וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית משפט אירופי: מעסיקים יכולים לאסור על עובדים לחבוש כיסוי ראש

בהחלטה ראשונה של בית משפט באיחוד האירופי בסוגיה השנויה במחלוקת, קבע בית הדין האירופי לצדק כי תקנה האוסרת על לבישת סמל דתי אינה אפליה. הפסיקה ניתנה כחלק מדיון במקרים של שתי נשים מבלגיה ומצרפת שפוטרו מעבודתן בשל חבישת כיסוי ראש אסלאמי

עריכה: שניר דבוש

(סטודנטיות באוניברסיטת פריז מתנסות בחבישת חיג'אב)

מעסיקים באירופה יכולים להחליט אם לאסור על עובדיהם ללבוש או לחבוש סמלים דתיים – כך קבע היום (שלישי) בית הדין האירופי לצדק. מדובר בהחלטה ראשונה של בית משפט אירופי בסוגיית חבישת כיסויי ראש אסלאמיים במקום העבודה. "תקנה פנימית שאוסרת על לבישת סמל ויזואלי פוליטי, פילוסופי או דתי לא מהווה אפליה ישירה", נמסר בהחלטת בית המשפט.

החלטת בית המשפט האירופי מגיעה ערב הבחירות בהולנד, שבמהלכן הפכה הגירת מוסלמים לסוגיית מפתח, המעוררת יחס אמביוולנטי להגירה ולמדיניות קבלת פליטים. ההחלטה פורסמה במסגרת דיונים בתיקים של שתי נשים, בצרפת ובבלגיה, שפוטרו מעבודתן משום שסירבו להסיר את כיסויי הראש שלהן.

סמירה אצ'ביטה פוטרה מחברתG4S בבלגיה כשהחלה לחבוש כיסוי ראש אחרי שלוש שנות העסקה. היא טענה כי הופלתה על רקע דתי. בית המשפט הסביר בפסיקתו כי החברה שינתה את תקנות העבודה כך שהן אוסרות על עובדים ללבוש "סמלים נראים המשקפים את האמונות הפוליטיות, הפילוסופיות והאמונות הדתיות שלהם". לכן, לדברי בית המשפט, תקנה זו מכסה "כל הצגה של אמונות אלה ללא הבדל", ולפיכך, היא אינה נחשבת לאפליה, בתנאים מסוימים.

עוד בוואלה! NEWS:
"אנחנו מאמינים גם ביהדות": המפעל העזתי שמייצר כיפות לישראל
דיווח: רוסיה שיגרה כוחות מיוחדים לגבול מצרים-לוב
הולנד מגיבה בביטול לסנקציות של טורקיה: "הן לא כל כך נוראיות"

נערה עוטה חיג'אב. AP
נערה עוטה חיג'אב/AP

עם זאת, במקרה של אסמה בוגנאווי, שפוטרה מחברת תכנה בצרפת בשם "מיקרופול", קבע בית המשפט כי ייתכן שהחברה הפרה את חוקי האיחוד האירופי האוסרים על אפליה על רקע דתי, אם עשתה זאת בשל בקשת לקוח ולא במסגרת תקנה כללית. בית המשפט מסר כי "בהיעדר חוק כזה, רצונו של המעסיק להיענות לבקשותיו של צרכן, שאינו מעוניין לקבל שירות מעובד החובש כיסוי ראש אסלאמי, לא יכול להיחשב דרישה מקצועית, אלא אפליה".

שופטי האיחוד אמרו כי בתי המשפט בצרפת צריכים להכריע אם בוגנאווי פוטרה משום שהפרה תקנה פנימית דומה. "אם פיטוריה מבוססים על בקשה שעלתה ממפגש עם צרכן מסוים, ייתכן שמדובר במקרה מאוד מוגבל".

שרת החוץ של האיחוד האירופי פדיקה מוגריני עוטה רעלה בביקור בטהראן, איראן, יולי 2015. AP
שרת החוץ של האיחוד האירופי עם כיסוי ראש/AP

עוד נטען כי "רצונו של המעסיק לייצר מראה אחיד לציבור ולצרכנים במגזר הפרטי הוא לגיטימי", אך בתי משפט הארציים חייבים לוודא כי מדיניות הניטרליות נאכפת באופן שווה על כל העובדים. בית המשפט האירופי הציע כי בית המשפט בבלגיה יכריע אם על החברה להציע משרה אחרת לאצ'ביטה שלא כוללת ממשק פרונטלי עם צרכנים.

במקרה של אצ'ביטה, בית המשפט האירופי ביקש עוד מבית המשפט הבלגי להכריע אם הייתה קרבן לאפליה לא ישירה או שהתקנה של החברה גורמת לכך שעובדים מסוימים נמצאים בעמדה נחותה יותר מעובדים אחרים בשל דתם. עם זאת, הפסיקה עדיין יכולה להיות מוצדקת משום "שהיא עומדת באופן עקבי ושיטתי" עם "מטרה לגיטימית", כמו מצג של מראה ניטרלי כחלק מחופש החברה בניהול עסקיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully