וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנייה בהתנחלויות ותפילה משותפת: שליח טראמפ ונתניהו נפגשו שוב

17.3.2017 / 0:40

ראש הממשלה וג'ייסון גרינבלט דנו בפגישתם השנייה על נוסחה לגבי היקפי הבנייה בגדה, אולם טרם הגיעו להסכמה. בכיר ישראלי לוואלה! NEWS: "לממשל עוד לא ברור מה המתווה לחידוש המו"מ". השליח נפרד בטוויטר מ"הישראלים והפלסטינים הנהדרים"

צילום: לע"מ

(בווידאו: נתניהו וגרינבלט בפגישתם הראשונה, ביום שני)

ג'ייסון גרינבלט, שליחו המיוחד של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, נפגש אתמול (חמישי) בפעם השנייה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, לפני שהמריא בחזרה לוושינגטון. בהודעה משותפת של לשכת ראש הממשלה והבית הלבן שפורסמה בתום הפגישה, שנמשכה כשלוש שעות, נמסר כי נתניהו וגרינבלט השיגו "התקדמות בנושא הבנייה בהתנחלויות", אולם השיח בנושא יימשך.

עוד נמסר כי השיחה, שמצטרפת לפגישה נוספת מוקדם יותר השבוע שארכה כחמש שעות, הייתה "חיובית", ועסקה באינטרס המשותף של ארצות הברית ושל ישראל בקידום שלום בין ישראל לפלסטינים. כמו כן, השניים דנו בצעדים קונקרטיים שנועדו לסייע בקידום הכלכלה הפלסטינית.

עוד בוואלה! NEWS:
שליח טראמפ נפגש לראשונה עם נציגי ההתנחלויות: "שמחים שיש ממשל אוהד"
שליח טראמפ נועד עם ריבלין ומלך ירדן: "השלום יועיל לאזור כולו"
שליח טראמפ לאבו מאזן: "הבנייה בהתנחלויות לא תוקפא, אלא רק תואט"

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושליח ממשל טראמפ למזרח התיכון ג'ייסון גרינבלט. ירושלים, 13 במרץ 2017. שגרירות ארצות הברית בישראל
מאטי שטרן, מערכת וואלה! NEWS
"רוצים להגיע להבנות". נתניהו וגרינבלט/מערכת וואלה! NEWS, שגרירות ארצות הברית בישראל מאטי שטרן

במוקד הפגישות בין גרינבלט לנתניהו עמד הניסיון הישראלי להגיע לנוסחה עם הממשל בנוגע להיקפי הבנייה בהתנחלויות. נתניהו הציג לשליח טראמפ הצעות לנוסחאות שיגדירו את היקפי הבנייה המקובלים מבחינת הממשל, והציע לתחום את הבנייה בהתנחלויות לתחומי השיפוט של היישובים הקיימים. עם זאת, על פי ההודעה שנמסרה אמש, טרם הושגו הסכמות בנוגע להיקפי הבנייה בהתנחלויות.

גורם מדיני אמר לוואלה! NEWS כי "ראש הממשלה רוצה להגיע למצב שאפשר לבנות בהיקפים מסוימים בלי לבקש כל פעם מחדש מהממשל. אנחנו רוצים להגיע להבנות עם הממשל ולפעול בתוכן". על מנת לגשר על הפער בין דרישות הריסון של הממשל ודרישות ההרחבה של הימין, הוקם מנגנון תיאום אמריקני-ישראלי לעניין זה, שכולל את גרינבלט ואת שגריר ישראל בארצות הברית רון דרמר.

על רקע הלחץ הגובר מימין בעניין התחייבותו של נתניהו בפני מפוני המאחז עמונה, ראש הממשלה דן עם גרינבלט גם באופן ספציפי על הנושא של הקמת יישוב חדש עבור המפונים. נתניהו אמר אתמול בישיבת הממשלה כי "אנחנו בתהליך הידברות עם הבית הלבן, והכוונה שלנו היא להגיע למדיניות מוסכמת של בנייה בהתיישבות – מדיניות שמוסכמת עלינו, לא רק על הצד האמריקני". הוא הוסיף: "לתושבי עמונה אני חוזר ואומר – נתתי התחייבות ואעמוד בהתחייבות זו".

פגישת אבו מאזן וג'ייסון גרינבלט, רמאללה, 14 במרץ 2017. צילום מסך מתוך טוויטר, אתר רשמי
הוקם צוות ישראלי-אמריקני לגבי ההתנחלויות. גרינבלט ואבו מאזן ברמאללה/אתר רשמי, צילום מסך מתוך טוויטר

גרינבלט, שליחו הרשמי הראשון של ממשל טראמפ, הגיע לאזור ביום שני, והמריא היום בחזרה בתום ביקור עמוס, מגוון ומוצלח, שלווה בעדכונים שוטפים בחשבון הטוויטר שלו. כך למשל, אמש, נפרד גרינבלט מ"הישראלים והפלסטינים הנהדרים" שפגש, והודה לאנשי לשכתו של נתניהו שהשלימו עמו מניין בתפילת מנחה ולראש הממשלה עצמו שליווה אותו בעת שאמר קדיש על אמו המנוחה.

מלבד שתי הפגישות עם ראש הממשלה, גרינבלט נועד בין היתר עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבן מאזן, מלך ירדן עבדאללה השני, יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג ויו"ר התנועה ציפי לבני, ומתאם פעולות הממשלה בשטחים אלוף יואב מרדכי.

בנוסף לכך, נפגש השליח האמריקני עם נציגים רבים של החברה האזרחית, הן בישראל והן ברשות הפלסטינית. גרינבלט ביקר, בין היתר, במחנה הפליטים ג'לזון הסמוך לרמאללה ונפגש עם פלסטינים מרצועת עזה ועם סטודנטים בבית לחם. כמו כן, הוא נועד עם ראשי המתנחלים עודד רביבי, ראש המועצה המקומית אפרת וראש דסק חו"ל במועצת יש"ע, ויוסי דגן, ראש המועצה האזורית שומרון. אתמול בבוקר נפגש גרינבלט גם עם סטודנטים ישראלים ועם הרבנים הראשיים, והשתתף בכינוס מנהיגים דתיים נוצרים, מוסלמים ויהודים.

נשיא המדינה ראובן ריבלין ושליח ממשל טראמפ למזרח התיכון ג'ייסון גרינבלט. בית הנשיא, 15 במרץ 2017. שגרירות ארצות הברית בישראל
מאטי שטרן, מערכת וואלה! NEWS
נפגש עם שורה ארוכה של נציגים ישראלים ופלסטינים. גרינבלט וריבלין/מערכת וואלה! NEWS, שגרירות ארצות הברית בישראל מאטי שטרן

גרינבלט, יהודי-אמריקני בוגר ישיבת "הר עציון" ועורך דין בהכשרתו, שימש כיועצו של טראמפ לענייני ישראל במהלך קמפיין הבחירות, ומונה לצדו של ג'ארד קושנר, חתנו של הנשיא, לניהול תהליכי המשא ומתן הבינלאומיים – ובהם בין ישראל לפלסטינים. מטרתו העיקרית של הביקור האחרון הייתה לבחון את עמדות הצדדים, לקראת ניסיון לחדש את המגעים בין הצדדים.

בכיר ישראלי המעורה בתוכן הפגישות שערך גרינבלט הסביר בשיחה עם וואלה! NEWS כי "לממשל עוד לא ברור מה המתווה לחידוש המשא ומתן, אבל גרינבלט הגיע בעיקר כדי ללמוד ולהאזין". לדברי הבכיר, גרינבלט שב והדגיש את מחויבותו של הנשיא טראמפ "להסתער על הנושא הישראלי-פלסטיני ולעשות היסטוריה".

(עדכון ראשון: 23:50)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully