וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי נתניהו: השליח של טראמפ ייפגש גם עם הרצוג

13.3.2017 / 21:40

ג'ייסון גרינבלט, נציגו של טראמפ למשא ומתן עם הפלסטינים, המבקר באזור ונועד עם ראש הממשלה, יבקש לשמוע מיו"ר האופוזיציה לקחים מהמגעים למהלך האזורי בשנה שעברה. עוד קודם לכן, הוא צפוי לפגוש ברמאללה את יו"ר הרשות אבו מאזן

צילום: לע"מ

ג'ייסון גרינבלט, השליח המיוחד של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, צפוי לפגוש ביום חמישי את יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג (המחנה הציוני), במסגרת ביקורו באזור. גרינבלט, שנפגש הערב (שני) עם ראש הממשלה וצפוי להיפגש מחר עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, ייפגש במהלך שהותו בארץ גם עם נשיא המדינה ראובן ריבלין ועם מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב מרדכי.

מתוקף תפקידו כיו"ר האופוזיציה, נוהג הרצוג להיפגש עם רבים מהאורחים הרשמיים המגיעים לישראל, ורק בשבוע שעבר הוא נפגש עם שר החוץ של בריטניה, בוריס ג'ונסון. הפגישות המדיניות של הרצוג מגיעות על רקע חשיפות "הארץ" בחודש האחרון באשר לניסיון האמריקני להניע משא ומתן אזורי בשנתו האחרונה של ברק אובמה בבית הלבן, שבמסגרתו התקיימו מגעים בין הרצוג לנתניהו על הקמת ממשלת אחדות. גרינבלט יבקש לשמוע מהרצוג על הלקחים מאותו סבב משא ומתן, ועל האופק הפוליטי להנעה מחדש של התהליך בין ישראל והפלסטינים.

יצחק הרצוג עם ראש ממשלת רוסיה דמיטרי מדבדב. נובמבר 2016. ספק 500
נפגש עם אורחים רשמיים המגיעים לישראל. הרצוג עם ראש ממשלת רוסיה, דמיטרי מדבדב, בשנה שעברה/ספק 500

גרינבלט, בוגר ישיבת "הר עציון" ועורך דין בהכשרתו, שימש יועצו של טראמפ לענייני ישראל במהלך הקמפיין לנשיאות. יחד עם חתנו של הנשיא, ג'ארד קושנר, הוא מונה לנהל את תהליכי המשא ומתן הבינלאומיים, ובהם גם בין ישראל לפלסטינים. הוא השליח הראשון שממשל טראמפ משגר לאזור במטרה לבחון את עמדות הצדדים לקראת ניסיון לחידוש המגעים.

ביקורו של גרינבלט נפתח הערב בפגישה עם נתניהו, שבה נכחו גם שגריר ישראל בוושינגטון רון דרמר וראשת אגף המזרח התיכון במועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, יעל למפרט, שהחזיקה בתפקיד גם תחת ממשל אובמה ומלווה את גרינבלט בביקורו באזור.

במוקד הפגישה עם נתניהו עמד הניסיון להגיע להבנות ראשוניות עם בין ירושלים לממשל על היקפי הבנייה בהתנחלויות. אל מול דרישתו של טראמפ לריסון - עצירה כמעט מוחלטת של הבנייה - בבית היהודי ובליכוד לוחצים על נתניהו להאיץ את הבנייה בהתנחלויות, ולמלא את התחייבותו להקמת יישוב חדש עבור מפוני עמונה. אחרי הפגישה עם טראמפ בבית הלבן בחודש שעבר, הודה נתניהו כי בממשל ביקשו להקפיא את כלל הבניה בשלב זה, פרט לתוכניות לבנייה יהודית בירושלים.

כדי לגשר על הפער, הוחלט בפגישה להקים מנגנון תיאום לעניין הבנייה בהתנחלויות, הכולל את גרינבלט מהצד האמריקני ואת דרמר מהצד הישראלי. בפגישה הציג נתניהו את עמדות ישראל בניסיון להגיע להבנות כלליות בדבר היקפי הבנייה, והעלה את נושא הקמת היישוב חדש עבור מפוני עמונה. לדברי גורם מדיני, "נתניהו רוצה להגיע למצב שאפשר לבנות בהיקפים מסוימים בלי לבקש כל פעם מחדש מהממשל. אנחנו רוצים להגיע להבנות עם הממשל ולפעול בתוכן".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושליח ממשל טראמפ למזרח התיכון ג'ייסון גרינבלט. ירושלים, 13 במרץ 2017. שגרירות ארצות הברית בישראל
מאטי שטרן, מערכת וואלה! NEWS
מנגנון תיאום לבנייה בהתנחלויות. נתניהו עם גרינבלט, הערב/מערכת וואלה! NEWS, שגרירות ארצות הברית בישראל מאטי שטרן

עם זאת, בקואליציה של נתניהו הדעות חלוקות לגבי הגבלת הבנייה. בעוד שר הביטחון אביגדור ליברמן אמר כי יש לשאוף לאשרור הבנות בוש-שרון, שהכירו בבנייה בתוך גושי ההתנחלויות למטרות גידול טבעי, בליכוד ובבית היהודי מתנגדים להגבלה לתחומי הגושים וסבורים שיש להתעקש על חידוש הבנייה בכל חלקי יהודה ושומרון, או לפחות בתוך תחומי השיפוט של היישובים הקיימים. ח"כ בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי) צייץ היום כי "‏ההבנות שאליהן יגיע רה"מ עם גרינבלט חייבות לכלול בנייה ללא הגבלה בהתאם לצורכי הגידול הטבעי בכל השטח. לכל דבר אחר לא יהיה מנדט בקואליציה".

אחרי ירושלים, גרינבלט צפוי להמשיך מחר לפגישות ברמאללה. כפי שפורסם לראשונה בוואלה! NEWS, הוא ייפגש גם עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, וזאת על אף חששות פלסטיניים מוקדמים לפיהם הממשל החדש לא ימסד קשר עם הרשות הפלסטינית. בסוף השבוע שוחח טראמפ לראשונה עם אבו מאזן, כחודש וחצי לאחר השבעתו לתפקיד, והזמין אותו לביקור בוושינגטון. בהודעת הבית הלבן לאחר השיחה נמסר כי טראמפ "מאמין אישית שהשלום אפשרי, ושהגיע הזמן לסגור עסקה". הנשיא קרא לחדש את המשא ומתן הישיר בין הצדדים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully