וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת החוץ של הסנאט אישרה את מינויו של שגריר ארה"ב לישראל

9.3.2017 / 18:17

מינויו של דיוויד פרידמן אושר ברוב של 12 סנאטורים לעומת תשעה. כעת יעבור מינויו לאישור מליאת הסנאט. בחודש שעבר נערך שימוע סוער לפרידמן, שבמהלכו התפרצו פעילים פרו-פלסטינים שמחו נגד עמדותיו

צילום: טל שלו ועמרי נחמיאס באמצעות הסמארטפון של וואה-ווי, עריכה: יוסי אלטר

ועדת החוץ בסנאט אישרה היום (חמישי) את מינוי של דיוויד פרידמן לתפקיד שגריר ארצות הברית בישראל. מינויו עבר ברוב של 12 סנאטורים לעומת תשעה. מדובר בשלב הלפני אחרון בדרכו של עורך הדין היהודי מניו יורק, המייצג זה שנים את הנשיא דונלד טראמפ, לעמדה הדיפלומטית הבכירה. לאחר האישור הצפוי של הוועדה, יעלה המינוי במליאת הסנאט. בחודש שעבר נערך שימוע סוער לפרידמן, שבמהלכו התפרצו גם פעילים פרו-פלסטינים שמחו נגד עמדותיו.

ארגון "ג'יי סטריט" מסר בתגובה כי הצבעת ועדת החוץ של הסנאט חשפה התנגדות חסרת תקדים למינוי פרידמן. "ההתנגדות שלה זכה מינויו של פרידמן בוועדת החוץ של הסנאט היום היא חסרת תקדים. מינוי זה הוא המינוי הראשון אי פעם לתפקיד זה שמאושר ברוב כה דחוק, העובדה שתשעה סנאטורים הצביעו נגד המינוי די בה כדי להיווכח שפרידמן אינו ראוי לכהן בתפקיד כה חשוב וכי הבחירה בו היא רעה. ההצבעה מראה כי ועדת החוץ של הסנאט שמעה את הקולות שהגיעו מכיוונם של דיפלומטים מנוסים, של אמריקנים פרו ישראלים ושל הקהילה היהודית בארצות הברית.

בארגון היהודי קראו לכל הסנאטורים לכלול בשיקוליהם את "הרקורד הבעייתי של פרידמן ואת החששות שהועלו על ידי רבים מעמיתינו לגבי עמדותיו האידאולוגיות המסוכנות ומזגו הלא דיפלומטי, ולהתנגד למינויו. אנו בטוחים שגם בהצבעה המלאה בסנאט יועבר מסר ברור: האידאולוגיה והרטוריקה של פרידמן מהווים איום על יחסי ארה"ב-ישראל, על האינטרסים האמריקנים באזור ועל עתידה של ישראל כביתו הדמוקרטי של העם היהודי".

לקריאה נוספת בנושא
"רדיקלי ולא ראוי": שגרירים לשעבר נגד מינוי שגריר ארה"ב בישראל
התנועה הרפורמית: "מעולם לא התנגדנו למינוי שגריר - עד פרידמן"

מפגינים בוועדת יחסי החוץ של הסנאט על מינוי שגריר לישראל דייוויד פרידמן, וושינגטון, ארה"ב. פברואר 2017. AP
מפגין מניף את דגל פלסטין במהלך השימוע של פרידמן, בחודש שעבר/AP

ח"כ עיסאווי פריג' (מרצ) מסר כי "הבחירה בפרידמן, אדם שתמך כספית בבנייה בלתי חוקית, היא פרס לעברייניים ויריקה בפרצוף של כל אזרח שומר חוק בישראל. אם מליאת הסנאט תאשר את המינוי אפנה לנשיא ריבלין שיסרב לקבל את כתב האמנה של המינוי".

למרות אישורו בוועדה, נראה כי דרכו של פרידמן אל התפקיד עוד רצופה מהמורות. הלילה פרסם הסנאטור הדמוקרטי היהודי בן קרדין ממדינת מרילנד הצהרה ארוכה ומפורטת, שבה הודיע על התנגדותו למינוי של פרידמן. "מאז הקמתה של מדינת ישראל, התמיכה האמריקנית ביחסים הייתה דו-מפלגתית. אני מאמין שזה חיוני שהשגריר לישראל ייתפס כדמות מאחדת", כתב קרדין. "לאחר ששקלתי בכובד ראש את הרקורד של פרידמן, ולקחתי בחשבון את הצהרות העבר שלו, הגעתי למסקנה שיהיה לו קשה מאוד לשמש דמות מאחדת, ולכן איני יכול לתמוך במינוי שלו לתפקיד הדיפלומט הבכיר בישראל", הוסיף.

קרדין מתכוון בדבריו לשורה של אמירות שנויות במחלוקת של פרידמן מן העבר. בין היתר אמר על אנשי שדולת השמאל היהודית "ג'יי סטריט" כי הם "גרועים מקאפו", ואת הליגה נגד השמצה כינה "אהבלים". במהלך השימוע שנערך לו בסנאט התנצל פרידמן על האמירות הבעייתיות שלו מן העבר, אולם ניכר כי לא כל הסנאטורים קיבלו את ההתנצלות. כמה מהם, כמו הסנאטור הדמוקרט קורי בוקר, הקריאו בדיון התבטאויות נוספות שלו וציינו כי אלו נכתבו במאמרים, ולא בפליטות פה בלי מתוכננות.

בהצהרתו מהלילה, התייחס קרדין למאמציו של פרידמן לתקן את האמירות הללו, וכתב: "אני מעריך את מאמציו של פרידמן, שהביע חרטה על הצהרותיו המפלגות, המתסיסות והפוגעניות". במהלך אותו השימוע גם הצהיר פרידמן כי יתמוך בפתרון שתי המדינות, אולם הסנאטור ממרילנד לא נשמע משוכנע בכך: "כאשר מצרפים יחד את הצהרותיו, זה ברור שהוא לא מאמין בפתרון שתי המדינות, הדרוש על מנת לכונן שלום צודק", כתב. לדבריו, "אני מודאג מכך שההיסטוריה של מר פרידמן בנושא מערערת על היכולת שלו לייצד את ארצות הברית באופן אמין במשא ומתן".

(עדכון ראשון 14:05)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully