וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסדר טיעון לח"כ גטאס: יישלח לשנתיים מאסר, סעיף האישום ירוכך

במסגרת ההסדר, לח"כ מהרשימה המשותפת לא תיוחס כוונה של סיוע לארגון טרור, והוא יואשם בהכנסת טלפונים סלולריים לכלא בנסיבות שיש בהן כדי לסייע לטרור. כתב האישום המתוקן יוגש בראשון, וגטאס יתפטר מהכנסת. "אם אני חותם, כנראה שזה מקובל עליי", אמר לוואלה! NEWS

צילום: ערוץ 10

ח"כ בסאל גטאס יישלח לשנתיים מאסר בפועל במסגרת הסדר טיעון - כך אישר אמש (חמישי) חבר הכנסת מהרשימה המשותפת בשיחה עם וואלה! NEWS. בכתב האישום המתוקן ייוחסו לגטאס עבירות של הברחת טלפונים סלולריים לכלא, מתן אמצעים לביצוע מעשה טרור (עבירה לפי חוק המאבק בטרור), הכנסת מסמכים שלא דרך הנהלת בית הסוהר ומרמה והפרת אמונים על ידי עובד ציבור. כתב האישום המתוקן יוגש ביום ראשון בבוקר, ויחייב את חבר הכנסת להתפטר מתפקידו מידית.

"הסעיפים הביטחוניים שרצו להאשים אותי בהם ירדו מכתב האישום המתוקן שיוגש", אמר גטאס בשיחה עם וואלה! NEWS, ואישר כי חתם על הסדר הטיעון. לשאלה אם הוא מרוצה מכך, השיב: "אם אני חותם, כנראה שזה מקובל עליי". מחר יערוך גטאס מסיבת עיתונאים שבה הבטיח: "אמסור את גרסתי לכל הפרשה".

כמו כן, במסגרת ההסדר ייגזר על גטאס מאסר על תנאי לתקופה שתיקבע על ידי בית המשפט. הפרקליטות תעתור גם להטיל קנס כספי על גטאס והוא לא יהיה מוגבל בטיעוניו בעניין זה. הפרקליטות תבקש בנוסף מבית המשפט לקבוע במסגרת גזר הדין כי יש קלון במעשי העבירה שאותם ביצע גטאס, זאת בין השאר, לנוכח סוג העבירות, אופיין והנסיבות בהן בוצעו.

לקריאה נוספת:
מגעים להסדר טיעון: הפרקליטות תדרוש שלוש שנות מאסר לח"כ גטאס
תיעוד: כך הבריח גטאס את הטלפונים לאסיר הביטחוני בכלא
המשנה ליועמ"ש בדיון להדחת גטאס: "הסדר עמו יכלול את התפטרותו"

ח"כ באסל גטאס מגיע למשרדי להב 433, 16 בינואר 2017. מגד גוזני
"מקובל עליי". גטאס/מגד גוזני

ח"כ גטאס הוסיף בהמשך התייחסות נוקשה יותר להסדר שנחתם. "אין לי ציפייה ליחס של צדק או להגינות מצד הגורמים הפועלים במסדרונות משטר האפרטהייד, שעיקר מאמציהם נסוב סביב הנסיונות להצדיק ולתת לגיטימציה לעוולות, לגזל ולדיכוי". לדבריו, "אף כי נראה ש'אאבד את חירותי' בקרוב, הרי שהחירות זורמת בעורקיי ואני נושא אותה בקרבי מאז שעמדתי על דעתי בהרי הגליל, ומאז שהתמרדה רוחי בין מרחביו מוריקי הזית. זו הרוח שמחברת אותי אל אסירינו בבתי הכלא, ואין דבר שחשוב ויקר יותר ללבי מהקשר אל פעילי המאבק".

הסדר הטיעון עם גטאס מגיע לאחר דיון ראשון שנערך ביום שלישי האחרון בוועדת הכנסת בנושא הדחתו. חבר הכנסת גטאס עצמו לא נכח בדיון, וגם לא פרקליטיו. במהלך הדיון אמר המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד רז נזרי, כי יום חמישי הוא התאריך האחרון של גטאס להודיע אם הוא חותם על ההסדר שהוצע לו, ואם לא, יוגש נגדו כתב האישום המקורי.

הוועדה הייתה אמורה לערוך דיון נוסף בנושא בשבוע הבא, שבסופו תוכננה להתקיים הצבעה של חברי הוועדה על גורלו של גטאס. אך בפועל התפטרותו של גטאס תייתר את ההצבעה. לפי החוק, לאחר השגת רוב בעד הדחת גטאס בוועדת הכנסת דרושה תמיכתם של 90 חברי כנסת במליאה לצורך השלמת ההליך. רוב זה גם כך היה מוטל בספק משום שעד כה לא הכריזו 90 ח"כים על תמיכתם בהדחה. אם ההצעה להדיחו הייתה צולחת, הייתה זו הפעם הראשונה שבה היה נעשה שימוש בחוק ההדחה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
דיון בוועדת הכנסת בהדחתו של חבר הכנסת באסל גטאס, 14 במרץ 2017. נועם מושקוביץ
ח"כ טיבי בדיון בוועדה, השבוע/נועם מושקוביץ

יו"ר סיעת ישראל ביתנו, ח"כ רוברט אילטוב, טען הערב כי מדובר בעונש קל ביותר שיפגע בצורה קשה בהרתעה "ויעודד מעשים בזויים מסוג אלה בעתיד". לדבריו, ח"כ גטאס ישתחרר מהכלא לאחר שנתיים בלבד, "כגיבור ולוחם צדק של כל אלה שמייחלים להכחדתה של מדינת ישראל. זה לא המסר שאנו רוצים להעביר לבוגדים ולמרגלים שפועלים ללא הרף למען חיסולה של מדינת ישראל".

גם השר בלי תיק איוב קרא (הליכוד) הביע התנגדות להסדר הטיעון. "אין כל סיבה לתת הנחה לח"כ גטאס על המעשה החמור של פגיעה בביטחון המדינה. איך אפשר להסתכל בעיניים של ההורים של אלאור אזריה שהגן על המדינה אחרי שהפרקליטות מחמירה נגד הלוחם, לעומת הסדר טיעון מקל עם ח"כ שפוגע בביטחון המדינה".

השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, הגיב לפרסומים על הסדר הטיעון עם גטאס בחשבון הטוויטר שלו וכתב כי הוא "מתקשה להבין מדוע הפרקליטות מסתפקת בשנתיים מאסר בלבד על פעולות של סיוע לטרור כאשר הראיות כה מוצקות". הוא הוסיף כי הוא מקווה שבית המשפט יחמיר בעונשו של גטאס שלדבריו, "ניצל את חסינותו וניסה לסייע למחבל וסיכן בכך חיים רבים".

ג'ומעה אזברגה יחליף את ח"כ באסל גטאס. מתוך פייסבוק, צילום מסך
ייכנס לכנסת במקום גטאס. ג'ומעה אזברגה/צילום מסך, מתוך פייסבוק

בטיוטת כתב האישום נטען כי גטאס הבריח טלפונים לאסיר ואליד דקה, שהיה חבר בחוליה שחטפה ורצחה את החייל משה תמם בשנת 1984 ונושא בשל כך בעונש מאסר של 31 שנה. לפי כתב התביעה, גטאס ניצל את חסינותו הפרלמנטרית כדי להעביר את הטלפונים לאסירים הביטחוניים. לפני כחודשיים הוא נפגש עם אסעד, אחיו של ואליד דקה ותכנן עמו כיצד להעביר את הטלפונים, כמו גם מידע, לתוך כותלי הכלא. גטאס, כך נכתב בכתב האישום, נפגש עם דקה במסגרת ביקור, שנועד לוודא את תנאי כליאתו של האסיר.

לפני ביקורו בכלא נפגש גטאס עם אסעד בתחנת דלק שם קיבל מידיו 12 טלפונים ניידים, 16 כרטיסי סים, שני מטענים לטלפונים ניידים ואוזניה לטלפון. חבר הכנסת הסתיר את תכולת החבילות שקיבל מתחת לחולצתו. כתב האישום מתאר כיצד התחמק גטאס מחיפוש על גופו. בעת כניסתו לכלא, נכתב, הוא עבר במכשיר המגנומטר, שהתריע עקב הטלפונים הניידים שהוסתרו בחולצתו. גטאס טען בפני הסוהר שבדק אותו כי המגנומטר צפצף בגלל חגורתו, אך סירב להיבדק שוב בטענה כי יש לו חסינות.

מי שיחליף את גטאס בכנסת הוא ג'ומעה אזברגה, המועמד הבא ברשימת בל"ד לכנסת. אזברגה, בן 61 ואב לתשעה ילדים, נולד בכפר לקייה שבנגב, והוא מחזיק בתואר ראשון בניהול מערכות בריאות באוניברסיטת בן גוריון. במהלך 18 השנים שעבד במערכת הבריאות, ניהל מספר קופות חולים בכפרים שונים בנגב. הוא הצטרף לבל"ד ב-1999 ונבחר כחבר בוועד המרכזי של המפלגה.

ב-2004 עמד בראש תנועת "אלנהדה" בכפר לקייה, והיה חבר פעיל במועצה המקומית, אזברגה נחשב לאחד ממייסדי "ועדת ההיגוי העליונה של ערביי הנגב", לסיכול תכנית פראוור.

(עדכון ראשון: 21:05)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully