וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אקזיט מה"ברקזיט": סקוטלנד דורשת משאל עם נוסף לעצמאות

13.3.2017 / 19:32

ראשת הממשלה הסקוטית אמרה כי ראוי שלסקוטים תעמוד הבחירה, לכשתנאי עזיבת האיחוד יתבררו. בספטמבר 2014 כבר נערך משאל עם לעצמאות סקוטלנד ונדחה ברוב של 55%. מאז ה"ברקזיט", שרוב הסקוטים הצביעו נגדו, גוברת התמיכה בעצמאות סקוטלנד

צילום: מתוך הטוויטר של sky news, עריכה: שניר דבוש

ראשת ממשלה סקוטלנד ניקולה סטרג'ן דרשה היום (שני) לערוך משאל עם נוסף לעצמאות סקוטלנד בסוף 2018 או תחילת 2019, ברגע שתתבהר התכנית ליציאת בריטניה מהאיחוד האירופי. בספטמבר 2014 נערך משאל עם לעצמאות סקוטלנד ונדחה ברוב של 55%, אך מאז ה"ברקזיט", שרוב הסקוטים הצביעו נגדו, גוברת התמיכה בעצמאות המדינה.

הצבעה על עצמאות סקוטלנד תפרק את הממלכה המאוחדת, חודשים ספורים לפני שה"ברקזיט" יעמיק את חוסר הוודאות סביב תהליך עזיבת האיחוד. "אם לסקוטלנד תתאפשר בחירה אמתית – כשהתנאים של ה'ברקזיט' יהיו ידועים אך לפני שיהיה מאוחר מדי לבחור בדרכנו – אזי הבחירה הזאת חייבת להיות מוצעת בין סתיו 2018 לאביב 2019", אמרה היום סטרג'ן לעיתונאים.

לקריאה נוספת:
הממלכה הלא-מאוחדת: נתיב הבריחה של סקוטלנד וצפון אירלנד מבריטניה
מקל בגלגלי "ברקזיט": בית הלורדים עיכב את היציאה מהאיחוד
לאחר הצגת התכנית ל"ברקזיט" - הפרלמנט נתן אור ירוק לתרזה מיי

ניקולה סטרג'ן ראש ממשלת סקוטלנד בפרלמנט, ינואר 2017. GettyImages
מאמינה שיהיה משאל עם נוסף. סטרג'ן/GettyImages

דרישתה מגיעה בשעה שראש ממשלת בריטניה תרזה מיי צפויה להשיק את תהליך ה"ברקזיט". הערב צפויים שני הבתים של הפרלמנט להצביע על הצעת החוק לעזיבת האיחוד, המעניקה למיי את הסמכות להפעיל את סעיף 50 באמנת ליסבון, המסדיר את היחסים בין האיחוד למדינות החברות. בסופו של דבר יהיה זה הפרלמנט הבריטי, שם זוכה מיי לרוב, שיחליט אם סקוטלנד תערוך משאל עם נוסף. אם מיי תסרב לאשר הצבעה כזו היא עלולה להצית משבר חוקתי לצד זעם רב בסקוטלנד.

בינתיים, נראה כי מיי לא להוטה לאפשר הצבעה כזו. "הראייה המוגבלת שהציגה היום מפלגת SNP (המפלגה הסקוטית הלאומית) מצערת מאוד", אמרה היום מיי בתגובה לדבריה של סטרג'ן, ראשת המפלגה. "במקום לשחק בעתיד המדינה שלנו עם פוליטיקה, הממשלה הסקוטית צריכה להתמקד במשילות טובה והענקת שירותים ציבוריים טובים יותר לעם הסקוטי. פוליטיקה היא לא משחק".

בעוד סטרג'ן אמרה כי "הדלת תמיד תהיה פתוחה" לשיחות עם הממשלה הבריטית, היא ציינה כי היא לא מצפה לשינוי במדיניותה של ממשלתה של מיי בכל הקשור ל"ברקזיט". "אני לא יכולה להעמיד פנים שתיתכן פשרה בשל התגובה הנוקשה שקיבלנו עד כה", אמרה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי יוצאת מדאונינג 10, לונדון, 1 בפברואר 2017. רויטרס
לא להוטה להסכים למשאל. מיי/רויטרס

תוצאות משאל עם על יציאת בריטניה מהאיחוד האירופי שנערך ב-23 ביוני טלטל את כל חלקי הממלכה, שכן מצביעים באנגליה ובוויילס הצביעו בעד עזיבת האיחוד, בעוד בסקוטלנד ובצפון אירלנד הצביעו להישאר. סך הכול 51.9% מהבריטים הצביעו בעד עזיבה.

סקרי דעת קהל שהתפרסמו לאחרונה הראו כי התמיכה בעצמאות סקוטלנד גוברת מאז הכריזה מיי כי בריטניה לא רק תעזוב את האיחוד האירופי אלא גם את שוק המטבע היחידי וככל הנראה גם את איגוד המכס. בסקר שפורסם בשבוע שעבר היו שיעורי התמיכה בעצמאות וההתנגדות זהים - 50% לכל צד. כשסטרג'ן נשאלה אם היא צופה שייערך משאל עם נוסף, השיבה בחיוב. "כן, אני מאמינה בכך. לגמרי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully