וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשל החורף השחון: המחסור במים בצפון בשיא של מאה שנה

6.3.2017 / 21:50

אחרי דוח השירות המטאורולוגי ולפיו פברואר היה השחון ביותר בצפון ב-59 השנים האחרונות, יצאה גם רשות המים בהודעה דומה על המצב הקשה. ראש מועצה בצפון: "חשש מנזק של עשרות מיליוני שקלים"

שטפונות נחל עמוד. רשות הכנרת, מערכת וואלה! NEWS
באגן ההיקוות של הכנרת ירדו בחודש שעבר 25-15 מ"מ של גשם. נחל עמוד בגליל העליון, דצמבר 2016/מערכת וואלה! NEWS, רשות הכנרת

אחרי הדוח העגום שהוציא אגף האקלים של השירות המטאורולוגי אשר הצביע על גירעון חריף במשקעי חודש פברואר באגן ההיקוות של הכנרת, יצאה היום (שני) גם רשות המים בהודעה דרמטית. "חודש פברואר שבר שיאים שליליים של משקעים מאז החלו המדידות בשנות ה-20 של המאה הקודמת", נמסר בהודעת רשות המים. "המחסור המצטבר בנפחי מים בכנרת ובגליל המערבי בארבע השנים האחרונות הוא הגדול ביותר המתועד במאה השנים האחרונות".

על פי דוח השירות המטאורולוגי, בחודש פברואר ירדו באגן ההיקוות של הכנרת - רמת הגולן, הגליל העליון וחלקים מהגליל התחתון - 25-15 מילימטרים של גשם, המהווים 15% בלבד מהממוצע הרב-שנתי לחודש זה. על פי ממצאי הדוח, פברואר האחרון היה השחון ביותר שתועד בצפון הארץ מאז 1958 ובחלק מהתחנות מאז תחילת המדידות.

עוד בוואלה! NEWS:
פרשות ראש הממשלה: החלה חקירתו הרביעית של נתניהו
מפקדי החייל שטבע במאגר מים נאשמים בגרימת מוות ברשלנות
אחרי אי-הפללה: תיבחן מחיקת רישום פלילי על שימוש בקנאביס

זרימה בנחל סער הגולן, דצמבר 2016. הילל גלזמן, רשות הטבע והגנים, ספק 500
"לא יהיו מים בפועל בנחלים ובתעלות". נחל סער ברמת הגולן, דצמבר 2016/ספק 500, הילל גלזמן, רשות הטבע והגנים

על רקע הנתונים, שיגר היום גיורא זלץ, ראש המועצה האזורית גליל עליון, מכתב בהול לשר החקלאות אורי אריאל. "ללא נקיטת פעולות דחופות של הממשלה, תיגרם פגיעה בהיקף של עשרות מיליוני שקלים ב-150 אלף דונם של מטעים וגידולי השדה, מפני שלא יהיו מים בפועל בנחלים ובתעלות, מציאות שעלולה לגרום לצורך לייבש אלפי דונמים של מטעים וגידולי שדה", כתב זלץ.

הוא הוסיף כי בשל הדחיפות הגדולה, מבקשת המועצה האזורית גליל עליון לקיים דיון דחוף בראשותו של השר אריאל, בהשתתפות ראשי רשות המים והתאחדות חקלאי ישראל. זאת במטרה לדון במצב המים לחקלאות בגליל המזרחי ובקידום תכנית תמיכה בשל ההפחתה הצפויה במים שפירים לחקלאות.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
אורי אריאל, שר החקלאות ופיתוח הכפר של ישראל. ישיבת ממשלה 4 בספטמבר 2016. הדס פרוש, פלאש90, פול צלמים
התבקש לקיים דיון דחוף כדי לדון במצב המים לחקלאות. השר אריאל/פול צלמים, הדס פרוש, פלאש90

את דבריו ביסס זלץ בין היתר על גם על הנתונים שניתח בשנים האחרונות ד"ר עמיר גבעתי, ראש תחום מים עיליים בשירות ההידרולוגי שברשות המים. מתחילת החורף בחודש אוקטובר ועד היום עלה מפלס הכנרת ב-46 סנטימטרים בלבד, שליש מהממוצע הרב-שנתי בקצב עליית המפלס העומד על 1.60 מטרים בשנה. שיא השפל היה בחורף 2014, אז עלה המפלס ב-40 ס"מ בלבד. אלא שבשל המשבר במשק המים בצפון, חברת מקורות שואבת השנה את כמות המים הקטנה ביותר שנשאבה אי פעם למוביל הארצי ולכן על פי ההערכות של גורמי המקצוע, השפל שנראה השנה דומה לשיא השפל שתועד בחורף 2014.

במכתבו הסביר זלץ לשר החקלאות כי הגליל המזרחי והגולן, המוגדרים כארץ הנחלים ואסם הפירות של ישראל, הולכים ומאבדים את זהותם. נפחי המים הזמינים בכנרת ובנחלים פוחתים. הגשמים מתמעטים ותדירותם יורדת. קיימת עדיין אי-ודאות באשר לכמות הגשם שתרד ותשפיע על הספיקות בנחלים באופן ישיר בשנת 2017, אולם הנחת העבודה של המועצה האזורית שבראשותו היא, כי מצב הספיקה הקיימת לא ישתפר והמחסור במים יהיה גדול.

מפלס הכינרת בחודש אוקטובר 2016. ראובן קסטרו
מתחילת החורף עלה מפלס הכנרת ב-46 ס"מ בלבד. הכנרת/ראובן קסטרו

עוד הסביר זלץ כי מועצת רשות המים קיצצה את הקצאות המים לגליל המזרחי ב-25% לשנת 2017 ביחס להקצאות שניתנו לאזור בשנת 2015. זאת כתוצאה מהזרימות החלשות בנחלים הנמצאים במעלה הכנרת. החלטה נוספת אותה קיבלה מועצת רשות המים לדבריו, הביאה לתוצאה העגומה לפיה חלה הפחתה של כ-50% מהספיקה הנדרשת לגידולים החקלאיים בחודשי ההשקיה (יוני, יולי ואוגוסט).

"קיים איום מידי על החקלאות הצמחית בגליל המזרחי כתוצאה מהקיצוץ והמחסור במים שפירים להשקיית הגידולים בקיץ הקרוב. ללא נקיטת פעולות דחופות עלולה להיות פגיעה בהיקף של עשרות מיליוני שקלים במטעים ובגידולי השדה, כאוס גדול, וצורך לייבש מטעים וגידולי שדה", הזהיר ראש המועצה במכתב.

בכדי לעמוד בדרישות של רשות המים ולהיערך למחסור הצפוי במים, אומרים החקלאים, יש צורך דחוף לגבש תכנית למתן תמיכה לחקלאים בגליל המזרחי בשל ההפחתה הצפויה בהקצאת מכסות מים לשנת 2017. "בכדי לשרוד את המשבר הנוכחי, אנחנו מבקשים פיצוי על כמות המים שמתחת לכמות שנצרכה על ידי החקלאים בשנת 2016 בסכום של כ-2.7 שקלים למטר מעוקב", סיכם זלץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully