וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עדויות על אונס חיילת בידי שוטר נחשפות – ומגלות תופעה מטרידה

13.3.2017 / 1:00

כתב אישום במקרה של אונס חיילת בשירות סדיר בידי שוטר במהלך פעילות משותפת עם צה"ל הוביל את המשטרה להודות ביחסים הבעייתיים בין הצדדים. עדויות מחקירת המקרה במח"ש נחשפות לראשונה בוואלה! NEWS ומלמדות על היקף התופעה. צה"ל: נקבעו נהלים חדשים בנושא לאחרונה

צילום: אבי כהן

תלונות רבות של חיילות על הטרדות מיניות ועד תקיפות מיניות מצד שוטרים בעת פעילויות משותפות באזור השומרון חשפו לאחרונה תופעה מטרידה במשטרה, שגם בשורותיה מודים בקיומה. "בנות לוחמות בצבא זו עובדה מוגמרת ואנחנו צריכים להעריך ולהתגאות על זה", אמר רב-פקד במשטרה, שאחד מפקודיו הואשם בחודש שעבר באונס חיילת, בהודעה שהפיץ לכל השוטרים המשרתים תחת פיקודו באזור השומרון.

העדויות שנמסרו במח"ש סביב הפרשה, הנחשפות לראשונה בוואלה! NEWS, מלמדות על היקף התופעה המתרחשת בפעילותם המשותפת של צה"ל והמשטרה בשטחים. בצה"ל מודעים להיקף הבעיה, שמצאה את ביטויה בכתב אישום נוסף שהוגש נגד שוטר שביצע עבירות מין בחיילת, ובמענה לפניית וואלה! NEWS נמסר כי לאחרונה הוחלט שחיילות לא יצאו לבדן למשימות עם שוטרים.

פעולות משותפות לשוטרים וחיילים נקראות "שילוב זרועות". במסגרתן, יוצאים שוטרים וחיילים לסיורים משותפים בסמוך לקו הירוק שנמשכים שעות ארוכות. בסיורים אלה עשוי שוטר מבוגר המועסק במשטרה להימצא ביחידות עם חיילת צעירה הנמצאת בשירות סדיר.

עוד בוואלה! NEWS:
עבריין מין נאשם במעשה סדום בבת ארבע בתל אביב – לעיניה חבריה
שנתיים וחצי מאסר נגזרו על נהג שדרס שוטר והפקיר אותו פצוע
תיעוד: כנופיית שודדים עקרה כספומט מחוץ לבנק בקניון בדימונה

הארכת מעצר לשוטר המואשם באונס חיילת במהלך פעילות מבצעית. בית משפט מחוזי לוד, 12 בפברואר 2017. אבי כהן
העדויות חושפות את היקף התופעה. משה בדיון בהארכת מעצרו, פברואר/אבי כהן

לפי כתב אישום שהוגש על ידי המחלקה לחקירות שוטרים, בחודש פברואר האחרון אירע אונס באחת מאותן נסיעות, כששוטר ותיק כפה את עצמו על חיילת בשירות סדיר. האירוע התרחש בשעת לילה מאוחרת במרחב שומרון המשטרתי ובאזור הנמצא תחת חסותן של החטיבות המרחביות אפרים ומנשה של צה"ל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

"ביקשתי שיפסיק, הוא התחנן שלא אסבך אותו"

משה משה, שוטר בן 49, משרת כראש משמרת סיור בנקודת קדום ביישוב קדומים שבשומרון. למרות שהיה אמור לצאת לסיור עם שוטר נוסף, הוא לחץ על א', חיילת בשירות סדיר, להצטרף אליו. "א' כתבה לי שהיא מרגישה שהולך לקרות משהו לא טוב הלילה, שהיא הולכת לחוות משהו לא נעים", סיפרה חברתה של המתלוננת א' בעדותה למח"ש.

כבר לפני היציאה לסיור, החלו הרמיזות המיניות מכיוונו של משה. א' שהתה במועדון בנקודת המשטרה קדום. במועדון שרר קור עז, ומשה, כך סיפרה, הפציר בה לצאת עמו לסיור והציע לה לנוח בחדרו הממוזג עד שיתחילו. "הוא ניסה לעשות לי 'מצפון' כדי שאבוא איתו", סיפרה בעדותה. "הוא אמר: 'את יודעת מה, יש לי פה חדר וחם שם, עם מיטות והכול'. כשהוא אמר לי את זה הוא הסתכל לי על הגוף ונשך את השפתיים. אמרתי לו שלא נעים לי כי אם מישהו ייכנס אני ארגיש לא בנוח". לאחר מכן השניים חזרו למועדון ומשה הציע לא' שוב לישון בחדרו, וגם הפעם היא סירבה. בחקירתו אישר משה כי הוא אכן הציע לה לישון בחדרו, אולם לבסוף הוא היה זה שחזר בו. "פתאום הייתה לי הארה כזו: יבוא קצין ויראה אותה פה ויהיה לי סרט שלא מתאים לי. אמרתי לה שעדיף שתחזור למועדון", סיפר.

ניידת משטרה - אילוסטרציה. אלי רוזנטל, חדשות 24
הרמיזות המיניות החלו עוד לפני הסיור עצמו/חדשות 24, אלי רוזנטל

את משה הכירה א' במסגרת השירות המשותף בין צה"ל לבין המשטרה. היא תיארה אותו כאדם סימפטי עד לאותו אירוע. "הוא היה דמות אבהית כזו, דאג לי לאוכל". בסופו של דבר יצאו השניים לסיור בגזרת כביש 55, באזור הסמוך לכביש 6 ממזרח. גם הנסיעה עצמה, כפי שתיארה אותה א', הייתה רוויה אמירות ומעשים בעלי אופי מיני מצדו של משה.

"הוא שאל אותי בדרך אם אני רוצה שהוא ישים עליי אזיקים, בגלל ששמתי פילטר של סיגריה בפה. הוא פשוט תפס לי את הפילטר והכניס לי לפה שתי אצבעות, ועם הרוק מהפה שלי מרח לי סביב השפתיים. התרחקתי לכיוון הדלת אבל לא אמרתי כלום. התביישתי. בהמשך הנסיעה הוא אמר שהוא רוצה טעם טוב בפה וביקש מסטיק. נתתי לו מסטיק חדש אבל הוא אמר שהוא רוצה מסטיק מהפה שלי כי זה הכי טעים. הוא שוב אמר שישים עליי אזיקים ושאל אם אני אוהבת שוטרים קשוחים", סיפרה. משה הכחיש בחקירתו כי ביקש ממנה את המסטיק שבפיה וטען כי הוא לא היה מכניס לפיו מסטיק מפה של אדם אחר.

בשלב מסוים, סיפרה א', הפכו המילים למעשים. משה עצר את הרכב בסמוך למעבר אייל, שם אנס אותה, כשהוא מתעלם מהפצרותיה שיפסיק. "אמרתי לו שיש לי חבר ושזה לא מתאים, ביקשתי שיפסיק. אמרתי לו שהוא נשוי עם ילדים". בהמשך תיארה כיצד גופה קפא. "השתתקתי ולא הרגשתי את הגוף". בסופו של דבר התחילה א' לבכות בשל מעשיו של משה, דבר שגרם לו לחדול מהם. הנסיעה נמשכה עד שהשניים עצרו כדי לעשן סיגריה בתחנת אוטובוס ריקה מאדם. "הוא התחנן אליי שלא אסבך אותו ואמר 'עשיתי טעות, זה לא היה צריך לקרות'. הוא שאל אותי אם כבר שכחתי מזה. אמרתי לו שאני לא בן אדם כזה ולא אסבך אותו ושטוב שהוא לא עשה יותר מזה. המשכנו לנסוע והוא זרק אותי בתחנה כשכולי רועדת והמשיך לנסוע. התפרקתי שמה, אף אחד לא ענה לי לטלפון".

הארכת מעצר לשוטר המואשם באונס חיילת במהלך פעילות מבצעית. בית משפט מחוזי לוד, 12 בפברואר 2017. אבי כהן
מרבית העדויות תומכות בגרסת המתלוננת. משה בדיון בהארכת מעצרו, פברואר/אבי כהן

חברתה של המתלוננת סיפרה במח"ש כי א' שלחה הודעת מצוקה לאחר האירוע ולאחר מכן התקשרה והעירה אותה משנתה. "היא התחילה לבכות. היא אמרה לי: 'מה אמרתי לך שיקרה'?. לא הבנתי ושאלתי אותה 'מה קרה? דברי!'". לדבריה, לאחר ששמעה מא' על מה שקרה היא ניגשה בזעם למפקדן של הבנות, ואמרה לו: "יותר אנחנו לא מעלים בנות ל'שילוב זרועות'". גם בן זוגה העיד על ההודעות ששלחה לו בזמן אמת, דקות ספורות לאחר שחזרה לבסיס. הנהג הצבאי שאסף אותה מהתחנה שבה הושארה על ידי משה תיאר כי היא "הייתה עצובה, כאילו בכתה. לחוצה, עם פנים אדומות". לעדויות אלו, התומכות בגרסתה של א', חשיבות רבה.

"בגדוד הקודם לא באו בטענות, אבל מהם יש כל הזמן טרוניות"

לשוטרי נקודת קדום ניסיון רב במשימות "שילוב זרועות". הגדוד שבו שירתה א' הגיע כחודש וחצי לפני האירוע לגזרה. התלונות נגד התנהגות השוטרים כבר הצטברו, ושורה של חיילות סיפרו על התבטאויות לא הולמות. "היו הרבה מקרים של חיילות שהתלוננו על היחס שהן מקבלות משוטרי המרחב שמטרידים אותן על ימין ועל שמאל כשהן נמצאות במשמרת של 'שילוב זרועות'", הטיחה חוקרת מח"ש באחד השוטרים שמסרו עדות בחקירה.

העדות המשמעותית ביותר על המצב בגזרה היא זו של מפקד נקודת קדום, רפ"ק דוד שיין. שיין למד על האירוע רק כ-10 שעות לאחר שהתרחש. "ראש המשמרת אמר לי שבצבא לא שולחים חיילת ל'שילוב זרועות' בגלל שהיה אירוע חמור", סיפר למח"ש. לאחר מכן שמע את גרסתו של משה לאירוע והפנה את הטיפול בנושא למחלקה לחקירות שוטרים. בעדותו, טען כי הבעייתיות ביחסים בין שוטרים לחיילות החלה רק לאחר הגדוד שבו שירתה א' – גדוד מעורב – הגיע לגזרה לפני כחודש וחצי.

"בגדוד הקודם לא באו בטענות, אבל הם כאן חודש וחצי וכל הזמן יש את הטרוניות האלה מצד הגדוד לגבי היחס של השוטרים שכל הזמן מדברים גסויות. היה לי אירוע בעבר שהקפיאו את 'שילוב הזרועות' בגדוד הזה כי חייל אמר ששוטר לא דיבר אליו יפה. שעתיים אחרי זה שלחתי הודעה לכל השוטרים בנקודה, שבה אסרתי על ניהול שיחות בעלות אופי מיני עם חיילים וחיילות, לא משנה מאיזה גדוד".

מגב, חיילים, חיילות, 2015. ראובן קסטרו
"בגדוד הקודם הם לא באו בטענות". חיילות ביהודה ושומרון/ראובן קסטרו

בהודעה ששלח שיין הטון היה חמור יותר, ובה גם עלה החשש מגילוי הפרשה על ידי התקשורת. "הייתה לי פגישה עם המג"ד (של הגדוד שבו שירתה א', א"ס) בעקבות הפסקת 'שילוב הזרועות' עקב התבטאות של אחד השוטרים. מבדיקה שביצעתי אני יותר ממעריך שהיה אירוע כזה". לדבריו, "אני מאמין שאף אחד מאיתנו לא היה רוצה שיגידו דברים כאלה על הבנות שלנו. זה לא מכבד אותנו. בנות לוחמות בצבא זה דבר מוגמר ואנחנו צריכים להעריך ולהתגאות על זה. תתארו לכם שהלוחמים היו מערבים את התקשורת/כרמלה מנשה (כך במקור, א"ס) אזי היינו במקום אחר. צריך לזכור שהחיילים אינם בגילנו ומפרשים בצורה שונה את כוונת השיחה. אני אוסר לנהל שיחות בעלות אופי מיני עם חיילים/חיילות, לא משנה מאיזה גדוד".

"היא הייתה יכולה להיות הילדה שלי"

משה עצמו, המיוצג על ידי עו"ד זוהר ארבל, הכחיש את המעשה וטען כי א' ביצעה את האקט המיני בעצמה. למרות זאת, הוא לא סיפר לאיש על התקרית החריגה שאירעה, לטענתו, בלילה. "הטעות שלי הייתה שלא סיפרתי על כך לקצינים בסוף המשמרת", אמר בחקירתו. הוא תיאר את עצמו כגבר נשוי שמעולם לא בגד ואמר כי החיילת "הייתה יכולה להיות הילדה או הנכדה שלי". לדבריו, "היה מתח מיני באוויר מבחינתה. לא ייחסתי לזה חשיבות. עבדו איתי חיילות הרבה פעמים וכולן כשירדו מהרכב אמרו שהיה להן כיף ושהן רוצות לחזור לעבוד איתי כי הן מקבלות יחס של אב לבת".

משה זכה גם לגיבוי מחבריו השוטרים, שהתייצבו מיוזמתם בזה אחר זה במשרדי מח"ש וטענו, למרות שלא היו עדים לאירוע, שהוא כלל לא התרחש. י', שוטר המשרת גם הוא בתחנה, טען כי משה נעצר "על לא עוול בכפו". בדבריו העלה סברות שונות לגבי רצונה של א' "להפליל" את משה. בין היתר, תיאר כי בקרב השוטרים נפוצו שמועות על כך שמצבו הכלכלי של משה מבוסס, מה שעשוי לדבריו ללמד על ניסיון לסחוט אותו. הוא המשיך בניסיונותיו להטיל ספק בעדותה של המתלוננת, אך בסופו של דבר הודה כי "לא ראה כלום ולא נכח בכלום".

בתגובה הטיחו בו חוקרי מח"ש את הודעתו של המפקד שיין, ככזו שמוכיחה שלא מדובר במקרה חריג. "אתה מציין את ההתנהלות הזו (של המתלוננת – א"ס) כחריגה, כשממש לא מזמן הוציא לכם המפקד הנחיה לחזור לנהל התנהלות תקינה ונטולת הטרדות כלפי חיילים", אמרו לו החוקרים. "התקבלו תלונות רבות מצד חיילים וחיילות על התייחסויות לא נאותות כלפיהם, שלא לומר מיניות ומטרידות כלפיהם במשמרות 'שילוב זרועות' עם שוטרים". לדבריו של י', ההודעה שהופצה לשוטרים נועדה למנוע פתיחות יתר עם החיילות, ולא מעבר לכך. "כנראה שחיילות וחיילים הבינו והסיקו מסקנה אחרת ממה שדיברנו בניידת, ובזה זה נגמר", אמר בעדותו.

משטרה, דצמבר 2011. עומר מירון
שוטרים רבים הגיעו למח"ש כדי לגבות את משה. שוטרי סיור/עומר מירון

גם ח', שוטר נוסף שהעיד על עצמו כי הוא חוקר "תיקי רצח ואונס" במסגרת תפקידו, הגיע למח"ש כדי להעיד לטובתו של משה. אף הוא חזר על הטענות כלפי התנהלותה של א', וציין כי משה עצמו תיאר אותה כ"חיילת שעושה עיניים וקטעים לשוטרים". לדבריו, הוא הזהיר את משה מפני המתלוננת, והוסיף שהוא "משוכנע שמשה שומר על עצמו כי גם לו יש ילדים בגיל הזה".

מצעד השוטרים שביקשו לנקות את שמו של השוטר נמשך, כשחלקם מודים בעדותם כי שוחחו על המקרה לפני שהגיעו למשרדי מח"ש, דבר שלפי דברי החוקרים, מחליש את עוצמת עדותם. ש', שוטר נוסף שהגדיר את עצמו כחברו של משה, הביע את ביטחונו בפני חוקרי מח"ש כי "האמת תצא לאור" ותתברר חפותו של משה. "אני אומר את זה במאה אחוזים: לא היה ולא נברא. צריך להכיר אותו. החיילים שבאים אתנו ב'שילוב זרועות' הם כמו ילדים שלנו ואנחנו לא מדברים איתם מינית".

"אתה מספר לי עכשיו משהו שלא מסתדר עם מה שהמפקד שלך תיאר, שכבר הייתה תלונה מצד הגדוד על התבטאויות מיניות שלכם כלפי חיילים שמתגברים אתכם ב'שילוב זרועות'. וגם קיבלתם הודעת נזיפה על כך", הקשה החוקר. "הוא לא שלח לנו נזיפה. הוא הבהיר לנו לא לדבר עם החיילים דברים שברורים לנו", השיב ש'.

ניידת משטרה לפני המשחק הפועל באר שבע - מכבי תל אביב. ברני ארדוב
היו שחשבו שהנסיעות המשותפות יעוררו בעיות/ברני ארדוב

"בבסיס באבני חפץ (שבו שוכנים החיילים שמבצעים פעולות משותפות עם שוטרי נקודת קדום – א"ס) באה כל תקופה פלוגה אחרת. מספר חיילים שיתפו שוטרים אצלנו על המצב בבסיס, שיש שם גוג ומגוג ושהכול מותר בין בנים לבנות", הוסיף." זה הגיע למפקדים שלהם והם נלחצו שזה הגיע למשטרה. אז המג"ד זימן את המפקד שלנו, והוא ביקש לא לדבר על נושאים כאלה".

אלא שעדותו של שוטר אחר, צעיר יותר, חשפה כי גם בקרב השוטרים היו מי שחשבו שהנסיעות המשותפות לשוטרים וחיילים עלולות לעורר בעיות. אותו שוטר העיד כי הוא התווכח על כך עם ש', שאמר ש"הוא מוכן לחתוך את היד שלא יכול להיות שמשה עשה משהו לחיילת". השוטר אמר לש' בתגובה כי "זה נושא בעייתי שאנחנו עובדים עם חיילות. צריך לרדת מזה לגמרי".

כשבוע לאחר הגשת כתב האישום נגד משה, הוגש האישום דומה נגד שוטר סיור בשם דניאל יעקב המשרת בתחנת מגילות, בגין עבירות של מעשה מגונה והטרדה מינית. גם במקרה זה בוצעו המעשים בחיילת בשירות סדיר במהלך סיור משותף בגזרה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הודעה של רפ"ק שיין לשוטרים/מערכת וואלה!, צילום מסך

מדובר צה"ל נמסר כי "כחלק מהלחימה בטרור ומניעת יציאת פעילות חבלנית עוינת לעורף ישראל מתקיימת מדי יום במרחב איו"ש פעילות משותפת של שוטרים וחיילים. לפעילות זו פקודות וכללים מנחים. לאחרונה נקבעה הנחיה לפיה שתי חיילות בלבד יצאו למשימה עם שוטר, וחיילת תצא לבדה רק עם שוטרת".

ממשטרת ישראל נמסר כי "מקרים בודדים וחמורים אלו ככל שיהיו, אינם מייצגים את הכלל ובטח שלא מעידים על תופעה. ככל ששוטר פועל בניגוד לחוק, לנהלים או לערכי המשטרה, הוא מטופל במלוא החומרה תוך נקיטת אמצעים מנהליים חמורים עד כדי פיטורים".

(עדכון ראשון: 19:28)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully