמפ הסכים ליישר קו, והפנים לפחות באופן זמני כי חשבון הטוויטר שלו מייצר לעתים הסחות דעת לטוב ולרע, ויש מצבים שבהם עדיף לו להתאפק ולא לצייץ.

במקרים שבהם הוא כן מחליט להביע את דעתו, הוא עושה זאת באופן מחושב מאוד, לפחות מבחינת לוחות הזמנים החדשותיים. לא פחות מ-119 מן הציוצים שלו שוגרו לחלל הרשת לפני השעה 9:00 בבוקר, כלומר במקביל לתכניות הבוקר, הזמן שבו ניתן להכתיב את סדר היום החדשותי. ואכן, לא אחת, ציוץ אחד של טראמפ, בן פחות מ-140 תווים, נמרח בכל מהדורות החדשות, לעתים יותר מיממה ברצף. מבקריו של טראמפ טוענים כי השימוש בטוויטר נועד לא אחת לייצר ספינים. כלומר, לשנות נושא אם על סדר היום נמצא נושא שלא נוח לו, באמצעות הווליום הגבוה של ההתבטאויות שלו אשר חפות מכל תקינות פוליטית. מקורביו, ובראשם דובר הבית הלבן, מבהירים שוב ושוב כשהם נשאלים על כך, שזו אינה טעות – אלא מדיניות. "הוא ימשיך לדבר ישירות לעם האמריקני", נוהג ספייסר להשיב כשהוא נשאל על האחריות של טראמפ לציוציו.

תשעה ציוצים על "הניו יורק טיימס הכושל", 24 אזכורים ל"פייק ניוז"

אחד הנושאים המשמעותיים ביותר שבהם עוסק הנשיא הוא התקשורת בארצות הברית, שלדבריו מסקרת את כהונתו בצורה לא הוגנת. לא פחות מ-34 ציוצים של נשיא ארצות הברית עסקו בתקשורת מאז נבחר לתפקידו. ואולם, גם כאן ניכרת התמתנות בין החודש הראשון לשני. בין 20 בינואר ל-19 בפברואר עסקו 24 ציוצים בתקשורת, כמעט אחד ליום, ואילו בחודש העוקב ירד המספר לעשרה. את הסיקור השלילי נגדו הוא נוטה לכנות במילים "פייק ניוז", מונח שאותו צייץ טראמפ 24 פעמים מאז שנכנס לבית הלבן. ל"ניו יורק טיימס", כך נראה, יש לטראמפ "חיבה" מיוחדת, ומאז שהחל לכהן כנשיא ארצות הברית הוא כינה את העיתון בצירוף המילים "הניו יורק טיימס הכושל" תשע פעמים.

במקום השני מבחינת היקף העיסוק מגיע צו ההגירה השנוי במחלוקת שעליו חתם שבוע לאחר שנכנס לתפקידו, ואשר נפסל אחר כך פעמיים על ידי בתי המשפט - תחילה בגרסה הראשונית ולאחר מכן בגרסה המרוככת. לא פחות מ-29 פעמים צייץ טראמפ על הצורך בצו ההגירה, ובכמעט מחצית מן המקרים, 13 ליתר דיוק, הושמעה בציוץ גם ביקורת ישירה או עקיפה על השופטים שקיבלו את ההחלטה. את השופט שהוציא את הצו הראשוני במדינת וושינגטון הוא כינה "שופט לכאורה" והוסיף כי "אם יקרה משהו תאשימו את השופט".

26 מהציוצים של הנשיא הוקדשו לפוליטיקה פנימית, אבל קשת הנושאים שבהם עסקו הציוצים רחבה מאוד: ממתקפה על חבריו להנהגת המפלגה הרפובליקנית, ג'ון מקיין ולינדזי גרהאם, ועד לעקיצות למפלגה הדמוקרטית. כך, למשל, לאחר שנבחר טום פרז ליו"ר המפלגה הוא צייץ בהצלחה לפרז, ועל הדרך לעג לו באומרו כי זו בשורה נהדרת גם עבורו.

החשבון של טראמפ בטוויטר מהווה כאמור גם את האמצעי האפקטיבי ביותר לדחוף נושאים לראש סדר היום החדשותי, ומהתבוננות על ציר הזמן גם ניכרים השינויים בנושאים שבהם התעסק. אם השבועות הראשונים לתפקיד עסקו בציוצים אופטימיים בנוגע למשק ולכלכלה האמריקנית, הרי שהשבועיים האחרונים מוקדים רובם ככולם למאמצים של טראמפ לשכנע את הציבור וגם את הספקנים בתוך מפלגתו כי יש לבטל את רפורמת הבריאות "אובמה קר", ולכתוב תחתיה חוק בריאות חדש. לא פחות מ-14 ציוצים של טראמפ עסקו ברפורמה הזו בדרך ישירה או עקיפה.

דובר הבית הלבן, שון ספייסר, בהצהרה לתקשורת בנושא השבעתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, 22 בינואר 2017. רויטרס
מתפתל בניסיונות להגן על הציוצים. ספייסר/רויטרס

גם הבטחת הבחירות המרכזית של הנשיא, לדאוג לתעסוקה, מקבלת במה משמעותית ונרחבת, עם 19 התייחסויות לנושא. מספר קרוב של ציוצים, 18, עסק באופטימיות, בעיקר בהקשרים כלכליים ועסקיים. בין שעל ידי שיתוף נתונים מעודדים מהבורסה או ידיעות על הקמת מפעלים חדשים, ובין שעל ידי הבטחה חוזרת ונשנית לדאוג לתעסוקה וביטוח בריאות לאזרחי ארצות הברית.

לא אחת, הטענות האלה גם גורמות לטראמפ עצמו להסתבך באמירות בלתי מבוססות, באופן שמאלץ את דובר הבית הלבן שון ספייסר להתפתל ולנסות להסביר מניין הגיעו העובדות שאותן ציין הנשיא. כך היה עם הטענה של טראמפ, שעדיין לא הוכחה, כי אובמה הורה לצותת לו, וכך גם היה עם הטענה שלו שלפיה שלושה מיליון אנשים הצביעו בניגוד לחוק בבחירות האחרונות, שלה הקדיש כמה ציוצים. אבל האם הוא מתחרט על משהו שהוא מצייץ בעמוד הטוויטר שלו? "לעתים רחוקות", הוא השיב השבוע לשאלת כתב גרמני במסיבת עיתונאים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully