וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרופא שבנותיו נהרגו בעזה פרץ בבכי בבית המשפט: "כואב לי להיזכר בהן"

15.3.2017 / 16:55

ד"ר עז א-דין אבו אל-עייש העיד בתביעה שהגיש נגד המדינה בשל התקרית בינואר 2009 וטען כי בנותיו לא נהרגו במתקפת טרור אלא ב"התקפה סתמית" של חיל האוויר. מנגד, צה"ל הגיש לבית המשפט המחוזי תצהירים לפיהם נמצאו בבית רסיסי פגזים שאינם בשימוש הצבא

צילום: בני בן סימון, עריכה: שמרית גולדשטיין

"שמונה שנים חיכיתי לרגע הזה, אלוהים מחזק אותנו בסובלנות וסבלנות. אני דומע בגלל שאני רואה את הבנות שלי מולי", כך העיד היום (רביעי) בדמעות ד"ר עז א-דין אבו אל-עייש בפני בית המשפט המחוזי בבאר שבע בדיון בתביעה האזרחית שהגיש נגד המדינה בגין הרג שלוש מבנותיו ואחייניתו במהלך מבצע "עופרת יצוקה" ברצועת עזה בחודש ינואר 2009. אבו אל-עייש גר במהלך המבצע במחנה הפליטים ג'בליה שבצפון הרצועה. ביתו נפגע במהלך הלחימה בין צה"ל לכוחות חמאס באזור מירי פגזים, וכתוצאה מכך נהרגו שלוש מבנותיו ואחייניתו וכמה נוספות נפצעו. צה"ל ומשרד הביטחון טענו כי במקום נמצאו שרידי חומרים כימיים של אמצעי לחימה שאינם בשימוש הצבא.

"כואב לי שאני בא לכאן להוכיח שהן קורבנות. כואב לי כשאני נזכר בהן", אמר עוד אבו אל-עייש בעדותו היום. "אני מתגעגע אליהן ומחבק אותן ואומר להם אתן עדיין איתנו ולא שכחנו אתכן, נשאיר אותן בחיים בגלל זה. שכנעתי את הבנות שלי לתת חיים ולעזור לאחרים לא בפגזים בחוכמה ובחינוך במילים שנובעות מהלב אני מקווה שכולנו נצטרף למסר להביא תקווה".

עוד בוואלה! NEWS:
"שריפה בקופת חולים. אחות מתה": הדיווח על הרצח בחולון. האזינו
שני מאסרי עולם לאחד מרוצחי הרב מיכאל מרק בפיגוע בכביש 60
מבחן לימין הקיצוני: אזרחי הולנד מצביעים בבחירות לפרלמנט

הרופא אבו אל עייש התובע את המדינה במות בנותיו במהלך מבצע עופרת יצוקה, בית משפט מחוזי באר שבע. 15 במרץ 2017. בני בן סימון
"כואב לי להוכיח שבנותיי הן קורבנות". אבו אל-עייש במהלך הדיון, היום/בני בן סימון

בצעד חריג פנה השופט שלמה פרידלנדר בתחילת הדיון אל אבו אל-עייש וביקש "להביע את הצער והזעזוע העמוק על הטרגדיה שקרתה לך ולמשפחתך". לדברי השופט, "על זאת לא יכולה להיות מחלוקת. הגרון נחנק למקרא ולמשמע האסון הזה. אני מביע את צערי. התכנסנו כאן לקיים דיון משפטי בשאלות העובדתיות השנויות במחלוקת. נקיים אותו מבלי לגרוע בהשתתפותנו בצער המשפחה".

אבו אל-עייש השיב לשופט כי "המילים שלך שוות הרבה בשבילי. לא רציתי להיות במקום הזה. במצב הזה כולי תקווה שהדיון הזה והטרגדיה הזאת תביא צדק ולקח לאנשים". לדבריו, "מהרגע הראשון שראיתי את הבנות שלי נהרגות מולי כל חיי הקדשתי רק להציל חיים. אמשיך בזה. רק להציל חיים ולתת תקווה". הוא הוסיף כי הוא מקווה עדיין שייעשה צדק עם בנותיו. על כך השיב השופט "אינשאללה", בטרם החל הדיון.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
החל שלב שמיעת העדויות בתביעת הפיצויים שהגיש ד"ר אל-עייש נגד המדינה. בני בן סימון
אבו אל-עייש במהלך הדיון, היום/בני בן סימון

בעדותו, תיאר ד"ר עזאדין את השתלשלות האירועים, ודבק בעמדתו כי לא היה מדובר במתקפת טרור אלא ב"התקפה סתמית" של חיל האוויר. "ההתקפה הקרקעית החלה והיינו תקועים בבית. היו פיצוצים מכל מקום, מהאוויר, מהים ומהיבשה. אמרתי ששום מקום לא בטוח יותר מהבית", אמר בעדותו. "ריח המוות והשיגעון היו בכל מקום ברצועת עזה. האבק והעשן בכל מקום. 80 תקיפות אוויריות ירדו על עזה. זה כאילו שחיכינו למוות".

ואולם, במהלך הדיון ציין השופט כי מעדותו של אבו אל-עייש עולות שתי תמונות מנוגדות – האחת של גיהנום ופחד מהפיצוץ הבא, והשני שקט יחסי באזור מגוריו, שהיה מעין "אי של שלווה יחסית". לטענת אבו אל-עייש, "בגלל הגודל הקטן של הרצועה שמענו פיצוץ גם ממרחק של 5-10 ק"מ ובשכונה שלנו הכוח הדומיננטי היה ישראלי. איש לא היה בטוח, כל אחד יכול להיות מטווח".

הפרקליט השיב לו כי "ממה שהבנתי הבית שלך היה אי ללא מלחמה, ולפתע הגיע טנק וירה פגז לבניין שלך". אבו אל-עייש השיב לו כי "זה הסיפור. זו טרגדיה. לא הייתה סיבה למותן של בנותיי. הן לא עשו דבר. לא היינו מעורבים בפעילות שתצדיק את הירי על ביתי. צריך לשאול מדוע הם ירו על הבית".

"הרסיסים שנמצאו בבית המשפחה אינם מאפיינים נשק צה"לי"

בתצהירים שהגישו לבית המשפט קציני צה"ל עולה כי בדיקות כימיות שנעשו לכמה מרסיסי הפגזים שפגעו בבית משפחת אבו אל-עייש עולה כי הם הכילו רכיבים כימיים "אשר אינם מאפיינים נשק צה"לי כלשהו ומאפיינים אמצעי לחימה וחומרי נפץ המצויים בשימוש ארגוני הטרור ברצועת עזה".

ארגון זכויות אדם טוען שצה"ל השתמש בזרחן בעזה. רויטרס
"זוהתה תצפית אויב". תקיפות צה"ל ברצועת עזה במהלך מבצע עופרת יצוקה/רויטרס

על פי תצהיר שמסר מפקד מעבדת חומרים וכימיה בזרוע היבשה בצה"ל נמצאו במקום חלקי פגזים המעידים כי בבניין היה מצבור אמצעי לחימה של ארגון טרור. עם זאת צוין בתצהיר באשר לאחד הרסיסים שאותרו בזירה כי "יתכן ומקורו בפגז הנמצא בשימוש צה"ל".

אלוף-משנה ד', שהיה מפקד אחד הגדודים בחטיבת גולני בעת המבצע שפעל בקרבת ביתו של אבו אל-עייש, העיד בתצהיר שמסר כי חייליו ניהלו קרבות במשך חמישה או שישה ימים באזור והרגו במהלכם 15 מחבלים. הוא אף הגדיר את זירת הלחימה "מרכז חיכוך" של החטיבה לכל אורך המבצע.

לדבריו, כמה ימים לפני התקרית בה נפגע בית המשפחה זוהתה "תצפית אויב" בבניין, שהכווינה ירי לעבר חיילי הגדוד. הוא הוסיף כי ביום התקרית נפתחה אש לעבר חייליו מכיוון אחד הבניינים באזור והוא הורה להשיב אש לעברו באמצעות פגזי טנקים. אל"מ ד' תיאר כי במשך עשרים דקות וידא כי אכן נפתחה אש מכיוון הבניין בו גרה משפחתו של אבו אל-עייש ואישר את הירי לעבר התצפיתנים שפעלו מתוכו.

עוד העיד כי לאחר ירי של ארבעה פגזים דיווחו כוחות בשטח על שמיעת זעקות ילדים מתוך המבנה וכן על אזרחים היוצאים ממנו ולכן הורה על הפסקת האש. אל"מ ד' ציין עוד כי כוחותיו אפשרו את פינוי הנפגעים מהמבנה וכי במהלך התקרית זיהה עשן שחור העולה ממרפסת ביתו של אבו אל-עייש שלדבריו "אינו מתאים לסוג החימוש שנורה לעבר תצפיתני האויב".

(עדכון ראשון: 12:43)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully