וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לא יהיו לבד בליל הסדר": לקראת פסח - צה"ל מחזק הסיוע לחיילים בודדים

19.3.2017 / 0:10

רגע לפני חג הפסח מסכם אגף כוח האדם את נתוני החיילים הבודדים ומצפה לעלייה דרמטית בשיעורם בצבא בשנים הקרובות. 6,800 חיילים בודדים משרתים היום בצה"ל, בהם 25% לוחמים ו-54% עולים חדשים

צילום: עדי חשמונאי באמצעות הסמארטפון של וואה-ווי, עריכה: מתן חדד

(בווידאו: 75 חיילים בודדים נחתו בישראל, אוגוסט 2016)

חג הפסח מתקרב ובאגף כוח האדם בצה"ל נערכים לליל הסדר המרכזי שיערך בראשות ראש אכ"א, אלוף מוטי אלמוז, כאשר כמו בכל שנה תשומת הלב המרכזית מופנית לעבר החיילים הבודדים. מנתוני אכ"א עולה כי כיום משרתים בצבא 6,800 חיילים בודדים, ולפי ההערכות באגף בשנים 2017-2018 המספר צפוי לגדול משמעותית.

54% מהחיילים הבודדים מוגדרים כ"בודדים מובהקים", כלומר, בעלי מעמד עולים חדשים שהגיעו לארץ בגפם, ואין להם משפחה בישראל. 46% מהחיילים הבודדים הינם "חסרי עורף", כלומר משוללי תמיכה. חלקם מגיעים ממשפחות חרדיות ועזבו את ביתם, וחלקם מרקע סוציו-אקונומי קשה מאוד שגדלו במשפחות אומנה או בפנימיות.

עוד בוואלה! NEWS:
המדריך לחייל הדתי: כך תילחם במדריכות ספורט בבגדים צמודים
"הדבר הראשון שמעניין את החיילים הפצועים זה התפקוד המיני"
תיעוד: הקרב הראשון של צה"ל עם דאעש ברמת הגולן

הרמטכ"ל גדי איזנקוט עם חיילים בודדים, בכפר הנופש של האגודה למען החייל וקרן לב"י,  22 באפריל. צלמים בקליק, מערכת וואלה! NEWS
46% מהחיילים הבודדים הינם חסרי עורף. הרמטכ"ל גדי איזנקוט עם חיילים בודדים/מערכת וואלה! NEWS, צלמים בקליק

מרבית החיילים הבודדים שעלו לארץ הגיעו מארצות הברית – 993. המדינה הבאה ברשימה היא צרפת, עם 607 חיילים. צרפת רשמה את הזינוק הדרמטי ביותר בשנים האחרונות בעלייתם של חיילים בודדים. במקומות השלישי והרביעי נמצאות אוקראינה עם 563, ורוסיה עם 531. לצד המדינות הבולטות, בהן קהילות יהודיות אנפות ומגמת עלייה מתמדת, בשנה האחרונה עלו חיילים בודדים אחדים גם מטוניס, תאילנד וקפריסין. כל החיילים הבודדים שמשפחתם נותרה בחו"ל זוכים לכרטיס טיסה ושהייה במימון מלא מטעם ארגון FIDF פעם אחת במהלך שירותם.

כאמור, בצה"ל מעריכים כי כמות החיילים הבודדים צפויה להמשיך ולעלות. זאת, עקב התחזקות מגמת העלייה היהודית לישראל, המצב הכלכלי והעלייה בגיוס החרדים. "פני הצבא כפני החברה. אותן מגמות. כדי להיערך אליהן אנחנו בקשר רצוף עם משרד הרווחה, משרד המשפטים, פורום ראשי הפנימיות, בית השאנטי ושאר הגורמים שמטפלים בנוער בסיכון", אמרה קצינה בכירה באכ"א.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

25% מהחיילים הבודדים משרתים כלוחמים. 50% משרתים ביחידות עורפיות, ו-25% משרתים בתפקידים תומכי לחימה. חלק לא מבוטל משרת ביחידות מובחרות וביחידות עילית, למרות מצבם האישי המורכב. אחת הדוגמאות יוצאות הדופן לכך היא בסיירת גולני, שבה משרתים לא פחות מ-15 חיילים בודדים.

צה"ל רושם את מיקומו של כל חייל בודד בחג הפסח

בשנים האחרונות הרחיב צה"ל את הטיפול בחיילים הבודדים והקים מדור מיוחד עבורם בראשות קצינה בדרגת סרן. מוקד פינות לחיילים בודדים שפועל 24/7 הוקם לאחרונה, ופתוח גם לפניית אזרחים שרוצים לדווח על מצוקות חיילים. נעשה מאמץ לטיפול מוקדם בהכרה בחיילים הבודדים לפני הגיוס, משימה מורכבת מבחינה ביורוקרטית. לכן, מתבקשים המפקדים בשלבים הראשונים של השירות לסייע באוזן קשבת לחיילים שטרם הוכרו כחיילים בודדים, כדי לאפשר להם גם סיוע כלכלי.

חיילים בודדים, בכפר הנופש של האגודה למען החייל וקרן לב"י,  22 באפריל 2016. צלמים בקליק, מערכת וואלה! NEWS
"טיפול בכל חייל וחייל". ליל הסדר המרכזי של צה"ל, בשנה שעברה/מערכת וואלה! NEWS, צלמים בקליק

החיילים הבודדים בשירות הקרבי מקבלים מענק חודשי קבוע של 422 שקלים. תומכי הלחימה מקבלים 211 שקלים, בנוסף לדמי הקיום. בנוסף לכך זוכים החיילים הבודדים להטבות דיור; חלקם מתגוררים בבתי החייל ברחבי הארץ, והשהות בו כוללת ארוחות ופעילויות נוספות. 70 חיילים חיים עם משפחות מאמצות, מרביתם בקיבוצים. אחרים מתגורר בדירות של עמותת "יחד למען החייל", המפעילה 97 דירות מבאר שבע ועד חיפה. בכל דירה מתגוררים שישה חיילים, להם מסופק ריהוט מלא, ציוד חשמלי, אינטרנט, סיוע במזון ובניהול משק הדירה.

"אנחנו לא מגבילים את היקף הדירות ואם תהיה היענות גדולה יותר נרחיב את המענה", הסבירה קצינה בכירה באכ"א והוסיפה כי לחיילים הבודדים שמשרתים בבסיס סגור מציעים דירה בקיבוץ עם משפחה מאמצת. אולם, לא כל החיילים אוהבים לחיות עם משפחה מאמצת וחלקם היו מעדיפים לנהל אורח חיים עצמאי".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

50% מהחיילים הבודדים מעדיפים לשכור דירה באופן עצמאי, אך בצבא לא נוהגים לעודד את התהליך. זאת, מאחר שהמענק החודשי שניתן לחיילים עומד על 1,046 שקלים ואת השאר הם משלימים בכוחות עצמם. על כן, חיילים רבים נקלעים למצוקה כלכלית על רקע הניסיון לממן דירות באופן עצמאי וניהול משק הבית.

לקראת ליל הסדר, מארגנים בצה"ל רשימה מטכ"לית ובה נרשם, ברגישות רבה, כל חייל בודד ומיקומו בחג הפסח. "אין חייל בודד שיישאר לבד לחגוג את ליל הסדר. יש טיפול בכל חייל וחייל", הסבירה הקצינה הבכירה. "עם זאת, למרות המאמץ של צה"ל, היקף השירותים שניתן להם והמענה של המפקדים בסופו של דבר חייל בודד הוא אדם שמתמודד עם החיים בכוחות עצמו".

בנוסף הודיע ארגון "יחד למען החייל" כי יפעל יחד עם "הקרן לידידות", בראשות הרב יחיאל אקשטיין, ועם ארגון ידידי צה"ל בארצות הברית (FIDF) להעניק ל-10,000 חיילים בודדים תווי קנייה של רשת "שופרסל" בשווי 500 שקלים. זאת, על מנת להקל עליהם ברכישת מזון, הלבשה, הנעלה, ספורט ותרבות פנאי בהתאם לצרכיהם. עוד נמסר כי 2,500 חיילים נוספים יקבלו תווים בסך 350 שקלים. סך כל התרומות מוערכות בכ- 1.5 מיליון דולר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully