וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תיעוד: הקרב הראשון של צה"ל עם דאעש ברמת הגולן

9.3.2017 / 17:00

בהיתקלות, שאירעה בנובמבר, ירתה חוליה של לוחמים המסונפים לדאעש לעבר כוח צה"ל שהיה במארב. בתגובה, התפתחו חילופי ירי בין הצדדים וטנק שהיה בסיור הצטרף ללחימה. לבסוף, חוסלו ארבעה מחבלים. בתוך כך, בשריון נערכים ליום שבו "לחיזבאללה יהיו טנקים"

צילום: ניב אהרונסון

חיל שריון חשף היום (חמישי) תיעוד של ההיתקלות בין לוחמי גדס"ר גולני לאנשי "המדינה האסלאמית" (דאעש) בנובמבר 2016. באותו בוקר ירתה חוליה של "צבא חאלד בן אל-ווליד", הנחשבת לשלוחת הארגון בגולן, לעבר כוח צה"ל שהיה במארב בגבול סוריה. בתגובה תקף חיל האוויר את החוליה, ועל פי הערכות חיסל ארבעה מחבלים. מדובר היה בהיתקלות הראשונה עם אנשי הארגון.

פעילי דאעש ירו ושיגרו פצצות מרגמה לעבר הכוחות. באותו זמן, במרחק קרוב, ביצע צוות הטנק מגדוד 74 בפיקודו של סמל שניר צוריאל, שגרת בוקר כחלק ממשימותיהם בקו. מהר מאוד הבין מפקד הטנק שמתפתח אירוע משמעותי לא רחוק ממנו, עלה לעמדה וירה לעבר המוצב שבו שהו המחבלים.

מדובר צה"ל נמסר כי "האירוע התרחש לאחר שבועיים בלבד מתחילת הקו בגולן ומכניסת מפקד הטנק לתפקידו מהקורס. הצוות שגילה יוזמה ונחישות על אף היותו חדש בגזרה, סייע באופן משמעותי לסגירת מעגל מהירה וחיסול החוליה".

לוחמי חיל השריון. 9 במרץ 2017. ניב אהרונסון
"הצוות גילה יוזמה ונחישות". לוחמי שריון/ניב אהרונסון

בתוך כך, בצה"ל התקבלה החלטה לשדרג את טנקי מרכבה סימן 3 במערכת ההגנה "מעיל רוח", לשיפור התמודדותם עם טילי נ"ט. עד כה הורכבה המערכת רק על טנקי מרכבה סימן 4 הנחשבים לטנקים החדשים ביותר של חיל השריון.

קצין בכיר אמר על המהלך כי לא בהכרח ייוצר טנק מרכבה סימן 5, מאחר שבימים אלה יש מחקר ופיתוח של טנק עתידי המכונה "רקיע". כבר בשלב זה חושבים על שדרוג טנק המרכבה האחרון, שייקרא "טנק מרכבה 4 ברק", ויכלול שיפורים ברשתיות, לחימה בשטחים בנויים, תצפית מתקדמת, היתוך ועיבוד מידע.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
לוחמי חיל השריון. 9 במרץ 2017. ניב אהרונסון
15 לוחמות מהגדודים המעורבים ישובצו בתכנית/ניב אהרונסון

על הלחימה העתידית בזירה הצפונית אמר קצין בכיר בחיל השריון, "חיזבאללה ארגון שצובר ניסיון. הוא גם רואה את עוצמת האש של צבא רוסיה בסוריה, ולומד. הוא עושה שיתופי פעולה עם כלי רק"מ (רכב קרבי משוריין, א"ב), בעיקר עם נגמ"שים. הם מקבלים כלים מהסורים. אני מתכונן לתרחיש שבו לחיזבאללה יהיו טנקים".

על שילוב נשים בתפקידי לחימה בחיל השריון, הסביר הקצין הבכיר כי מדובר בעבודת מטה שהמטרה שלה לבחון שיבוץ לוחמות בטנק במשימות הגנת גבולות המדינה. במסגרת בחינת הנושא יבחרו 15 חיילות שהתגייסו בימים האחרונים לגדודים המעורבים, קרקל, ברדלס ואריות הירדן. מחודש מרץ ועד יולי, הן יעברו מסלול טירונות בבסיס האימונים של חטיבת גבעתי ובבא"ח גולני. בחודש אוגוסט תיפתח הכשרת הטנקיסטיות, עד נובמבר 2017. במסגרת, יילמדו גם מקצועות הביטחון השוטף (בט"ש), ואימון בט"ש מותאם בחטיבה 460 בגדוד 198 על טנק מרכבה סימן 3. בדצמבר עד מרץ 2018 הן יצאו לתעסוקה מבצעית באוגדה המרחבית 80.

לוחמי שריון בתרגול חטיבתי. 9 במרץ 2017. ניב אהרונסון
לוחמי שריון בתרגול חטיבתי. 9 במרץ 2017/ניב אהרונסון

"אנחנו נבחן אם הן מסוגלות להפעיל את הטנק בשגרה ובחירום תחת ליווי צמוד בנושאי רפואה, כושר גופני ותזונה", הסביר הקצין הבכיר. "יש לנו התנסות ענקית עם לוחמות ביבשה. בשונה מהעבר, אנחנו לא מתחילים מאפס. פעם ראשונה שנותנים לנו להחליט בעצמנו. אין לחץ בזמן והתשובה תהיה מנומקת".

קצין שריון ראשי תא"ל גיא חסון, התייחס היום לבעיית המוטיבציה בגיוס לשריון. "הצעירים שמגיעים ליום הגיוס לא מבינים מספיק על מה הם מוותרים. המשימה שלי, של חיל השריון ושל הלוחמים שלו היא לספר את הסיפור האמיתי של אנשים מדהימים, של רעות ויכולת שילוב אדם עם מכונה טכנולוגית בלתי רגילה. זה הלקח העיקרי. ברגע שאנשים יבינו מה יש פה, הם יצטרפו". תא"ל חסון התייחס לגיוס לוחמות לחיל, ואמר: "נפרט על זה בהמשך ובבוא העת. זו עבודת מטה שבסופה נדע לומר אם צוות נשים אורגני מסוגל להפעיל טנק במשימת הגנת הגבולות".

תא"ל גיא חסון, קצין שריון ראשי, 9 במרץ 2017. ניב אהרונסון
תא"ל חסון/ניב אהרונסון
לוחמי חיל השריון. 9 במרץ 2017. ניב אהרונסון
לוחמי חיל השריון. 9 במרץ 2017/ניב אהרונסון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully