וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מוחזקים כבני ערובה": קוריאה הצפונית אסרה יציאת מלזים משטחה

7.3.2017 / 8:24

מסלים המשבר בין המדינות ברקע חיסולו של אחיו של מנהיג קוריאה במלזיה. לאחר הטלת האיסור, השיבה מלזיה באיסור משלה, אך רק לדיפלומטים הקוריאנים בארצה. המשטרה מכתרת את שגרירות קוריאה בקואלה לומפור

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

הסכסוך בין קוריאה הצפונית למלזיה ברקע ההתנקשות באחיו של קים ג'ונג און מחריף והיום (שלישי) אסרה פיונגיאנג על אזרחים מלזים לעזוב את קוריאה הצפונית. המהלך הוביל את מלזיה להטיל איסור יציאה על הדיפלומטים הקוריאנים בארצה, וכן לכתר בכוחות משטרה את שגרירות קוריאה בקואלה לומפור.

ראש ממשלת מלזיה נג'יב ראזק קרא לקוריאה לשחרר מידית את אזרחיה השוהים במדינה. "המעשה המתועב, שהוא בפועל החזקת אזרחינו כבני ערובה, הוא הפרה בוטה של החוק הבינלאומי והנורמות הדיפלומטיות", אמר נג'יב והוסיף כי הוא זימן ישיבת חירום של המועצה לביטחון לאומי. הוא ציין כי הוא הורה למשטרה "למנוע מכל האזרחים הקוריאנים במלזיה לעזוב את המדינה עד שנוודא את ביטחונם של המלזים השוהים בקוריאה הצפונית".

עם כיתור שגרירות קוריאה בקואלה לומפור, ניסו כוחות המשטרה להעריך את מספר השוהים בה. "אנחנו מנסים לזהות פיזית את כל צוות השגרירות שנמצא כאן", אמר סגן שר הפנים, נור ג'זלן מוחמד, לעיתונאים מחוץ לשגרירות. הוא ציין כי הצוות לא יורשה לעזוב את השגרירות "עד שנהיה מרוצים מאיסוף הנתונים על הצוות".

לקריאה נוספת:
חיסול אחיו של קים: מלזיה גירשה את שגריר קוריאה הצפונית
מלזיה: שוחרר אחד החשודים בהתנקשות באחיו של מנהיג צפון קוריאה
צפון קוריאה טוענת: אחיו של קים מת בכלל מהתקף לב

משטרת מלזיה מכתרת את שגרירות קוריאה הצפונית בקואלה לומפור, 7 במרץ 2017. רויטרס
משטרה מכתרת את השגרירות/רויטרס

החיסול של קים ג'ונג נאם בנמל התעופה הבינלאומי בקואלה לומפור ב-13 בפברואר, באמצעות גז עצבים מסוג VX, הכלול ברשימת הנשק להשמדה המונית של האו"ם, גרר זעם רב במלזיה. קואלה לומפור חושדת כי קוריאה הצפונית עומדת מאחורי החיסול וחוקרת שמונה קוריאנים בחשד למעורבות בו, בהם דיפלומט קוריאני ועובד חברת התעופה הממלכתית. עד כה הואשמו ברצח המחסלות בפועל, אישה וייטנאמית ואישה אינדונזית.

הבוקר הסלימה כאמור המחלוקת, כשסוכנות הידיעות הרשמית של קוריאה הצפונית דיווחה כי משרד החוץ בפיונגיאנג הטיל איסור זמני על יציאת מלזיה מהמדינה. המהלך נועד, לפי קוריאה, להבטיח את בטיחות הדיפלומטים והאזרחים שנמצאים במלזיה. בפועל, הפכו אזרחי מלזיה לבני ערובה במדינה המבודדת. בתגובה, הטילה מלזיה איסור זהה ומידי. עם זאת, סגן ראש ממשלת מלזיה אחמד זחיד חמידי הבהיר כי רק אנשי צוות השגרירות הקוריאנית והדיפלומטים נכללים באיסור.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
משטרת מלזיה מכתרת את שגרירות קוריאה הצפונית בקואלה לומפור, 7 במרץ 2017. רויטרס
משטרת מלזיה מכתרת את שגרירות קוריאה הצפונית בקואלה לומפור, 7 במרץ 2017/רויטרס

לפני החיסול, קוריאה הצפונית החשיבה את מלזיה לאחת מבעלות בריתה היחידות, אך לאחר שאירע הפסיקה קואלה לומפור להטיל אשרת כניסה חופשית לקוריאנים, וביום שני גירשה את השגריר הקוריאני שהטיל ספק בממצאי חקירת הרצח. לפי מקורות במשרד החוץ המלזי, 11 מלזים נמצאים בקוריאה, שלושה אנשי צוות השגרירות ושישה בני משפחותיהם, ועוד שניים שעובדים במדינה.

במסיבת עיתונאים בקואלה לומפור, אמר מפקד משטרת מלזיה כי הוא חושד כי שלושה קוריאנים המעורבים ברצח מסתתרים בשגרירות הקוריאנית במלזיה. "כמה זמן הם רוצים להמשיך להתחבא בשגרירות? זה שאלה של זמן עד שהם יצאו", אמר חאליד אבו בכר. "אנחנו לא נערוך פשיטה על הבניין, אלא נחכה שיצאו החוצה. יש לנו את כל הזמן שבעולם", הוסיף. לטענת המשטרה, מלבד השלושה, ארבעה קוריאנים נוספים עזבו את מלזיה בשעות שלאחר החיסול. החשוד הקוריאני היחיד שנעצר גורש ביום שישי בשל חוסר בראיות.

קוריאה הצפונית מסרבת לקבל את העובדה כי ההרוג הוא אחיו של מנהיג קוריאה הצפונית ואף טענה כי הוא מת מהתקף לב, אך אף גורם מלבד פיונגיאנג דרש את גופתו. משטרת מלזיה בטוחה בדגימות ה-DNA שבידה, שמאשרות כי מדובר בקים ג'ונג נאם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully