וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח האו"ם: ישראל מפעילה משטר אפרטהייד נגד הפלסטינים

15.3.2017 / 19:53

נציבות האו"ם למערב אסיה, גוף שחברות בו 18 מדינות ערביות, פרסמה דוח "מבוסס וראשון מסוגו", לפיו "ישראל היא מדינה גזענית". הדוח קורא לקידום חרם נגד המדינה. מזכ"ל האו"ם: "הדוח לא משקף את עמדתנו"

צילום: מתוך יוטיוב, עריכה: גדי וינסטוק

(בשנה שעברה: סרטון נגד "האפרטהייד הישראלי" שפרסמה הרשות הפלסטינית)

הנציבות הכלכלית והחברתית של האו"ם למערב אסיה, ESCWA, קבעה בדוח שפורסם היום (רביעי) כי ישראל מפעילה "משטר אפרטהייד" של הפרדה גזעית כלפי העם הפלסטיני. בדוח הנציבות, שחברות בה 18 מדינות ערביות בהם מצרים, ירדן, ערב הסעודית, סוריה, סודאן והרשות הפלסטינית, צוין כי מדובר בפעם הראשונה שבה ארגון של האו"ם מכריז על כך באופן רשמי.

מזכ"לית הנציבות, הדיפלומטית הירדנית רימא חלף, טענה באירוע במטה הארגון בבירות, כי הדוח הוא "ראשון מסוגו" וכי הארגון "מסיק באופן ברור וכנה כי ישראל היא מדינה גזענית, שיישמה מערכת אפרטהייד שרודפת את העם הפלסטיני". על פי הדוח, הוא נכתב "על בסיס חקירה אקדמית וראיות חותכות".

עוד בוואלה! NEWS:
ישראל מנסה לסכל הכנסת צה"ל לרשימה השחורה באו"ם: "טראמפ יסייע"
ארה"ב באו"ם: "מועצת זכויות האדם חייבת להיפטר מהאובססיה לישראל"
נציבות זכויות האדם של האו"ם: "מודאגים מאוד מהעונש הקל לאזריה"

דיון של מועצת הביטחון של האו"ם בנושא חאלב, 19 בדצמבר 2016. רויטרס
הארגון קרא ליתר גופי האו"ם לאמץ את מסקנותיו. מועצת הביטחון של האו"ם/רויטרס

הדוח קורא לפסיקה בבית דין בינלאומי שייתן תוקף חוקי לממצאיו, והנציבות קראה לשאר ארגוני האו"ם לאמץ גם כן את מסקנות הדוח. בין ההמלצות שבסיום הדוח, קוראות המדינות החברות לתמיכה בקמפיינים לחרם על ישראל בשל מדיניות האפרטהייד שלה, על פי ESCWA.

על פי הדוח, "ההפרדה האסטרטגית של העם הפלסטיני" היא השיטה המרכזית שדרכה מיישמת ישראל את מדינות האפרטהייד שלה, כשהיא מחלקת את הפלסטינים לארבע קבוצות, שנבדלות ב"חוקים, מדיניות ונהלים שונים". הדוח מציין את הפלסטינים אזרחי ישראל, הפלסטינים במזרח ירושלים, הפלסטינים ברצועת עזה ובגדה המערבית, ולבסוף את הפליטים או הגולים הפלסטינים.

חלף הבהירה כי המדינות החברות ב-ESCWA מקוות כי הדוח יספק בסיס לדיונים נוספים על המצב בישראל ובשטחים הפלסטיניים ועל שורשיו במסגרת האו"ם, בקרב המדינות החברות ובחברה ככלל. על חיבור הדוח ניצחו ריצ'רד פולק, לשעבר חוקר זכויות אדם בשטחים הפלסטיניים מטעם האו"ם, ופרופ' וירג'יניה טילי, מומחית למדעי המדינה באוניברסיטת דרום אילינוי.

מחסום קלנדיה, יוני 2015. ניב אהרונסון
"הפרדה אסטרטגית של העם הפלסטיני". מחסום קלנדיה/ניב אהרונסון
מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש באיסטנבול, 10 בפברואר 2017. רויטרס
"הדוח נכתב ללא התעייצות עם המזכירות הכללית". גוטרש/רויטרס

סטפאן דוג'אריק, דוברו של מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש, הבהיר בתרדוך לעיתונאים כי הדוח "נכתב ללא התייעצות עם המזכירות הכללית, והדוח כפי שהוא אינו מייצג את עמדותיו של המזכ"ל". הוא הוסיף כי "הדוח ומסקנותיו לא בהכרח משקפים את עמדות האו"ם", והבהיר כי פולק "כבר לא מקושר עם האו"ם".

כניסתו של פולק לישראל נאסרה בשנת 2008, בעת שכיהן כחוקר מיוחד בשטחים הפלסטיניים מטעם מזכ"ל האו"ם. פולק, יהודי אמריקני, התבטא פעמים רבות נגד המדיניות הישראלית בשטחים הפלסטיניים.

שגריר ישראל באו"ם דני דנון טען בתגובה לפרסום כי "הניסיונות להכפיש את הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון הם מבישים והזויים". לדבריו, "לא מפתיע שוועדה אשר העומדת בראשה קוראת לחרם על ישראל והשוותה את ישראל למשטרים המזוויעים ביותר בהיסטוריה האנושית מפרסמת דוח כזה".

שגרירת ארצות הברית באו"ם, ניקי היילי, אמרה בתגובה כי "ארצות הברית זועמת על הדוח. לא מפתיע שתעמולה אנטי-ישראלית כזו מגיעה מגוף שהחברות בו אינן מכירות בישראל". היא הוסיפה כי "מזכירות האו"ם צדקה כשהרחיקה את עצמה מהדוח הזה, אך היא חייבת להמשיך הלאה ולמשוך את הדוח לגמרי. ארצות הברית עומדת עם בעלת בריתה ישראל, ותמשיך להתנגד לפעולות מוטות ואנטי-ישראל ברחבי מערכת האו"ם ובעולם".

הדוח המלא של ESCWA:

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully