וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שכונות שלמות נמחקו: ממדי הסכסוך המדמם בין טורקיה לכורדים נחשפים

דוח חריף של האו"ם תוקף את אנקרה על ההרס המסיבי והפרות זכויות אדם בדרום-מזרח המדינה כחלק מהלחימה המתמשכת נגד מחתרת ה-PKK. במקרה אחד שמפורט בדוח הורעבו 189 תושבי עיירה במשך שבועות בטרם נהרגו בהפצצות ארטילריה

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

(עימותים בין צבא טורקיה לכורדים, דצמבר 2016)

כ-2,000 בני אדם נהרגו ושכונות שלמות נמחקו בדרום-מזרח טורקיה במהלך השנה וחצי האחרונות, שבהן עורכים כוחות הביטחון של המדינה מבצעים צבאיים נגד האוכלוסייה הכורדית – כך עולה מדוח שפרסם היום (שישי) האו"ם. בדוח תוקפת הנציבות לזכויות אדם את טורקיה "בגין ההרס המסיבי באזור והפרות זכויות האדם הרציניות".

לפי הדוח, בתקופה שבין יולי 2015 לדצמבר 2016 נעקרו מבתיהם חצי מיליון בני אדם, כורדים ברובם. תמונות לוויין שבהן השתמש הארגון הצביעו על הרס בהיקף ענק של בתים כתוצאה מירי כבד. חוקרי האו"ם תיעדו מספר לא מבוטל של רציחות, היעלמויות ומקרי עינויים, כמו גם הפרות זכויות אדם אחרות ועוצרים שהוטלו לכמה ימים בכל פעם.

לקריאה נוספת:
לקראת התנגשות עם הכורדים: ארדואן סימן את המטרה הבאה בסוריה
טורקיה: הפרלמנט הדיח את ראשת המפלגה הכורדית כי "סייעה לטרור"
אחרי המעצרים: המפלגה הפרו-כורדית מחרימה את הפרלמנט בטורקיה

תמונות לוויין של העיר סור במחוז דיארבקיר שבדרום-מזרח טורקיה, 10 במרץ 2017. AP
העיירה סור שחלק ממנה נמחק לפי תמונות הלוויין/AP

כ-800 מההרוגים היו אנשי ביטחון ומספר לא ידוע מתוך ה-1,200 הנותרים היו מעורבים בפעולות אלימות או לא אלימות נגד המדינה, נכתב בדוח. בדוח מפורט מקרה שאירע בתחילת 2016, שבו נלכדו כ-189 תושבי העיירה צ'יזרה במרתפים ללא מים, אוכל, טיפול רפואי או חשמל במשך שבועות, בטרם נהרגו מאש ארטילריה. למשפחתה של אישה אחת ניתנו "שלוש חתיכות קטנות של בשר אדם", שזוהו כשרידיה בדגימת DNA. אחותה, שדרשה לפתוח בחקירה בנושא, הואשמה בעצמה בעבירות טרור.

החוקרים לא קיבלו גישה מהרשויות לאזור ומהחודש שעבר לא קיבל האו"ם אף תגובה רשמית מהמדינה לטענותיהם. הנציב העליון של האו"ם לזכויות אדם, זייד ראאד אל-חוסיין, מסר בהצהרה כי טורקיה "צריכה להתמודד עם החשדות החמורים שעולים מהדוח". הוא הוסיף כי הוא מודאג מכך שטורקיה לא פתחה בחקירה של מאות מקרי המוות הלא חוקיים, וציין כי חקירה עצמאית דחופה ביותר וחיונית. "נראה כאילו לא עוכב אף חשוד ולא הועמד לדין אף אדם", אמר.

רג'פ טייפ ארדואן בעצרת בפני כינוס צעירים, אנקרה, 7 במרץ 2017. רויטרס
אנקרה רואה ב-PKK ארגון טרור. ארדואן/רויטרס

הדוח התבסס בחלקו על דיווחים חשאיים, עדויות אישיות ותמונות לוויין משום שכאמור, הממשלה הטורקית מנעה את כניסת החוקרים לאזורים שהושפעו מפעילותה נגד מחתרת ה-PKK. החוקרים כן קיבלו מידע מהממשלה על פעולות של ה-PKK, שאותה מחשיבה אנקרה לארגון טרור. לפי הדוח, המחתרת ביצעה כמה מתקפות אלימות וגרמה לאבדות רבות בקרב אנשי הביטחון הטורקיים ואזרחים. לפי הממשלה, ה-PKK מעורב במקרים של "חטיפות, בהם של ילדים; חפירות שוחות והקמת מחסומים בערים ובעיירות ומניעת טיפול רפואי".

זה עשורים שטורקיה נלחמת בקיצוניות הכורדית, המבקשת עצמאות מאז 1984. הפסקת אש בת שנתיים בין טורקיה לבין ה-PKK הופרה ביולי 2015. מאז, לוחמי המחתרת תוקפים את כוחות הביטחון, בעוד הצבא מטיל מצור על העיירות הכורדיות.

זירת פיצוץ מכונית תופת בדיארבקיר, טורקיה, 4 בנובמבר 2016. רויטרס
פיצוץ מכונית תופת בדיארבקיר, בחודש שעבר/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully