וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשהקיצוניים מאיימים להשתלט על הולנד, המוסלמים והיהודים משלבים כוחות

ניסן שטראוכלר, שליח וואלה! NEWS לאמסטרדם

15.3.2017 / 19:45

המתיחות ביום ההצבעה לראשות הממשלה הורגשה היטב בשוק פנקאטה שבמערב אמסטרדם. "צריך למנוע מווילדרס לנצח", הבהיר אברם, מהגר ממצרים. הרב הראשי של הולנד הבהיר כי בצל עליית הימין הקיצוני, עלתה גם האנטישמיות: "נצביע למי שמכבד את הדתות האחרות"

צילום: רויטרס, עריכה: ורד לידני

מערכת הבחירות בהולנד, שמגיעה היום (שלישי) לשיאה עם ההצבעה בקלפיות ברחבי המדינה, עוררה חששות כבדים בקרב המהגרים. התחזקות הימין הפופוליסטי, שקיבלה בימים האחרונים רוח גבית מהמשבר המדיני בין הולנד לטורקיה, הביאה להקשחת העמדות לגבי הגירה גם בקרב מפלגת השלטון VVD וראש הממשלה המכהן מארק רוטה, שחושש מעלייתו בסקרים של מנהיג הימין הקיצוני חירט וילדרס.

"לא הייתי בוחר באף אחד, אבל בגלל וילדרס החלטתי לבחור במפלגה של רוטה, כדי לחזק אותם ולעזור להם לזכות שוב בשלטון", סיפר אברם, מהגר בן 53 ממצרים, בעל חנות פרחים בשוק פנקאטה שבמערב אמסטרדם. לדבריו, "גם רוטה הבטיח דברים ולא קיים, אבל זו ברירת מחדל. אני מרגיש שצריך למנוע מווילדרס לנצח".

עוד בוואלה! NEWS:
מבחן לימין הקיצוני: אזרחי הולנד מצביעים בבחירות לפרלמנט
מנהיג הימין הקיצוני בהולנד עדיין מוקצה בעירו, אך רוחו מורגשת בכל מקום
האיש שהשווה את האסלאם לנאציזם מאיים לכבוש את הולנד

קהילות מהגרים, לקראת בחירות לפרלמנט ההולנדי, מערב אמסטרדם. מרץ 2017. ניסן שטראוכלר, מערכת וואלה! NEWS
"גם רוטה הבטיח דברים ולא קיים, אבל זו ברירת מחדל". אברם ורוג'ר בשוק במערב אמסטרדם, היום/מערכת וואלה! NEWS, ניסן שטראוכלר

בחנות שלידו רוג'ר, ירקן הולנדי, הסביר כי "וילדרס אומר הרבה דברים מאוד נכונים, אבל הוא מעורר חשש". בהתייחסות לדבריו החריפים של וילדרס בגנות "התפשטות האסלאם" והמהגרים במדינה, "הייתי מצביע עבורו, אבל כדי לא לפגוע בחלק מהחברים שלי בשוק, אני בוחר להצביע לרוטה". הוא הבהיר: "לא כל המרוקאים בעייתיים, אבל חלק גדול מהם כן. מי שעושה פה בעיות ולא מקבל על עצמו להיות אזרח מן השורה - צריך להעיף אותו מכאן, ויש הרבה מהם שצריך להעיף אותם".

קלנקה, ירקן מרוקאי בן 60, הסביר כי יצביע היום למפלגת השמאל "הירוקים", שמנהיגה הוא בן למהגרים טורקים. "הם חושבים על העתיד של העולם, של הילדים שלנו", הסביר, "יש להם מטרות טובות, אני בעד שלום". לדבריו, "יש אנשים שלא אצביע להם, שרוצים שאנשים יריבו, כמו וילדרס. יהודים, נוצרים ומוסלמים צריכים לא להצביע לו, כי מי שמצביע לו הוא אדם לא חכם".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
קהילות מהגרים, לקראת בחירות לפרלמנט ההולנדי, מערב אמסטרדם. מרץ 2017. ניסן שטראוכלר, מערכת וואלה! NEWS
"וילדרס רוצה שאנשים יריבו". קלנקה/מערכת וואלה! NEWS, ניסן שטראוכלר

את דבריו מחזק הרב הראשי של הולנד, בנימין יעקבס, שטוען כי על אף תמיכתו המוחלטת של וילדרס – שאחד מבכירי מפלגתו הוא יליד תל אביב – בישראל, היהודים צפויים להצביע לימין הקיצוני בשיעור פחות מהאוכלוסייה הכללית. "היהודים כאן מפחדים כי הוא קיצוני", הסביר, "הם זוכרים שהוא היה נגד השחיטה המוסלמית, מה שכמעט פגע גם בשחיטה היהודית, ויש גם חשש מכיסוי הראש וסוגיית ברית המילה – אם יאסרו על המוסלמים, עשויים להיכנס גם איסורים שיחולו על יהודים".

"בסקרים שנעשו בקרב היהודים בהולנד, ראיתי שהיהודים דווקא מצביעים יותר למפלגות הנוצריות שתומכות גם הן בישראל ומכבדות את הדתות האחרות", הוסיף הרב יעקבס. הוא ציין כי לפני 14 שנים הוא לא נתקל כלל באנטישמיות, בעוד שהיום הוא לא יכול להסתובב ללא אבטחה. "זה מגיע מצד מוסלמים, אבל גם מצד הולנדים, זה לא היה ככה פעם", טען.

קהילות מהגרים, לקראת בחירות לפרלמנט ההולנדי, מערב אמסטרדם. מרץ 2017. ניסן שטראוכלר, מערכת וואלה! NEWS
"זו הפעם הראשונה מאז שהגעתי להולנד שאני מרגיש מתח". עקיף/מערכת וואלה! NEWS, ניסן שטראוכלר

רחוב ברשיסוווך שבמערב אמסטרדם הפך לאחת מנקודות החיכוך, עם המסגד הגדול שעתיד להיפתח בו בקרוב. בסמוך לאתר המסגד, סיפר עקיף, בעלי מסעדת "פירי רייס", יליד טורקיה שחי בהולנד ב-15 השנים האחרונות, כי "זו הפעם הראשונה מאז שהגעתי להולנד שאני מרגיש מתח". לדבריו, "יש מתח באוויר. אנשים תוהים אם תהיה כאן יותר לאומנות, ולאן האקלים הפוליטי יכול להתפתח".

לטענתו, וילדרס אחראי למתיחות הנוכחית – אך לא רק הוא. "הוא פופליסט, הוא מדבר הרבה ללא מחשבה, והדברים שהוא אומר מאוד מעליבים", הבהיר. "יש אנשים שיצביעו בשבילו, לא כדי שיהיה ראש ממשלה, אלא כי הם כועסים על המערכת ועל הזרים שנמצאים כאן. הרי אין ציפייה שהוא באמת יוביל את המדינה וייבחר בסוף לראשות הממשלה, אבל ברור שאם הוא ייבחר, אני אכבד את זה".

בחירות לפרלמנט ההולנדי, אמסטרדם, הולנד. מרץ 2017. רויטרס
דגל טורקיה ברקע. ההצבעה במזרח אמסטרדם, היום/רויטרס

"מצד שני, וילדרס גם אומר דברים נכונים", הודה עקיף, בהתייחסות לשיעור המעצרים הגבוה בקרב המהגרים המרוקאים וכך ש"60% מהמרוקאים מעל גיל 50 נתמכים על ידי קצבה סוציאלית". הוא הסביר כי "יש כאן מצב בעייתי. אנחנו חיים במקום נפלא, ואנשים צריכים להשתלב וחייבים ללמוד את השפה ולכבד את המקום הנפלא שבו אנחנו גרים".

הוא הוסיף כי מהגרים רבים, לדבריו, איבדו את הרצון להשתלב בחברה בשל קשיים רבים, בין אם טכניים ובין אם זהותיים. "לדעתי לעזור למהגרים זה עניין הומניטרי מוצדק, אבל כמובן שכשמדינה מביאה מהגרים אליה, יש גם הוצאות למדינה ולאזרחים, וזה יכול לגרום לתסכול", אמר. "אנחנו צריכים לעזור למהגרים, אבל אין ספק שהגעתם לחברה יכולה גם לגרום לבעיות".

המתיחות הגיעה במהלך היום גם לקלפיות, כשעיריית אמסטרדם הסירה שלטים שהציב, על פי הדיווחים, המשרד הממשלתי של טורקיה לענייני דת באחת מהקלפיות במזרח העיר. על פי תמונות מתחנת ההצבעה, דגלי טורקיה נתלו במקום, שבשגרה משמש מרכז רב-תרבותי. נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן שב והפציר בטורקים ובמוסלמים שלא לתמוך במפלגת השלטון של מארק רוטה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully