וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליברמן משנה את הגישה - ומסמן מטרות חדשות למלחמה הבאה בלבנון

13.3.2017 / 0:50

בצל ההתבטאויות הלוחמניות של מדינאים לבנונים והקשר המתהדק בין חיזבאללה לצבא לבנון, גוברת ההערכה במערכת הביטחון כי ישראל תשנה גישה במערכה הבאה - במקום לבודד את מטרות חיזבאללה יתקוף צה"ל גם תשתיות לאומיות של לבנון

מתוך: יוטיוב

(בווידאו: הפגנת אזרחים לבנונים בגבול ישראל, לפני כשבועיים)

ההתפתחויות האחרונות בלבנון מלמדות כי האיום הנשקף מצפון לא מגיע רק מכיוונו של חיזבאללה, אלא גם מצבא לבנון. הנחה זו עולה מדבריו של שר הביטחון אביגדור ליברמן בוועדת החוץ והביטחון בכנסת. "ראינו ושמענו בימים האחרונים שורה של הצהרות עוינות מפי בכירים לבנונים, ובשבת שעברה היה אפילו ניסיון למעשה התגרות בגבולנו הצפוני", אמר בהתייחס להפגנה חריגה של אזרחים שיעים לבנונים על הגבול, שהתקיימה באחריות חיזבאללה בטענה כי ישראל התקינה בכפרים ציוד האזנה.

ליברמן העביר בוועדה בשבוע שעבר מסר ברור לגבי מה שיקרה במלחמה הבאה בזירה הלבנונית. "לפני כשבועיים שמענו את נשיא לבנון, מישל עאון, מצהיר שמדינת לבנון, צבאה וארגון חיזבאללה הם כולם מערך אחד המכוון נגד ישראל. שמענו גם את מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה מאיים על ישראל וראינו גם את הפגנה שאורגנה על ידי חיזבאללה מגיעה לגבול ישראל מבלי שכוחות הביטחון הלבנוניים ימנעו זאת. הדברים האלו מבהירים שכיום צבא לבנון הוא יחידה נוספת במערך של חיזבאללה, ועאון הוא עוד פעיל של נסראללה. לכן, מה שצריך להיות ברור לכולם הוא שמבחינתנו התשתיות של צבא לבנון ומדינת לבנון והתשתיות של חיזבאללה - אחד הם". פגיעה בתשתיות לאומיות לבנון עשויה להוות מנוף לחץ אדיר על לבנון במקרה של עימות צבאי בגבול הצפון.

עוד בוואלה! NEWS:
בני משפחות הנרצחות בנהריים על שחרור המחבל: "אנחנו מפורקים"
הולנד גירשה שרה טורקית; תומכי ארדואן הפגינו מול הקונסוליה
מוקד הביטחון הסמוך לביתו של סמוטריץ' נבנה על קרקע פלסטינית

שר הביטחון אביגדור ליברמן, ישיבת ממשלה, 22 בינואר 2017. פול צלמים
צילום: אלכס קולומויסקי, מערכת וואלה! NEWS
"חיזבאללה וצבא לבנון הם מערך אחד המכוון נגד ישראל". ליברמן/מערכת וואלה! NEWS, פול צלמים צילום: אלכס קולומויסקי
במערכת הביטחון מעריכים כי רוסיה, שצוברת השפעה משמעותית מאוד במזרח התיכון, לא ממהרת להתערב במתיחות בין ישראל לחיזבאללה

המסרים התקיפים של ליברמן מגיעים אחרי כמה פעולות שמתקיימות באזור הגבול למורת רוחה של ישראל, ובהם הקמת המגדלים על הגדר. למרות שהמגדלים לא מאוישים, ייתכן שבעתיד תתאפשר הצבת אמצעי תצפית והאזנה עליהם. דוגמה נוספת לחיזוק הקשרים בין צבא לבנון לארגון השיעי היא סיורים משותפים בין הכוחות. סיורים אלו מתקיימים בניגוד להסכם 1701 שנחתם אחרי מלחמת לבנון השנייה. ההערכה היא שאמצעי לחימה, תחמושת ומידע מודיעיני זולג מצבא לבנון לחיזבאללה.

דבריו של ליברמן לא נועדו רק להרתיע את ממשלת לבנון, שתפנים כי בעימות הבא הדרג המדיני בישראל לא יתלבט ממושכות אם לתקוף תשתיות לאומיות בלבנון שתומכות את פעילות חיזבאללה, אלא גם להעביר מסר למדינות באזור שתומכות כלכלית בלבנון. במערכת הביטחון מעריכים כי רוסיה, שצוברת השפעה משמעותית מאוד במזרח התיכון בשל נוכחות הקבע שלה בסוריה והלחימה נגד ארגוני הג'יהאד העולמי, לא ממהרת להתערב במתיחות בין ישראל לחיזבאללה. ההערכה היא שבקרירות שרוסיה מפגינה בנושא היא מבהירה לחיזבאללה כי עצם העובדה שהיא לא מונעת מהארגון את ההתגרות בישראל - הברחת נשק מסוריה ללבנון, על פי מקורות זרים - אין בעובדה זו להצביע על כך שהיא תעמוד לצדו בניסיונות תיווך בזמן עימות עם ישראל.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הפגנת האזרחים הלבנונים בגבול הצפון, לפני כשבועיים/מערכת וואלה!, צילום מסך

זה זמן רב שחיזבאללה ורוסיה משלבים מאמץ צבאי בלחימה בסוריה נגד ארגוני המורדים וג'יאהד עולמי. בצה"ל מעריכים שחיזבאללה מורתע מאוד מישראל, אינו רוצה הסלמה בגבול הצפוני ואיומי נסראללה בחודשים האחרונים, כמו גם בכירים בממשלת לבנון, התבצעו על רקע בעיות פנים-לבנוניות.

במלחמת לבנון השנייה נזהרה ממשלת ישראל מלתקוף תשתיות לאומיות של לבנון באופן נרחב כדי למקד את הלחימה בחיזבאללה. המהלך לא סייע בהפעלת לחץ על חיזבאללה והמערכה נמשכה 34 ימים. יש המעריכים כי פגיעה קשה בתשתיות הלאומיות של לבנון יכולה הייתה להגביר את הלחץ על נסראללה ולקצר את משך הלחימה. למרות זאת, נזהרו בצה"ל מאז המלחמה לדבר בגלוי על נושא תקיפת תשתיות לאומיות בלבנון כחלק ממערכה עתידית, אך במקביל פעלו בשילוב הדרג המדיני להעביר מסרים תקיפים מאוד בקשר להתחמשות צבא לבנון בסיוע מדינות כמו ארצות הברית, צרפת, ירדן, סעודיה.

מלחמת לבנון השנייה. GettyImages
יש המעריכים כי פגיעה בתשתיות בלבנון יכולה להגביר לחץ על נסראללה. הריסות בבירות , יולי 2006/GettyImages

מאז שנת 2005 הפעילה ממשלת לבנון מאמצים רבים כדי להתחמש. לחץ ישראלי נשא פירות רק לאחר מלחמת לבנון השנייה, תחת הטענה כי מערכות נשק ותחמושת עשויים למצוא את דרכם מצבא לבנון לידי חיזבאללה. לא בכל המקרים נענתה הקריאה הישראלית, בשנת 2010 העבירה צרפת טילי נ"ט מתקדמים לצבא לבנון. עם פרוץ מלחמת האזרחים בלבנון והחשש שגורמי ג'יאהד עולמי יפנו את כוחם ללחימה בלבנון, השתכנעה ארצות הברית בשיתוף סעודיה וצרפת לסייע לצבא לבנון במימון עסקאות נשק שכללו בין היתר נגמ"שים, טנקים, ארטילריה, מטוסי סופר טוקנו A-29 , מטוסי קרב לטווח קרוב ומטוסי סיור ומודיעין שאמורים להימסר עד שנת 2019 ללבנון.

אם לא די בכך, העיתון "דיילי סטאר" הלבנוני פרסם בשנת 2015 שכוחות מיוחדים אמריקנים מפעילים מטוסים ללא טייס בשמי לבנון והגבול הסורי כדי לסייע במלחמה נגד ארגון המדינה האסלאמית (דאעש). ניתן להניח שמידע שכזה הועבר לידי חיזבאללה שבשנים האחרונות הידק את בצורה ניכרת מערכת היחסים שלו עם צבא לבנון.

(עדכון ראשון: 19:50)

קרבות קשים בין חיילי צבא לבנון למורדים סונים בגבול סוריה. רויטרס
משלב לאחרונה זרועות עם חזבאללה. חיילי צבא לבנון, ינואר 2014/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully