וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ לקונגרס: בדקו אם אובמה צותת לי במהלך הבחירות

5.3.2017 / 21:24

אחרי שהנשיא האשים את קודמו בתקפיד בעבירה חמורה נגדו, ועדה בקונגרס החוקרת את מעורבות רוסיה תבחן אם הממשל הקודם ניצל לרעה את סמכויותיו. ראש המודיעין בתקופת אובמה מכחיש: "לא צותתנו לטראמפ"

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ביקש מהקונגרס לבחון במסגרת חקירת מעורבותה של רוסיה בבחירות לנשיאות אם ממשלו של ברק אובמה עשה שימוש לרעה בסמכויותיהן. זאת אחרי שאתמול האשים טראמפ את קודמו בתפקיד בכך שצותת לו במהלך הקמפיין בשנה שעברה, מבלי שהציג הוכחות לכך. ועדת המודיעין בבית הנבחרים הודיעה הערב (ראשון) כי תיעתר לבקשה.

"הדיווחים על חקירה מתוך מניעים פוליטיים ב-2016 היו מטרידים", מסר דובר הבית הלבן שון ספייסר. "הנשיא מבקש מוועדת המודיעין בקונגרס, שכחלק מהחקירה של מעורבות רוסיה, ייבדק גם אם היה שימוש לרעה בסמכויות החקירה של הרשויות. לא נגיב יותר בנושא", הוסיף.

ראש קהיליית המודיעין לשעבר ג'יימס קלאפר הכחיש כי מגדלי טראמפ בניו יורק היו תחת האזנות סתר. בריאיון לרשת NBC טען קלאפר, שסיים את תפקידו לפני כניסת טראמפ לתפקיד, אמר כי "לא צותתו לנשיא, לא כשהיה מועמד ולא כשכבר נבחר, או למישהו מהקמפיין שלו". לדבריו, "אני לא יכול לדבר בשמם של גופים מורשים אחרים ברמת הממשל, המדינות או הרשויות המקומיות".

לקריאה נוספת בנושא
אובמה מכחיש את טענות טראמפ: "לא עקבנו אחר אף אזרח אמריקני"
טראמפ תוקף: "אובמה צותת לי – אבל לא מצא כלום. איש רע!"

ברק אובמה ודונלד טראמפ בבית הלבן, וושינגטון. נובמבר 2016. AP
מלחמת גרסאות בין הנשיאים. אובמה וטראמפ/AP

התגובות שנמסרו אמש מטעמו של הנשיא לשעבר מותירות מקום רב לספק. קווין לואיס, דוברו של אובמה, הבהיר בהודעה רשמית כי "לא אובמה ולא אף גורם בבית הלבן הורה לנהל מעקב אחר אף אזרח אמריקני. כל טענה אחרת היא פשוט שגויה". לדבריו, "כלל בסיסי של ממשל אובמה היה שאף גורם רשמי בבית הלבן לא התערב בחקירות עצמאיות שהוביל משרד המשפטים".

הפצצה שהטיל אתמול טראמפ עוררו תהיות ותגבות נזעמות בקרב שתי המפלגות. הסנאטור הרפובליקני הבכיר לינזדי גרהאם אמר אתמול כי הוא "מודאג מאוד" מדבריו של הנשיא ויחד עם חברי קונגרס נוספים הוא הפציר בו למסור מידע נוסף לגבי ראיות כלשהן שיגבו את טענותיו.

בן סאס, סנאטור רפובליקני נוסף, תיאר את האשמותיו של טראמפ חמורות, והבהיר בהודעה רשמית כי "לציבור מגיע מידע נוסף". חבר בית המחוקקים אדם שיף, החבר הדמוקרטי הבכיר בוועדה לענייני מודיעין, יצא בחריפות נגד טענותיו של טראמפ וכינה אותן "האשמות חסרות אחריות באופן מדהים". עם זאת, התגובות הרפובליקניות היו זהירות יותר מזו של שיף. גם גרהאם וגם סאס הבהירו כי פעולה לא חוקית לכאורה מצדו של אובמה דורשת הסבר נוסף, אולם הבהירו כי גם פעולה חוקית מטעם הבית הלבן או סוכנויות הביון האמריקניות מעוררת דאגה.

ראש לשכת "וושינגטון פוסט" בבית הלבן, פיליפ ראקר אמר כי "הצהרת אובמה לא אומרת שלא הייתה האזנה ל'מגדל טראמפ' מצד הסוכנויות הפדרליות. היא רק אומרת שאובמה והבית הלבן לא הורו על כך". העיתונאי ג'ון פברו הוסיף: "כדאי להיות זהיר לגבי דיווח כי אובמה אמר שלא הייתה האזנה. ההצהרה פשוט מבהירה שלא הוא ולא הבית הלבן הורו על כך".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
מגדל טראמפ, ניו יורק. AP
מגדלי טראמפ בניו יורק/AP

עד כה, לא התברר על מה הסתמכו הודעותיו של טראמפ, והרמז העבה ביותר ניתן בהודעה שבה הנשיא אמר כי "רק עכשיו גיליתי על זה". למרות דיווחים שונים על האפשרות שהבולשת הפדרלית, FBI, האזינה לאנשי מטה טראמפ במסגרת חקירה על קשר אפשרי בין המועמד הרפובליקני דאז לממשלה הרוסית, כחצי יממה לפני ציוצי הנשיא פורסם דיווח ספקולטיבי ונחרץ במיוחד באתר "ברייטבארט" השנוי במחלוקת, שמנהלו לשעבר סטיב בנון הוא כעת יועצו האסטרטגי של הנשיא.

אל חגיגת הרמיזות, הבלבול והמחסור במידע קונקרטי – שעליו גם זכה אובמה לביקורת בימיו האחרונים, כפי שציין אמש הפרשן הפוליטי הבכיר דייוויד אקסלרוד – הצטרף כתב "The Economist" לשעבר ג'סטין הנדריקס, שאסף דיווחים מהשבועות האחרונים על האזנה פדרלית לטראמפ ולאנשיו. דיווחים שונים באתר "HeatStreet" ובעיתון הבריטי "גרדיאן" ציינו בקשות של ה-FBI להאזנה לאנשי טראמפ, במסגרת חקירת הטענות על קשרים לקרמלין.

האזנה לגורמים אמריקניים, בניגוד לאופן שבו הוצג העניין בחלק מכלי התקשורת, אינה בלתי-חוקית, אולם דורשת הליך אישור בירוקרטי מוסדר, שמטרתו המוצהרת למנוע פגיעה יתרה בפרטיותם של האזרחים. המסמכים המסווגים שהדליף אדוארד סנודן, עובד לשעבר בסוכנות לביטחון לאומי, NSA, הבהירו כי סוכנויות הביון האמריקניות אספו הרבה יותר מידע על אמריקנים מכפי שהודו – ומכפי שהאזרחים היו רוצים.

אדוארד סנודן. GettyImages
הסוכנויות האמריקניות לא היו כה זהירות בעבר במאמציהן למנוע האזנה. כרזה של סנודן/GettyImages

על מנת שסוכנויות הביון האמריקניות יורשו לאסוף מידע – נתוני תקשורת, שיחות טלפון והתקשרויות אחרות – על אזרחי ארצות הברית, הן נדרשות על פי חוק לפנות לבית הדין המיוחד, שזכה לכינוי FISA, על שם חוק הביון שמכוחו הוא הוקם. בדיווחים מהשבועות האחרונים נמסר מפי גורמים המעורים בפרטי חקירת ה-FBI כי אכן הוגשו בקשות כאלה – אולם לא ידוע על שום קשר לאובמה, וככל הנראה הן אושרו רק בחלקן ובדרישה לאיסוף ממוקד בלבד.

החוק, עם זאת, מאפשר גם לבית הלבן להורות על חקירה הדורשת האזנה לגורמים אמריקניים – בניגוד לטענות דוברי אובמה. עוד עולה מ"מסמכי סנודן" כי הסוכנויות האמריקניות לא היו כה זהירות בעבר במאמציהן למנוע האזנה, מכוונת יותר או פחות, לגורמים אמריקניים שעשויים להיות רלוונטיים לחקירות שמרכזן מחוץ לארצות הברית. יתרה מכך, ההיסטוריה האמריקנית לא חפה ממקרים של האזנות לאזרחים בשל פעילותם הפוליטית – המקרה המוכר ביותר הוא זה של פעיל זכויות האדם מרטין לותר קינג ושל "הפנתרים השחורים".

טראמפ עצמו, באופן פרדוקסלי, קרא במהלך קמפיין הבחירות לביטול הליך FISA, בטענה שהוא מצר את צעדי הרשויות בשמירה על הביטחון. שתיקתו של הנשיא בפני הדרישות לשחרר מידע נוסף לגבי האשמותיו החמורות מוסיפה לבלבול לגבי העובדות שבבסיס הדיווחים השונים. הוא המשיך באותה המגמה, כשצייץ הבוקר: "האם זה נכון שהמפלגה הדמוקרטית לא אפשרה ל-FBI גישה לשרת ולציוד נוסף במסגרת חקירה הפריצה למחשבים? האם זה אפשרי?". התשובה, עבור הנשיא האמריקני שנהנה מגישה ישירה לסוכנות הביון, לא אמורה להיות מסובכת מדי לבירור, אולם נראה כי לפי שעה, הוא מעדיף להמשיך ולבלות את סופי השבוע שלו במתקפות בטוויטר, יעילות בהרבה מכל בירור פנימי שיערוך.

(עדכון ראשון: 16:33)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully