וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך כובש חמאס את לבבות האירופים דרך "האחים המוסלמים"

10.3.2017 / 8:45

בכנסים ממלכתיים ותחת כותרות אוהדות כמו "הוועידה העממית הפלסטינית", מגיחים אנשי חמאס באירועים שמארגנים פעילי "האחים המוסלמים" ברחבי אירופה, בניסיון לבסס את מעמד הארגון כנציג הפלסטינים בעולם. מוקדי הפעילות המרכזיים: בריטניה וגרמניה

צילום: רויטרס

(בווידיאו: יחיא סינוואר נבחר למנהיג חמאס ברצועת עזה, חודש שעבר)

לפני כשבועיים נערכה באיסטנבול "הוועידה העממית לפלסטינים בחו"ל", כנס שנועד לכאורה לקדם את התמיכה העולמית בפלסטינים. בפועל, הוא מקדם את ביסוס מעמדו של חמאס בזירה הבינלאומית. רבים מקרב המארגנים של הוועידה הזו, שבה השתתפו מאות ערבים ופלסטינים מכל רחבי העולם, הם פלסטינים במקור. ואולם, לעוקבים מקרוב אחר ההתרחשות באולם באיסטנבול, התחוור כי רוב המשתתפים והמארגנים הם חברים ברשתות שפרסו "האחים המוסלמים" במשך עשרות שנים ברחבי אירופה.

זו לא הייתה הוועידה הראשונה מהסוג הזה, ורבות כמותה התקיימו בשנים האחרונות. תמיד יהיו אלה אותם פנים, אותם מארגנים פחות או יותר, כולם חברי "האחים המוסלמים" או לחלופין אנשי חמאס בעבר או בהווה. כולם יחד חוברים בשנים האחרונות כדי להקנות לחמאס מעמד בינלאומי, באירופה ובאפריקה, במזרח התיכון כמובן ואפילו באמריקה הלטינית, אולי בעיקר כדי קרוא תיגר על מעמדו של אש"ף כנציג הלגיטימי היחיד של העם הפלסטיני.

וכך, נראה שחמאס מצליח אט-אט אך בהתמדה להקים תשתית עולמית של תומכים המספקים לו לא רק אהדה ולגיטימציה אלא גם סיוע כלכלי לא מבוטל. למרבה ההפתעה, המדינה שבה נרשמות פעילויות סמי-רשמיות מטעם חמאס או "האחים המוסלמים" יותר מכל מדינה אחרת באירופה, היא בריטניה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הדוגמה הקלאסית כמעט לפעילות בכיסוי תמים לכאורה לפעילויות של ארגונים קיצוניים נוסח חמאס, "האחים המוסלמים" ואף יוצאי אל-קאעדה למיניהם, היא מסגרת המכונה "הקמפיין העולמי נגד תוקפנות". "הקבוצה הזו הוקמה לראשונה ב-2003, בסעודיה", מספר ד"ר אודי רוזן, מומחה לאסלאם פוליטי ותנועת "האחים המוסלמים", שסייע למומחה סטיב מרלי בכתיבת מחקר מקיף בנושא. מרלי הקים אתר מחקרי העוסק בפעילות "האחים המוסלמים" ברחבי העולם (Global MB Watch). "היוזמה הייתה של שני יוצאי אל-קאעדה סעודים שניסו למתג את הגוף החדש כ'לא אלים'. הגוף הזה עבר אתחול בקטאר ב-2005 בעקבות ההתנגדות של הממשל בסעודיה. בקבוצה המייסדת שלו ב-2005 אפשר למצוא את חאלד משעל מחמאס, כמו גם בכירים אחרים בארגון, לצד נציגים של 'האחים המוסלמים', סלפים, סלפים גי'האדיסטים ועוד. הגוף הזה קיים לא מעט כנסים ופרסם פתוות בעיקר נגד המערב, לדוגמה נגד צרפת לאחר שהחלה פעילות צבאית צרפתית במאלי".

ב-2009, עם סיום מבצע "עופרת יצוקה", עבר הקמפיין להתמקד ברצועת עזה. בכינוס שנערך בפברואר באותה השנה, קיבלה הקבוצה החלטה להפוך את עזה לחזית ג'יהאד חדשה, במסגרת "הכרזת איסטנבול". בהכרזה, שעליה חתמו 90 אנשי דת מוסלמים מכל רחבי העולם, נקבע כי הרשות אינה הנציג של העם הפלסטיני בעוד "הממשלה הנבחרת - חמאס", היא הנציג הנבחר והלגיטימי. ההודעה תוקפת את "יוזמת השלום הערבית" ומכנה אותה "בגידה בעם הערבי והפלסטיני".

פועלים בכל העולם תחת תדמית של נציגים לגיטימיים

"הגוף הזה, כמו גם גופים אחרים מוסלמים ברחבי אירופה, אינו מכנה את עצמו 'האחים המוסלמים', או תומך חמאס. מדובר ברשתות של קבוצות המפוזרות כמעט בכל רחבי העולם. 'האחים המוסלמים' עצמם טוענים כי הם פועלים ב-80 מדינות, אולם מאז אירועי 11 בספטמבר, הם לא מציגים עצמם בשם הזה", אמר ד"ר רוזן. "לדוגמה FIOE, הפדרציה של הארגונים האסלאמיים באירופה. תחת הארגון הזה פועלות 37 קבוצות במדינות שונות ביבשת ובמשך השנים הרבות הם יצרו לעצמם תדמית של 'הנציגים הלגיטימיים', כלומר הזרם המרכזי האסלאמי בכל מדינה. בגרמניה הקבוצה מכונה IGD, בצרפת- UOIF. כך גם בסקנדינביה ובכל מקום כמעט".

הרשתות הללו פועלות על פי הדגם המוכר והידוע של "האחים המוסלמים" וחמאס. בכל מדינה ישנה רשת של גופי חברה אזרחית, מה שמכונה "דעווה". הם מנוהלים על ידי אישים מרכזיים שעומדים בראשות בתי ספר מוסלמים, מסגדים, אגודות צדקה שמגייסות כספים גם לטובת חמאס ואפילו אגודות סטודנטים בכל אוניברסיטה מוכרת באירופה. לאחרונה אף הוקמו ארגוני "זכויות אדם" מוסלמים, שמחזקים את האהדה לעמדות "האחים המוסלמים" או החמאס.

אנאס אל תכריתי, עיראקי בנו של בכיר באחים המוסלמים לשעבר. טוויטר, צילום מסך
עיראקי שנולד בלונדון. אנס אל-תכריתי/צילום מסך, טוויטר
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אחד ממקימי הזרוע הצבאית של חמאס בגדה. מוחמד סוואלחה/מערכת וואלה!, צילום מסך

האישים הבולטים בשלל הקבוצות והארגונים הללו, מוכרים וידועים ורבים מהם פועלים על אדמת בריטניה. אנס אל-תכריתי, לדוגמה, הוא עיראקי במוצאו ובנו של בכיר ב"אחים המוסלמים" לשעבר. אביו נמלט משלטונו של סדאם חוסיין לבריטניה והוא עצמו נולד שם וחי בלונדון מגיל שנתיים. האב חזר לאחר כמה שנים לעיראק. הוא ביקר לפני כשנתיים בבית הלבן, ונפגש שם עם הנשיא ברק אובמה.

מוחמד סוואלחה, פלסטיני שמוכר היטב למערכת הביטחון בישראל כמי שהיה אחד ממקימי הזרוע הצבאית של חמאס בגדה, מתגורר גם הוא בלונדון וידוע כחברו של מנהיג מפלגת הלייבור ג'רמי קורבין.

זאהר ביראווי, פעיל חמאס לשעבר מרצועת עזה. מתוך אתר החדשות פלסטין אונליין, צילום מסך
אחד מדוברי משט המרמרה. זאהר ביראווי/צילום מסך, מתוך אתר החדשות פלסטין אונליין
עיסאם יוסף מוסטפא, חבר הלשכה המדינית של חמאס לשעבר על פי משרד האוצר האמריקני. אתר קודס.נט, צילום מסך
חבר לשעבר בלשכה המדינית של חמאס. עיסאם יוסף מוסטפא/צילום מסך, אתר קודס.נט
יוסף אל-קרדאווי, פעיל תנועת האחים המוסלמים. פייסבוק, צילום מסך
איש "האחים המוסלמים". יוסף אל-קרדאווי/צילום מסך, פייסבוק

זאהר ביראווי, פעיל חמאס לשעבר מרצועת עזה, היה מדוברי משט המאווי מרמרה ב-2010 ומעורב במשטים אחרים. עיסאם יוסף מוסטפא, חבר לשעבר בלשכה המדינית של חמאס, לפחות על פי משרד האוצר האמריקני. מוסטפא היה ממארגני הוועידה האחרונה באיסטנבול, ושותף בחבר הנאמנים של ארגון אחר בשם אינטרפל שהוכרז כתומך טרור בארצות הברית כבר ב-2003.

שני האחרונים מתגוררים כיום בבריטניה. מוסטפא עמד בראשות קבוצה המכונה "קואליציית הצדקה", שגייסה כספים לחמאס כבר בתחילת העשור הקודם וזכתה לתמיכה רוחנית מצדו של איש הדת הסוני המוביל, יוסף אל-קרדאווי איש "האחים המוסלמים". בתוך קואליצית הצדקה פעלה קבוצת ה-IHH שהייתה בין מארגנות משט המרמרה.

דאוד עבדאללה, חבר מועצת האסלאם הבריטית שמסייע להפעלת אתר חדשות המוכר כפרו חמאס ופרו האחים המוסלמים. אלג'זירה, אתר רשמי
חבר מועצת האסלאם הבריטית. דאוד עבדאללה/אתר רשמי, אלג'זירה
עזאם תמימי, פלסטיני ירדני מנכ"ל ערוץ הטלוויזיה אל-חיוואר הפועל מלונדון. אתר החדשות המצרי אל מסרי אל יום, צילום מסך
פרו חמאס מובהק שיושב בלונדון. עזאם תמימי/צילום מסך, אתר החדשות המצרי אל מסרי אל יום

ישנם גם אחרים מחוץ ובתוך בריטניה: איסמעיל פטל, עומד בראש תנועת "חברי אל-אקצא" ופעיל מרכזי ברשתות הללו; דאוד עבדאללה יליד גרנדה, חבר לשעבר במועצת האסלאם הבריטית שהמיר את דתו ומסייע להפעלת אתר חדשות המוכר כפרו חמאס ופרו "האחים המוסלמים"; עזאם תמימי, פלסטיני-ירדני שעומד בראש ערוץ הטלוויזיה אל-חיוואר הפועל מלונדון ונחשב פרו-חמאס מובהק; איברהים אל-זיאת, מצרי שנחשב כיום לאיש מפתח במימון הרשתות ויושב כיום בגרמניה; ואיברהים מוניר, גם הוא מצרי, יו"ר תנועת "האחים המוסלמים" העולמית שיושב כיום בלונדון.

אברהים אל זיאת, נחשב לאיש מפתח במימון הרשתות ויושב כיום בגרמניה. פייסבוק, צילום מסך
איש מפתח במימון הרשתות. איברהים אל-זיאת/צילום מסך, פייסבוק
איברהים מוניר, סגן יו"ר תנועת האחים המוסלמים העולמית שיושב כיום בלונדון. פייסבוק, צילום מסך
סגן יו"ר תנועת "האחים המוסלמים" העולמית. איברהים מוניר/צילום מסך, פייסבוק

ד"ר רוזן, שעוקב אחר השמות האלה כבר לא מעט זמן, אמר כי יש הפרדה בין "האחים המוסלמים" הרשמיים, כמו אלה שפועלים במצרים, לבין הרשתות הללו, שנחשבות מזוהות עמם. "אלה למעשה גופים שצמחו מיוצאי 'האחים המוסלמים' שנמלטו ממצרים בשנות ה-60 והשתקעו באירופה. אלה גופים שנוצרו ללא כוונת מכוון, ללא מפקדה מרכזית או מפקד בולט. אבל יש בהחלט רשתות עם צמתים מרכזיים כמו לונדון או גרמניה. יש להם שיתוף פעולה עם 'האחים המוסלמים' הרשמיים ועם חמאס. וכרגע לפחות, החלק של חמאס הולך וגדל".

לדבריו, "חמאס הוא בשר מבשרה של התנועה והוא רוצה להשתלט על אש"ף, ומכאן החשיבות של הפעילות העולמית שלו. הארגון הפלסטיני מנסה כעת להמציא פנים חדשות עם מצע חדש ולכאורה מגמות התמתנות, אבל הם עדיין אותו ארגון. כל נושא ה-BDS זוכה כיום לתשתית הקיצונית הזו, לסיוע מצד הגופים המזוהים עם חמאס או עם 'האחים המוסלמים'. אחת האפשרויות שמוזכרות לאחרונה שוב ושוב היא שראש הלשכה המדינית של חמאס, חאלד משעל, יחליף את איברהים מוניר כסגן 'המדריך הכללי' של התנועה העולמית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully