וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד הבריאות אישר לשווק סיגריות אלקטרוניות – שנאסרו בארה"ב

סיגריה חדשה, ששמה "IQQS", קיבלה היתר מכירה, למרות שמנהל התרופות האמריקני אסר את שיווקה בשלב זה, עד שיקבל החלטה בנושא. איגוד רופאי הריאות יצא נגד ההחלטה: "דורשים להתייחס לסיגריות כמוצר טבק לכל דבר"

סיגריה אלקטרונית. ed andrieski, AP
"מוצר טבק לכל דבר"/AP, ed andrieski

משרד הבריאות התיר שיווק ומכירת סיגריות אלקטרוניות מבית "פיליפ מוריס" בישראל, זאת למרות שמנהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) עדיין לא נתן עליהן את החלטתו. איגוד רופאי הריאות הצטרף אמש (שבת) לפניית ההסתדרות הרפואית והאגודה למלחמה בסרטן לשר הבריאות יעקב ליצמן ולמשרדו בדרישה להוריד את הסיגריות מהמדפים לאלתר.

בשבוע שעבר פרסם משרד הבריאות הצהרה כי הוא מתיר שיווק ומכירה של הסיגריות, ללא כל הגבלה או בקרה מוקפדת כפי שקורה בשאר מוצרי הטבק הנכנסים לשטחה של ישראל. אלא שהסיגריה החדשה, ששמה "IQQS", כשאר הסיגריות האלקטרוניות, אינה נמצאת בשוק זמן רב ולכן אין לגביה מספיק נתונים אפידמיולוגים ולא נעשו סביבה מספיק מחקרים בכדי לאמוד את הנזקים האפשריים בשימוש בה.

שר הבריאות יעקב ליצמן בישיבת הממשלה, 12 בפברואר 2017. אמיל סלמן, הארץ
"דורשים ממשרד הבריאות לשנות את החקיקה". ליצמן/הארץ, אמיל סלמן

מחקרים מבוקרים אחדים שכן נעשו על הסיגריות מלמדים כי המוצרים האלו מכילים אדים של חומרים רעילים המזיקים לבריאות.

בנוסף לכל זה, משרד הבריאות בישראל נוהג לאשר הכנסת מוצרי רפואה, לרבות תרופות, טכנולוגיות, מוצרי מזון לאחר שה-FDA נותן להן את אישורו ואילו במקרה הזה הסיגריות הללו לא קיבלו את אישורו עדיין, ואין ודאות כי יאשרו אותו גם לאחר תהליך הבדיקה. על כן, תמוה שמשרד הבריאות אישר את הכנסת הסיגריות החדשות ובאופן מידי.

על רקע ההחלטה הזו, גיבשו אמש באיגוד רופאי הריאות דרישה חריפה משר הבריאות לאסור הכנסת הסיגריות לשטחה של ישראל. "בשבועות האחרונים החל בארץ שיווק של 'הסיגריה חדשה' הנקראת IQOS. ישראל היא אחת המדינות הראשונות אליה הוכנס המוצר החדש", כתבו בכתב דרישתם. "בארצות הברית הוחלט בשלב זה על איסור השיווק והמכירה של המוצר עד להחלטה שתתקבל על ידי ה-FDA. החקיקה הקיימת בישראל, להבנתנו, לא מאפשרת איסור גורף כזה גם בישראל. לכן, אנחנו דורשים עד קבלת החלטת ה-FDA להתייחס לסיגריות אלקטרוניות ולמוצר החדש IQOS, כאל מוצר טבק לכל דבר בדומה לסיגריות הרגילות.

"במקביל, אנו דורשים ממשרד הבריאות לשנות את החקיקה הקיימת לחקיקה דומה הקיימת בארצות הברית, ולגבש מדיניות ברורה אשר תקבע הגבלות משמעותיות ביחס לשווק ושימוש במוצרי טבק או מוצרים המוגדרים כתחליפים לפני הכנסתם לשימוש במדינת ישראל", הוסיפו. עוד הבהירו באיגוד כי "בנושאים רבים ברפואה יש חילוקי דעות בין רופאים אך בנזקים החמורים שגורמות הסיגריות לבריאות יש הסכמה מוחלטת. ארגון הבריאות העולמי קבע כי העישון הוא גורם מספר אחד למוות שניתן למנוע אותו. משרד הבריאות מפרסם כי 8,000 מקרי מוות בשנה מיוחסים במדינת ישראל לעישון סיגריות. זהו ללא ספק גורם מספר אחד למוות גם במדינת ישראל".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

"המוצר משווק בצורה אגרסיבית, ללא פיקוח וללא רגולציה"

בשבוע שעבר התנגדו לייבוא הסיגריות החדשות גם באגודה למלחמה בסרטן וההסתדרות הרפואית בישראל, ודרשו לראות במוצר זה מוצר טבק לכל דבר. "היעדר גיבוש מדיניות ואפשור שיווק המוצר ללא מגבלות משמעה בפועל מדיניות מופקרת של היעדר רגולציה על מוצר טבק חדש ומסוכן. כפי שהזהרנו, כבר נקבעות עובדות בשטח. המוצר משווק בצורה אגרסיבית, ללא כל פיקוח וללא רגולציה, במיוחד באינטרנט ובטלפונים ניידים, שם נמצאים בעיקר צעירים. ההגבלה לכאורה, לגיל 18, אף מושכת עוד יותר את הצעירים המעוניינים במותגים למבוגרים בלבד", כתבו בהודעתם.

"מדיניות זאת מסכנת באופן מידי את בריאות הציבור בישראל. סיגריות אלו מכילות טבק ומבוססות על עיקרון של חימום הטבק ללא בעירה. על פי דיווח החברה עצמה, גם בצריכת הסיגריות החדשות נפלטים אדים המכילים כימיקלים רעילים. לאור זאת, יש להחיל את כל המגבלות החוקיות על מוצרי טבק גם על ה-IQOS. היעדר הפיקוח על הסיגריה החדשה הופך הציבור הישראלי ל'עכברי מעבדה' האמורים לעבור ניסוי מסוכן בממדים עצומים, ללא הסכמה מדעת ואת המחיר נשלם כולנו", הוסיפו.

קובי עבודי, הבעלים של טבק עבודי, מחה גם הוא על הצעד: "ההחלטה של משרד הבריאות היא לא רק פגיעה בצרכנים אלא פגיעה בעסקים הקטנים לטובתם של תאגידי הענק. אנחנו, העסקים הקטנים, נספוג פגיעה בכיס על ההחלטה הזאת על מנת שתאגיד עשיר ירוויח. זאת חוצפה שמעבירה מסר ממשרד הבריאות שבעלי הכוח והלוביסטים חשובים מהאזרחים. אנחנו קוראים למשרד הכלכלה שטובת העובדים העסקים הקטנים חייבת להיות בעיניו, להתערב מיידית".

משרד הבריאות: אין כלל אחיד במדינות שונות בעולם

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "במשרד הבריאות מתקיימת עבודת מטה בנוגע למוצר העישון החדש, על סמך הרגולציה למוצר זה במדינות שונות באירופה והמדיניות הצפויה בארצות הברית, שם ה-FDA טרם הכריע בנוגע לסוג הרגולציה הצפויה. מבדיקה ראשונית בנוגע למדיניות הנהוגה במדינות שונות בעולם עולה כאמור כי אין כלל אחיד ומדינות רבות טרם גיבשו רגולציה בנושא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully