וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: רוסיה שיגרה כוחות מיוחדים לגבול מצרים-לוב

14.3.2017 / 11:30

לפי גורמים אמריקניים ומצריים, המהלך נובע מהרצון של רוסיה לתמוך במנהיג הצבאי חפתר בלוב העשירה בנפט. מדובר בצעד שעשוי להוסיף לחששות ארה"ב ממעורבות מוסקבה באזור, והוא מצטרך לדיווח שלפיו, כוח שכירי חרב מרוסיה פעל לאחרונה במדינה

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

(הלחימה בין כוחות ממשלת האחדות לדאעש בסירת, דצמבר)

רוסיה שיגרה בימים האחרונים כוחות מיוחדים לבסיס אווירי במערב מצרים ליד הגבול עם לוב – כך אמרו היום (שלישי) גורמים מצריים ואמריקניים לסוכנות רויטרס. הגורמים אמרו כי ייתכן שמדובר בחלק מניסיון רוסי לתמוך במנהיג הלובי הצבאי חליפה חפתר, שחווה בתחילת החודש תבוסה בשטח בעקבות מתקפה של גדודי הגנת בנגאזי נגד שדות נפט שנשלטו בידי כוחותיו.

מדובר בצעד שעשוי להוסיף לחששות ארצות הברית ממעורבותה של מוסקבה בלוב, והוא מצטרך לדיווח שלפיו, כוח של כמה עשרות שכירי חרב מרוסיה פעל עד החודש האחרון בלוב. הגורמים האמריקניים מסרו כי ארצות הברית חזתה בכוחות המיוחדים הרוסים בבסיס סידי בראני, כמאה קילומטרים מגבול מצרים-לוב. הגורמים המצריים דיווחו כי הכוחות מורכבים מ-22 לוחמים וכן כי רוסיה משתמשת בבסיס מצרי נוסף מזרחה משם, במרסא מטרוח בפברואר.

לקריאה נוספת:
לוב: עשרות גופות של מהגרים שטבעו למוות נשטפו לחוף
דוח: דאעש מגייס ילדים פליטים בירדן ובלבנון - תמורת כסף ומזון
ארה"ב חיסלה 80 לוחמי דאעש במתקפה אווירית בלוב

מפקד צבא לוב חליפה חפתר בביקור במוסקבה, רוסיה, נובמבר 2016. רויטרס
חליפה חפתר/רויטרס

בתגובה לרויטרס הכחישה מצרים את קיומם של כוחות רוסיים בשטחה. "אין כל חייל זר ממדינה זרה על אדמת מצרים. זה עניין של ריבונות", אמר דובר צבא מצרים תאמר א-ריפאי. גם צבא ארצות הברית סירב להגיב על פעולות צבא רוסיה. מאוחר יותר הכחיש גם משרד החוץ של רוסיה כי כוחות רוסיים מיוחדים נמצאים במצרים.

הגורמים המצריים סיפרו כי מטוס של חיל האוויר הרוסי הוביל כשש יחידות צבאיות למסרא מטרוח בטרם המשיך ללוב לפרק זמן של עשרה ימים. מוחמד מנפור, מפקד בסיס חיל האוויר בנינה ליד בנגאזי, הכחיש שכוחותיו של חפתר קיבלו סיוע צבאי מרוסיה או מקבלנים רוסיים ואמר כי אין כוחות רוסיים במזרח לוב.

הלחימה בין כוחות הצבא לדאעש, סירת, לוב, 2 באוקטובר 2016. AP
לחימה בסירת/AP

כמה מדינות מערביות, בהן ארצות הברית, שלחו כוחות מיוחדים ויועצים צבאיים ללוב, במהלך השנתיים האחרונות. צבא ארצות הברית ביצע כמה תקיפות אוויריות כדי לתמוך במבצע הלובי המוצלח בשנה שעברה להדחת שלוחת המדינה האסלאמית (דאעש) ממעוזו בסירת.

הספקות לגבי מעורבותה של רוסיה בצפון אפריקה מחדדות את החששות של וושינגטון לגבי כוונות מוסקבה בלוב העשירה בנפט. לוב הפכה למדינת טלאים של מיליציות יריבות לאחר ההפיכה נגד המנהיג המנוח מועמר קדאפי, שהיה בעצמו בעל ברית של ברית המועצות לשעבר.

הממשלה בטריפולי, הנתמכת בידי האו"ם, נמצאת במבוי סתום עם חפתר וגורמים רוסיים נפגשו עם שני הצדדים בחודשים האחרונים. מוסקבה נראית כעת מוכנה להגביר את תמיכתה הדיפלומטית הציבורית בחפתר, אף שהממשלות במערב כבר זועמות על ההתערבות הרוסית בסוריה למען הנשיא בשאר אסד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully