וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביל קלינטון: "כשרבין נרצח זה היה היום הכי קשה שלי בבית הלבן"

10.3.2017 / 12:31

הנשיא לשעבר נשא נאום באירוע השקת ביוגרפיה של ראש הממשלה המנוח בוושיגנטון. בהופעה פומבית ראשונה מאז הפסדה של רעייתו בבחירות לנשיאות אמר: "אני עדיין משוכנע שאם הוא היה חי היינו משיגים הסכם שלום, ושהיינו חיים כיום בעולם אחר", אמר

הנשיא לשעבר ביל קלינטון עם ראש הממשלה המנוח יצחק רבין, 1995. AP
"הרגו גם את השלום". קלינטון עם רבין/AP

נשיא ארצות הברית לשעבר ביל קלינטון נאם אמש (חמישי) לראשונה באירוע פומבי מאז הפסדה של רעייתו הילרי בבחירות לנשיאות ארצות הברית. בנאומו הוא התייחס בהרחבה למאמצים להשיג שלום בין ישראל לפלסטינים, וכן לתהליכים הפוליטיים המתרחשים בארצות הברית ובעולם, מבלי לנקוב בשמו של מי שניצח את המועמדת הדמוקרטית בבחירות, הנשיא דונלד טראמפ.

קלינטון שחזר באירוע השקת ביוגרפיה של יצחק רבין מאת איתמר רבינוביץ', שהתקיימה במכון ברוקינגס בוושיגנטון, את היום שבו נרצח ראש הממשלה לשעבר. "זה היה אולי היום הכי קשה שלי בבית הלבן. אני זוכר כששמעתי שהוא נורה, עליתי למעלה, דיברתי עם הילרי ולאחר מכן עם טוני לייק (היועץ לביטחון לאומי באותה תקופה – ע"נ). כשהוא יצא מהחדר הסגלגל וצעד לעברי ידעתי שהוא מת". לדבריו, "אני עדיין משוכנע שאם הוא היה חי היינו משיגים הסכם שלום עד 1998, ושהיינו חיים כיום בעולם אחר. מעולם לא חשבתי שזה יהיה קל".

בהמשך סייג קלינטון מעט את דבריו, והתייחס גם לפיגועי הטרור הרצחניים שאירעו לאחר חתימת הסכמי אוסלו. "אני לא רוצה לצפות בסוכר את מה שהיה, כפי שאנשים מבוגרים כמוני עושים, זה היה מאוד קשה, אבל זה היה נעשה, בזכותו. בזכות האמון שהוא נסך לא רק בישראלים אלא גם ביריבים שלו ובאלה שישבו איתו בשולחן המשא ומתן". בהקשר זה אמר עוד כי "ברגע שהם הבינו שאנחנו רציניים, רצחו אויבי השלום הרבה אנשים בישראל ב-1994 ו-1995. אני זוכר את האוטובוסים המתפוצצים, הם עבדו קשה להרוג את השלום הזה".

עוד בוואלה! NEWS:
מחווה ליריבה: טראמפ הודה לקלינטון לקול תשואות רועמות
האורחים המפתיעים שצפויים להגיע להשבעת טראמפ: הילרי וביל קלינטון
"לראשונה זה שנים, היא נראתה רגועה": קלינטון תועדה בטיול ביער

הנשיא לשעבר ביל קלינטון עם ראש הממשלה המנוח יצחק רבין, 1995. AP
"אמר לי: 'המדינה שלי היא החיים שלי'". קלינטון ורבין/AP

הנשיא ה-42 של ארצות הברית סיפר בנאומו על שיחה שניהלו השניים לאחר חתימת הסכמי אוסלו א', בשנת 1993. "אחרי שחתמנו על הסכמי אוסלו במדשאת הבית הלבן, אני והוא הלכנו לבד פנימה", נזכר קלינטון. "אמרתי לו, 'תגיד לי למה עשית את זה, באמת. התמודדת כל החיים עם טרור, עם הרשות הפלסטינית, למה עשית את זה?'. הוא אמר: 'המדינה שלי היא החיים שלי. אנחנו צריכים להחליט איך זה יהיה. אם לא נחלוק את העתיד ואת האדמה עם הפלסטינים, אז בקרוב או שלא נהיה דמוקרטיה או שלא נהיה מדינה יהודית. ומלבד זה, הילדים שלהם הם גם אנשים, מגיע להם הזדמנות לגדול עם תחושה של מקום, של בית'".

מערכת היחסים בין קלינטון לרבין הייתה ידועה כקרובה מאוד. "הדבר הראשון שלמדתי ממנו זה אל תעשה את הדבר הקל, תעשה את הדבר הנכון. שנית, למדתי שאנשים יכולים להשתנות. תזכרו שבתחילת הקריירה שלו רבין גיבה את ההתנחלויות. וכשאתה משתנה חשוב לעשות את מה שיצחק עשה. מאז שהוא נבחר בפעם השנייה לראשות הממשלה, הלגיטימציה שלו הייתה נתונה למתקפות, במיוחד בידי הימין הקיצוני בישראל. כולנו יודעים שהוא 'הולבש' יותר מפעם אחת במדים נאציים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
הנשיא לשעבר ביל קלינטון עם ראש הממשלה המנוח יצחק רבין, 1995. AP
"מגיע להם הזדמנות לגדול עם תחושה של מקום". קלינטון עם רבין, ערפאת, מובארק ומלך עבדאללה/AP

קלינטון סיפר באריכות גם על הרגעים שקדמו לחתימת הסכם אוסלו ב', כאשר העיתונאים חיכו לחתימה על המסמכים. הוא סיפר כי צצה לפצע מחלוקת לגבי יריחו, שאותה פתרו ערפאת ורבין בעל פה. "ערפאת אמר: 'המילה שלו שווה יותר מאשר חתימה על מסמך'. אתם יכול לדמיין מישהו אומר משהו כזה בעולם שבו אנחנו חיים היום? אני רוצה שכל אדם צעיר פה בחדר יזכור את זה", אמר קלינטון. "הוא היה אמיץ, לא רק תחת אש, גם בחייו הציבוריים. הוא היה חכם. הוא היה זהיר, הוא הבין את חוסר הביטחון שעוברת כל חברה ובמקום להיות משותק על ידה או לנסות לנצל זאת, או ניסה לקחת על כך אחריות, הוא הביא את כולם יחד".

"אלה שרוצים שנהיה מפולגים, מצליחים יותר פוליטית"

בשלב אחר של הנאום דיבר הנשיא לשעבר על תהליכים פוליטיים גלובליים שמתחוללים בעולם. "צריך להבין שכל ההיסטוריה האנושית היא על ההגדרה של מי זה אנחנו ומי זה הם, ואם כולנו צריכים לחיות לפי אותו סט של חוקים". ברמיזה לנשיא טראמפ אמר :"זה קרב צמוד, הרבה פעמים בהיסטוריה, אלה שרוצים שאנחנו והם נהיה מפולגים, מצאו יותר הצלחה פוליטית". הוא הוסיף כי "כשמישהו אומר לך לחלוק את האדמה, את העתיד, את הכוח, הם מבקשים ממך לעשות משהו שמעלה בך שחששות שבסופו אולי לא תישאר עצמך".

קלינטון הדגיש כי הוא לא מדבר רק לתהליכים המתרחשים בארצות הברית, ונקב גם ב"ברקזיט" הבריטי לצד תהליכים המתרחשים בפיליפינים, בהולנד ובמדינות נוספות. "אנשים שטוענים כי הם רוצים מדינות לאום, למעשה רוצים להקים תנועה פאן-לאומית שתייצר הפרדה ומחלוקת בין הגבולות לאורך כל העולם. זה צורך גלובלי, כאילו לכולנו יש משבר זהות כל הזמן. ההשלכות הבלתי נמנעות של זה על הפוליטיקה והשינויים החברתיים מתרחשים בקצב מהיר מאוד. אנחנו צריכים למצוא דרך להחזיר את ההגנות והאמון לפוליטיקה שלנו".

ביל והילרי קלינטון לפני השבעת הנשיא דונלד טראמפ, וושינגטון. 20 בינואר 2017. GettyImages
"לכולנו יש משבר זהות כל הזמן". קלינטון/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully