וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חרף מערכות ההגנה המתקדמות של אסד, ישראל לא מוותרת על הקו האדום

17.3.2017 / 9:46

הרחבת הפעילות הרוסית בסוריה, איומי נסראללה ותמיכת איראן לא מצליחים לגרום לצה"ל להוריד את העיניים מהמטרה – הנשק האסטרטגי של חיזבאללה. שדרוג המערכות הישראליות מספק לחיל האוויר מרחב פעולה, אולם הארגון הלבנוני דורש מאמץ מודיעיני מתקדם

צלמים זמניים מורשים

תקיפת חיל האוויר הישראלי הלילה (שישי) בשטח סוריה חושפת פרטים רבים על מלחמת הצללים שמוביל הרמטכ"ל רב-אלוף גדי איזנקוט, חרף הסכנות, במטרה למנוע מלחמה עתידית ולפגוע בכוחו של חיזבאללה ושל יתר ארגוני הטרור הפועלים באזור. המבצע הלילי הוא עדות לכך שלמרות הפעלת מערכות הגנה אווירית מתקדמות על ידי המשטר הסורי, לצד הרחבת הפעילות הצבאית הרוסית במדינה ואיומי מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה לפגוע בישראל, בצה"ל ממשיכים ליישם את מדיניות הדרג המדיני בירושלים, שקבע קו אדום להתעצמות הארגון השיעי הלבנוני בנשק אסטרטגי.

כוחותיו של הנשיא בשאר אסד מפעיל מערכות הגנה אווירית מתקדמות, שבשנה החולפת ניסו לפגוע במקרים של תקיפות יעדים במרחב הסורי, שמיוחסות על פי פרסומים זרים לחיל האוויר הישראלי. לפיכך, מבצע רגיש שכזה מלווה בתכנון קפדני מאוד עם מעטפות הגנה ומילוט לכל תרחיש אפשרי, כולל הפעלת "הבור" של חיל האוויר, שמאפשר שליטה מיטבית וחיבור בין אנשי המודיעין לחיל האוויר וליחידות ההגנה האווירית.

יירוט על ידי מערכת "חץ" של טיל נגד מטוסים (נ"ט) ששוגר נגד מטוס חיל האוויר הישראלי מבהיר זאת היטב. סוללת ההגנה האווירית של יחידת "חרב מגן", שממעטת להיחשף, נועדה להתמודד בראש ובראשונה עם איומים מחוץ לאטמוספירה, אולם היא הוכיחה – בעבר והלילה – כי היא מסוגלת ליירט איומים גם בתוך האטמוספירה.

עוד בוואלה! NEWS:
רקטה התפוצצה בעוטף עזה; צה"ל תקף מטרות של חמאס בעזה
כביש להעברת נשק לסוריה ונמל שמאיים על ישראל: איראן מרחיבה פעילותה במזה"ת
ליברמן משנה את הגישה - ומסמן מטרות חדשות למלחמה הבאה בלבנון

ניסוי יירוט במיירט חץ 3, 10 דצמבר 2015. משרד הביטחון
מוכנים לאלף טילים ורקטות ביממה. ניסוי יירוט במערכת "חץ 3"/משרד הביטחון
כוחות צבא אסד כובשים שטח באזור העיר תדמור שבסוריה. רויטרס
במרחב הפעולה המוגבל, אסד מגיב בכל זאת. חיילי צבא סוריה/רויטרס

מערך ההגנה האווירית, בפיקודו של תת-אלוף צביקה חיימוביץ', החל לקלוט בהדרגה בתחילת השנה שעברה את מערכת "חץ 3", הנחשבת למתקדמת ביותר להגנה מפני טילים ארוכי טווח. קליטת מערכות חדשות ושדרוג אלה הקיימות, כמו "חץ 2", מאפשרים למערך ההגנה האווירית לפתח יכולות חדשות לצד הישנות, ולשפר את יכולת ההגנה מפני איומים בתוך האטמוספירה.

השדרוג הבא של המערך צפוי לכלול מרכז שליטה ובקרה אחיד לכלל מערכות ההגנה האוויריות – כיפת ברזל, פטריוט, שרביט קסמים, חץ 2 ו-חץ 3. מרכז השליטה יאפשר דיוק מרבי ביירוט רקטות וטילים בשגרה ובעת מלחמה, אז על פי ההערכות יאתגרו אויביה של מדינת ישראל את מערך ההגנה האווירית ביותר מאלף טילים ורקטות ביממה.

כוחות חיזבאללה בקוסייר, סוריה, נובמבר 2016. טוויטר, צילום מסך
רוסיה עוצמת עיניים. כוחות חיזבאללה בשטח סוריה, נובמבר/צילום מסך, טוויטר

בתחילתה של המערכה החשאית בשטח סוריה היה חשש כי צבא אסד יגיב באגרסיביות ויגרור הסלמה, כתגובה לעקשנות הישראלית, הן בדרג הצבאי והן בדרג המדיני, להעביר מסר תקיף לדמשק, אולם נראה כי למשטר הסורי נותר מרחב תגובה מצומצם למדי. חיזבאללה, אמנם, לא עסוק כבר רק בהברחת אמצעי לחימה אסטרטגיים בסיוע איראן, כמו בעבר, אלא מתאמץ להקים מחסני נשק ולהטמין את חלקם מתחת לאדמה, על פי פרסומים, כדי להקשות על צה"ל לאתר אותם ולפגוע ביכולות הארגון לפגוע בעורף מדינת ישראל בהינתן האות.

יתרה מכך, על פי פרסומים זרים, איראן מקימה מפעלי נשק על אדמת סוריה, במטרה להגביר את קצב ייצור אמצעי הלחימה עבור חיזבאללה ושליחיהם האחרים של "משמרות המהפכה" בחלק זה של המזרח התיכון. בעבר הוקמו מפעלי נשק איראניים כאלה בסודאן, אולם בעקבות משבר בין טהראן לחרטום, הפעילות עברה לאזורנו.

הפעילות הנרחבת של חיזבאללה מחייבת את קהילת המודיעין להרחיב את המאמץ במסגרת "המערכה שבין המלחמות" (מב"מ), כדי לאתר את המתקנים המדוברים ולפגוע בהם בחכמה. הגישה הנוחה של חיזבאללה לשטח סוריה, בהסכמת אסד ובעצימת עיניים מצד מוסקבה, מאפשרת לארגון הלבנוני לא רק לאגור נשק, אלא גם להקים מוצבי תקיפה אפשריים, שלצה"ל יהיה קשה להשמידם בו זמנית בפתח מלחמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully