וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן והלחימה בסוריה במוקד: נתניהו יצא לביקור בזק ברוסיה

9.3.2017 / 9:20

ראש הממשלה ייפגש עם הנשיא פוטין בפעם החמישית בתוך שנה וחצי, ויביע התנגדות נחרצת להסדר שיחזק את המעורבות האיראנית באזור ביום שאחרי מלחמת האזרחים. "זו פגישה חשובה מאוד לביטחון ישראל, הקווים האדומים שלנו עבים וברורים"

צילום: לע"מ, עריכה: שניר דבוש

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ייפגש היום (חמישי) בצהריים עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בקרמלין. בראש סדר היום של הפגישה תעמוד הזירה הסורית, והחשש הישראלי מהתבססות איראנית בסוריה ביום שאחרי סיום מלחמת האזרחים.

על רקע ההערכות כי הממשל האמריקאי החדש תחת הנשיא טראמפ שואף לשתף פעולה עם הקרמלין בסוריה וחידוש שיחות ההסדרה הפוליטיות בנושא בהמשך החודש בקזחסטן, בירושלים מוטרדים מחיזוקה של איראן במסגרת הסדר כזה ומעוניינים לקדם את האינטרסים של ישראל במסגרת המתווה הסופי.

נתניהו מתכוון להביע בפני פוטין התנגדות נחרצת להסדר שיחזק את איראן באזור, ויביע דאגה מהמשך העברות הנשק מאיראן לחיזבאללה. "זו פגישה חשובה מאוד לביטחון ישראל", אמר היום ראש הממשלה, "ניצחון על הטרור של דאעש לא יכול להביא להתגברות הטרור של איראן וגרורותיה. לא מחליפים טרור בטרור".

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בפגישה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, מוסקבה רוסיה. אפריל 2016. רויטרס
פגישה חמישית בשנה וחצי. נתניהו עם פוטין/רויטרס

נתניהו המריא הבוקר וישהה ברוסיה שעות ספורות בלבד, מלווה בראש אמ"ן, אלוף הרצי הלוי, ובשר זאב אלקין, המצטרף לפגישותיו של ראש הממשלה בקרמלין בשנים האחרונות ונחשב אהוד ביותר על ידי בכירי הממשל הרוסי. לנסיעה יצטרפו גם ראש המל"ל בפועל, תא"ל (במיל') יעקב נגל, המזכיר הצבאי, תא"ל אליעזר טולדנו וראש הסגל, יואב הורביץ.

בלשכת ראש הממשלה אמרו כי לפגישה שתי מטרות עיקריות: '"להמשיך את הקשר השוטף בין ישראל לרוסיה על מנת למנוע חיכוכים בסוריה, ולהביע את ההתנגדות התקיפה של ישראל להשארת כוחות של אירן וגרורותיה בגבולנו הצפוני ובים התיכון, בכל הסדר שהוא". לדברי גורמים בלשכת ראש הממשלה, נתניהו מתכוון להעלות שוב בפני הנשיא פוטין את העובדה שרמת הגולן אינה מהווה חלק מהדיון בכל מתווה.

בימים האחרונים הרבה נתניהו להתבטא לגבי הפגישה עם פוטין ומטרותיה, ושב להזהיר מדומיננטיות איראנית. לדבריו, ישראל מזהה ניסיון של טהראן לבסס נוכחות צבאית בסוריה, גם בקרקע וגם בים, ורואה "ניסיון הדרגתי לפתוח מולנו חזית ברמת הגולן", כפי שאמר בישיבת הממשלה ביום ראשון. נתניהו מתכוון להבהיר לפוטין שישראל מתנגדת בתוקף להתבססותה של איראן, ומתכוונת להמשיך לפעול נגד ניסיונות החימוש של חיזבאללה. "הקווים האדומים שלנו עבים וברורים ואיננו מהססים לפעול כדי לקיים אותם", אמר ביום שני באירוע במשרד החוץ.

לחימה בין לוחמי אסד למורדים הסורים בקונטרה, צולם מרמת הגולן בישראל, יוני 2015. Ariel Schalit, AP
נתניהו: "יש לנו קווים אדומים וברורים". מלחמת האזרחים בסוריה, כפי שצולמה מרמת הגולן/AP, Ariel Schalit

זוהי פגישתו החמישית של נתניהו עם פוטין בשנה וחצי האחרונות, כשהפעם האחרונה היתה ביוני אשתקד בביקור חגיגי במוסקבה לציון 25 שנות יחסים דיפלומטיים בין המדינות. הצורך בתיאום אסטרטגי גבר מאז העצימה רוסיה את מעורבותה הצבאית במלחמה בסוריה, ובישראל מביעים שביעות רצון ממנגנון התיאום הצבאי שהוקם למניעת חיכוכים בין המדינות. "אני מקווה שנוכל להגיע להבנות כדי להמעיט את החיכוך בינינו לבינם כפי שעשינו בהצלחה עד היום", אמר נתניהו ביום ראשון.

נתניהו מגיע למוסקבה יומיים לאחר ביקורו של יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג, במסגרתו נפגש עם סגן שר החוץ והציג, לדבריו, "דרישה תקיפה למניעת העברת אמל"ח שסופק לסוריה לידי חיזבאללה ונגד נסיונו להרחיב את תחום השפעתו לגולן הסורי, דבר המהווה קו אדום מבחינת מדינת ישראל".

הפגישה עם פוטין היא אחת מרצף פגישות מדיניות רמות דרג שנתניהו מקיים בימים אלה, שבכולן תופסות הסוגיה האיראנית והסורית מקום בולט ביותר. בחודש שעבר נפגש עם ראשת ממשלת בריטניה, תרזה מיי, בלונדון ועם נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, בוושינגטון, ובהמשך החודש הוא צפוי לנסוע לסין לפגישה עם הנשיא, שי ג'ינפינג.

(עדכון ראשון: 6:30)

ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארה"ב דונלד טראמפ בבית הלבן בוושינגטון, פברואר 2017. אבי אוחיון, לשכת העיתונות הממשלתית
סדרת פגישות עם מנהיגים ברחבי העולם. נתניהו עם דונלד טראמפ, בחודש שעבר/לשכת העיתונות הממשלתית, אבי אוחיון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully