וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פולין מבקשת לעצור בן 98 מארה"ב: היה מפקד נאצי במלחה"ע ה-2

הרשויות מבקשות להוציא נגד מייקל קרקוץ' צו מעצר משום שלטענתן, הראיות שנאספו נגדו מוכיחות את זהותו ב-100%. הוא מואשם בטבח 44 אזרחים בשני כפרים בפולין ביולי 1944. בעבר נחקר בידי גרמניה אך נטען כי הוא אינו כשיר לעמוד לדין

צילום: באדיבות wjro, עריכהף יאיר דניאל

(מאגר מידע בפולין יסייע לניצולי שואה למצוא את רכושם)

הרשויות בפולין ביקשו אתמול (שני) להוציא צו מעצר לקשיש ממינסוטה, ארצות הברית, משום שלטענתן הוא שימש מפקד אס-אס במהלך מלחמת העולם השנייה. מייקל קרקוץ', בן 98, מואשם שהורה על טבח של 44 פולנים, כשעמד בראש יחידה של לגיון ההגנה האוקראיני, שהונהג בידי ה-SS.

התובע הכללי בפולין רוברט יניצקי אמר כי הראיות שנאספו בעשרות השנים של החקירה אישרו את זהותו ב-100%. משפחתו של קרקוץ' מכחישה כי היה מעורב בפשעי מלחמה, אך התובעים מהמכון הממשלתי לזיכרון לאומי בפולין ביקשו מבית משפט אזורי בלובלין להוציא צו מעצר לקרקוץ'. אם צו המעצר יינתן, פולין תוכל לבקש מארצות הברית את הסגרתו של קרקוץ' כדי להעמידו לדין. "הוא החשוד שלנו החל מהיום", אמר יניצקי.

קרקוץ' מואשם בהרג אזרחים בכפרים ולדיסלבין וחווניוב ביולי 1944. אם יורשע הוא יעמוד בפני מאסר עולם. "אני עדיין יכול לשמוע את קולות הירי ופיצוצי הרימונים", שחזר סטניסלבה ליפסקה, ניצול הכפר חווניוב. "אפשר היה לשמוע את היריות בתוך הכפר וגם בפרבריו. הם וידאו שאף אחד לא יברח".

מייקל קורקוץ' ובנו אנדריי המואשם בכך ששימש מפקד נאצי והורה על טבח פולנים, מרץ 2017. AP
"הוא החשוד שלנו החל מהיום". קרקוץ'/AP

ואסיל מלסנסקי, עד נוסף, סיפר כי ראה "את גופותיהם של התושבים ההרוגים: גברים, נשים וילדים". במשך עשורים, המפקד שהורה על הטבח נותר עלום שם, ואף אדם לא נענש על פשע המלחמה.

קרקוץ' נחקר בעבר בידי הרשויות הגרמניות ב-2013 אחרי שחקירת סוכנות אי-פי גילתה כי היה מפקד נאצי בשירות ה-SS והואשם בשריפת כפרים והרג אזרחים בפולין. ואולם, החקירה הופסקה ב-2015 אחרי שהתובעים אמרו כי קיבלו "מסמכים רפואיים רבים" המראים כי הוא אינו כשיר לעמוד למשפט.

בנו של קרקוץ', אנדריי, טען כי אביו לא היה בפולין ולא קשור לאף פשע מלחמה. לדבריו, הסיפורים על אביו הם "מידע שגוי המסתמך על מידע חסר" שנוצרו בידי ממשלתו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. ואולם, בספר זיכרונות בשפה האוקראינית שפרסם ב-1995 הוא סיפר כי הצטרף לצבא גרמניה אחרי הפלישה הנאצית לברית המועצות ב-1941.

מייקל קורקוץ' ובנו אנדריי המואשם בכך ששימש מפקד נאצי והורה על טבח פולנים, מרץ 2017. AP
בנו של קרקוץ', אנדריי/AP

אחרי שקיבל את עיטור האומץ צלב הברזל, הוא ביקש מהנאצים להקים את הלגיון האוקראיני שבסופו של דבר מנה 600 חיילים. קרקוץ' שירת בצבא עד סוף המלחמה. קורקוץ' אף כתב על המתקפה ליד חווניוב שהסתיימה במותו של זיגפריד אסמוס. מותו היה זה שהצית את הטבח בכפר. "איבדנו מפקד יחיד במינו, אסמוס", כתב קרקוץ'.

אפרים זורוף, צייד נאצים, היסטוריון ומנכ"ל מרכז ע"ש שמעון ויזנטל, שיבח את הרשויות הפולניות על נקיטת צעדים משפטיים. הוא אמר ל-אי-פי כי "הגיע הזמן שהפולנים יהיו יותר פעילים בחיפוש אחר בני אדם שביצעו פשעים על אדמת פולין במהלך מלחמת העולם השנייה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully