וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכת כלבת: עשרות נדבקים מדי שנה - כולם בצפון הארץ

מתחילת השנה התגלו שבעה מקרים של המחלה הקטלנית, כולם בצפון. הם מצטרפים לכ-30 הידבקויות בנגיף מדי שנה בעשור האחרון. "הכלבת חודרת לישראל מהמדינות השכנות מעבר לגבול", מסבירים ברשות הטבע והגנים

תן בטבע. GettyImages
שני מקרים של תקיפת תן תוך שבועיים/GettyImages

מטיילת בשמורת תל דן שבצפון הארץ ננשכה בשבוע שעבר על ידי תן נגוע בכלבת. מדובר במקרה שני תוך שבועיים בצפון שבו הותקפו מטיילים על ידי תן שנגוע במחלה הקטלנית. בשני המקרים, הן הנוכחי והן הקודם, שאירע סמוך למושב כפר קיש שבגליל התחתון, ירו פקחי רשות הטבע והגנים בתן התוקף ולאחר שנלקחה ממנו דגימת מח עצם, התברר כי הוא חולה בכלבת.

מתחילת השנה התגלו בארץ שבעה מקרי כלבת, כולם בצפון הארץ. בשנה שעברה התגלו בארץ 29 מקרים. בשנת 2010 היו 54 מקרים ומאז 30 מקרים מדי שנה, פרט לשנת 2014, אז חלה ירידה והתגלו 14 חיות נגועות בלבד. כל מקרי הכלבת שאובחנו בשנים האחרונות נמצאו בצפון הארץ.

עוד בוואלה! NEWS:
תוך יממה: רוכב אופנוע בן 25 נהרג ליד בן שמן, בת 28 נהרגה בב"ש
מזג האוויר מתחמם: עלייה הדרגתית בטמפרטורות עד אמצע השבוע
מפיקים לקחים מגל השריפות: טייסת הכיבוי קיימה אימון בקרואטיה

מטיילים בהר בנטל בצפון רמת הגולן, 18 בפברואר 2017. ראובן קסטרו
"הסיכון גבוה יותר בגבולות הצפוניים". מטיילים ברמת הגולן, למצולמים אין קשר לידיעה/ראובן קסטרו

ד"ר עמית דולב, אקולוג רשות הטבע והגנים במחוז צפון, מסביר כי התופעה שתוקפת את צפון הארץ אינה מקרית. "בעבודת הדוקטורט שעשיתי על הדינמיקה של כל אירועי הכלבת שהיו בארץ מאז קום המדינה ועד אמצע שנות ה-2000, התובנה הייתה מאוד ברורה: הכלבת חודרת לארץ מחוץ לגבולות ישראל", הסביר בשיחה עם וואלה! NEWS.

לדבריו, "כלבת לא חיה באופן אוטונומי בארץ והסיכון גבוה יותר בגבולות הצפוניים של ישראל. זאת, מאחר שמעבר לגבול יש צפיפות רבה יותר של יישובים מאשר בדרום הארץ. צפיפות רבה יותר של יישובים, גורמת לצפיפות רבה יותר של חיות שיכולות לשאת כלבת, כדוגמת תנים וזאבים, מאחר שביישובים יש יותר מקורות מזון. חיה שחולה בכלבת שורדת על פי ההערכות בין ארבעה ימים לשבוע, שבמהלכם היא צריכה לפגוש חיות אחרות על מנת להעביר את המחלה הלאה. אם היא פוגשת חיה אחרת, אז המחלה ממשיכה להתקדם ואם לא אז התפשטות המחלה נעצרת".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

"החיסון הוא לא מוצר מושלם"

ד"ר דולב מוסיף כי ההסתברות להתפשטות מחלת הכלבת יורדת הודות לחיסון האוראלי שהחל בארץ בראשית שנות ה-2000. משרד החקלאות ורשות הטבע והגנים מצניחים ממטוסים מידי שנה חיסונים אוראליים בשטחים הפתוחים ובשטחים החקלאיים. החיסון שצונח בשטחים הפתוחים והחקלאיים מגיע בצורת כופתאות שגודלן 3/3 ס"מ. הכופתאות עשויות מחומר שאהוב על חיות הבר ובתוכן ישנו שקיק עם וירוס מהונדס של כלבת.

"החיסון לא מחסן הרמטית את כל חיות הבר. הוא מחסל את הסיכוי שהחיה שאכלה את הפיתיון עם החיסון תחלה בכלבת, אבל אם נולדו לה גורים, אז הם לא יהיו מחוסנים עד החיסון הבא, שאותו הם צריכים למצוא ולאכול אחרי שהוא יוצנח", מוסיף ד"ר דולב. "חיה שאוכלת את הכופתית צריכה לקרוע את השקיק ואז הווירוס המהונדס פוגע בחך וכתוצאה מכך הוא נכנס למערכת הדם, וגוף החיה מפתח נוגדנים".

עם זאת, ד"ר דולב טוען כי בחיסון יש גם חסרונות. "זה לא מוצר מושלם. לא כל חיה מוצאת פיתיון כזה, ויש חיות חכמות יותר שלפעמים מקלפות את החלק הטעים ולא נוגסות בשקיק עצמו. זה לא עובד במאה אחוז, אבל הצלחנו להגיע למצב שבין 50% ל-60% מהחיות מקבלות את החיסון, שזה היקף יפה מאוד".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מחלת הכלבת הינה חשוכת מרפא ומועברת על ידי נגיף. מרגע הופעת סימנים קליניים ראשונים בבני אדם או בבעלי חיים, אין אפשרות להציל את החולה, והמוות הוא ודאי ומוחלט. נגיף הכלבת פוגע בכל היונקים ומועבר ברוק, בעיקר על ידי נשיכה. ניתן למנוע את המחלה בבעלי חיים בחיסון הניתן מבעוד מועד, ובבני אדם באמצעות חיסון לאחר חשיפה לנגיף.

שנת 2002 הייתה הפעם האחרונה שבה מתה בישראל אישה כתוצאה מכלבת. לפני כן, בשנת 1997, מתו בישראל שלושה בני אדם מהמחלה, בהם חייל. מאז התפרצות המחלה בצפון בתחילת שנות ה-2000, נרשמו כמה מקרים שבהם יישובים בצפון הוגדרו "נגועים בכלבת", ומשמעות הדבר כי חיות בית שלא חוסנו נלקחו להמתה על ידי פקחים.

מאז אמצע העשור הקודם מקרי כלבת רבים נמצאו בכלבים, הן בכלבי בית והן בכלבים משוטטים, בעוד שבעבר מרבית מקרי הכלבת היו בחיות בר. מאז שנת 2004 יש בישראל זן חדש של כלבת, כזה הנישא ומועבר על ידי כלבים. מקורו כנראה בטורקיה וסביר להניח שהוא נמצא גם בסוריה ובלבנון השכנות לישראל. במדינות אלו חיות הבית אינן מחוסנות נגד כלבת ולכן המחלה גולשת לתוך ישראל. בשנה שעברה נערך בצפון מבצע חיסונים בחינם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully