וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איומים, ירי ו"שיימינג": 180 תקיפות נגד עובדים סוציאליים דווחו השנה

16.3.2017 / 14:40

עשרות תקריות אלימות אירעו בשנה האחרונה כלפי עובדי לשכות הרווחה ברשויות המקומיות, בהן איומים טלפוניים, כתובות נאצה, אלימות פיזית ופרסומים מכפישים ברשת. ברקע רצח האחות בחולון, קוראים העובדים הסוציאליים לאבטחת משרתי הציבור

צילום: ערן גילווארג, עריכה: מתן חדד

(בווידאו: תושבי אום אל-פחם הואשמו בהשחתת רכבה של עובדת סוציאלית, 2016)

רצח האחות טובה קררו, שהוצתה בקופת החולים בחולון לפני יומיים, העלה שוב לסדר היום את האלימות שחווים עובדי הציבור, בהם עובדי מערכת הבריאות, הרווחה ואפילו התחבורה. העובדים הסוציאליים ועובדי לשכות הרווחה מלינים זה זמן רב על תקריות אלימות מצד הציבור שאותו הם משרתים.

מנתונים שהגיעו לידי וואלה! NEWS בדבר אירועי האלימות שספגו העובדים הסוציאליים בשנה האחרונה, עולה תרבות מטרידה הכוללת עימותים מילוליים ופיזיים כלפי העובדים מצד המטופלים המגיעים אל לשכות הרווחה ברשויות המקומיות – בהם אף תקרית ירי לעבר מנהלת לשכת הרווחה באום אל-פחם, וריסוס כתובת נאצה נגדה.

עוד בוואלה! NEWS:
בניגוד לעמדת משרד המשפטים: שקד תומכת בחנינת אולמרט
בנו של מיכאל מרק: מחבל ללא דם על הידיים שמשוחרר - חוזר לטרור
בית הדין הארצי לעבודה: אסור לחייב עובדים להחתים נוכחות עם טביעת אצבע

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חלון מנופץ עקב ירי לעבר לשכת הרווחה באום אל-פחם/מערכת וואלה!, צילום מסך

על פי נתוני משרד הרווחה, בשנת 2016 דווחו כ-180 תקיפות על ידי לשכות הרווחה ברשויות המקומיות, המונות בסך הכול כ-7,000 עובדים. על פי הערכת המשרד, המציאות חמורה אף יותר, שכן רק חלק ממקרי האלימות מדווחים בסופו של יום לממונים. כעת, חוזרות ועולות קריאותיהם של העובדים הסוציאליים לשר העבודה והרווחה חיים כץ לאבטח את לשכות הרווחה ולחזק את ההגנה על משרתי הציבור.

מהנתונים עולה כי כ-107 ממקרי האלימות אירעו במקום העבודה, 29 בדמות תקיפות טלפוניות ושישה "זכו" לביקורי בית. חמישה מקרי תקיפה אירעו ברחוב, בשישה מקרים נוספים השיגו המטופלים את הטלפון הנייד של העובד הסוציאלי ואיימו עליו באופן אישי, בשמונה מקרים האיומים בוצעו דרך הרשתות החברתיות ו-19 בדרכים אחרות.

מרבית המקרים אירעו ברקע של דחיית סיוע כלכלי או חומרי מסוג כלשהו – 34 אירועי אלימות. גם בתחום הנוער אירעו מקרי תקיפה רבים, עם 33 אירועים אלימים בשל הפעלת חוק הנוער. 24 מקרי אלימות אירעו בשל סדרי דין, 21 עקב התערבות טיפולית שישה במסגרת הסדר חוץ ביתי (הוסטל) ושישה נוספים בשל התערבות במסגרת החוק. מקרה אחד אירע בשל הפעלת חוק החוסים, ושאר המקרים תויגו ברקע "אחר". 14 מהתקריות האלימות הובילו בסופו של דבר למתן סיוע שלא במסגרת שירות המחלקה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בשנת 2016 הוגשו 82 תלונות על פוסטים מכפישים ברשתות החברתיות מצד מטופלים על עובדים סוציאליים, ואולם, רק 67 מהם הוסרו מהרשת. נכון לשנת 2017, כבר הוגשו 17 תלונות על פרסומים מכפישים ברשת נגד העובדים הסוציאליים, ורק שבעה הוסרו מהאינטרנט.

"חייהם של משרתי הציבור יקרים מ-43 מיליון שקל"

בתגובה לנתונים הקשים, מסרה צפרא דוויק, יו"ר איגוד העובדים הסוציאליים, כי "43 מיליון שקלים עומדים בין ההגנה על העובדים הסוציאליים בעת מילוי תפקידם ובין הפקרתם". כבר שנים נאבקים העובדים הסוציאליים למען מימון העסקת מאבטחים בכל מתקני הרווחה. "החוק שחוקק יו"ר ועדת הרווחה בעבר, שהיום מכהן כשר הרווחה, חיים כץ, קובע כי יש לתת סמכויות למאבטחים ולהכשירם על ידי המשרד לביטחון פנים", אמרה דוויק. "אולי עתה, לאחר הרצח המזעזע של האחות טובה קררו, יבינו שחייהם של משרתי הציבור יקרים יותר מ-43 מיליון שקלים".

הפגנת עובדים סוציאליים בחדרה, מרץ 2011. שלומי גבאי
"גופם של העובדים הסוציאליים אינם הפקר". הפגנת עובדים סוציאליים/שלומי גבאי

"גופם ונפשם של העובדים הסוציאליים אינם הפקר. אני ניצב לצדם במאבקם הצודק נגד האלימות המופגנת כלפיהם", אמר שר הרווחה חיים כץ. "מדובר בשליחי ציבור שעושים את עבודתם נאמנה בהתאם לחוקי מדינת ישראל ואני קורא למשרד האוצר להקצות את התקציבים הנדרשים לתגבור האבטחה בלשכות הרווחה ברחבי הארץ".

ממשרד העבודה והרווחה נמסר בתגובה כי "המשרד מגנה בכל תוקף את האלימות המופעלת כלפי העובדים הסוציאליים. האחריות על אבטחת מחלקות הרווחה מוטלת על הרשויות המקומיות והמשרד מממן עבורן אמצעי מיגון פיזיים, סדנאות להתמודדות במצבי משבר ולחץ ותמיכה בעובדים שנפגעו, בהתאם לצרכים ולבקשות שמעלות הרשויות המקומיות וכן את נושא המיגון האישי לעו"סים, לרבות לחצני מצוקה ניידים. בנוסף לכך, פועל המשרד למיגור תופעת ההכפשות וה'שיימינג' ברשת. באשר לעובדי משרד העבודה והרווחה, קיימת אבטחה פיזית בכל היחידות, חליפות מיגון וטיפול אישי ונקודתי בכל מקרה של אלימות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully