וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תלמידי ישראל פחות אוהבים מתמטיקה - אך בטוחים יותר ביכולותיהם

4.3.2017 / 21:46

ניתוח נתוני מבחן טימס העולמי חושף כי תלמידי ישראל נמצאים מתחת לממוצע העולמי באהבתם למקצוע ובמקום ה-16 מתוך 39 בציוניהם - אך במקום השני בביטחונם ביכולות הלימוד. בלימודי מדעים מדורגת ישראל במקום השלישי בביטחון התלמידים ביכולתם

צילום: יותם רונן, עריכה: יאיר דניאל

(לפני כחודש: משרד החינוך מציג את נתוני הניגשים ל-5 יחידות מתמטיקה)

שיעור התלמידים בישראל המעידים על עצמם כי הם אוהבים ללמוד מתמטיקה ירד בשישה אחוזים בארבע השנים האחרונות ובציון הממוצע במבחן ירדה ישראל מהמקום השביעי למקום ה-16 – כך עולה מניתוח נתוני מבחן טימס לשנת 2015, שפרסמה הרשות הארצית למדידה והערכה (ראמ"ה) במשרד החינוך. עוד עולה מהנתונים כי תלמידי מערכת החינוך בישראל נמצאים במקום השביעי מתוך 39 המדינות הנכללות במבחן במידת ההערכה למקצוע, וכי תלמידי בתי הספר במגזר הערבי אוהבים מתמטיקה יותר מאשר חבריהם במגזר היהודי.

מבחן טימס (TIMMS) הוא מבחן בינלאומי הנערך לתלמידי כיתות ח' ב-39 מדינות בתחומי מתמטיקה ומדעים. לנבחנים מחולק גם שאלון רקע על יחסם למקצועות הלימוד. מניתוח נתוני השאלון שנערך לפני שנתיים עולה כי 44% מהתלמידים לא אוהבים את מקצוע המתמטיקה. 36% השיבו כי הם "די אוהבים" את המקצוע ו-19% בחרו באפשרות של "מאוד אוהבים". הממוצע העולמי בקרב המשיבים על הסקר עומד על 38% מהתלמידים שלא אוהבים את המקצוע, 39% שדי אוהבים אותו ו-22% שמאוד אוהבים את לימודי המתמטיקה.

עוד בוואלה! NEWS:
הכור בדימונה ומפעל סודי של רפאל: חיזבאללה חושף מטרות
המשפחה מנתניה שבביתה נרצחו הצעירים: "התנצלנו בפני ההורים"
צפון קוריאה מכחישה את החיסול וטוענת: אחיו של קים מת מהתקף לב

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בהשוואה לנתוני מבחן טימס לשנת 2011 בישראל מתגלה כי חלה ירידה של 6% בשיעור התלמידים האוהבים את המקצוע. בהשוואה לשאר המדינות בהן נערך המבחן מדורגת ישראל במקום ה-21 בשיעור התלמידים האוהבים ללמוד מתמטיקה. בציונים עצמם, שפורסמו בחודש נובמבר האחרון, ירדה ישראל מהמקום השביעי למקום ה-16 בעולם. מניתוח הנתונים בשאר המדינות בהן נערך המבחן מתגלה נתון מעניין לפיו מדינות בעלות הישגים גבוהים במתמטיקה כגון טייוואן, יפן וקוריאה הדרומית ממוקמות בתחתית המדרג של מדד ה"אהבה ללמוד מתמטיקה" ודווקא מדינות בעלות הישגים נמוכים, כמו בוצוואנה, מרוקו ודרום אפריקה ממוקמות בראש המדרג - מקומות 3-1 בהתאמה.

רק 8% "לא מעריכים" את חשיבות לימודי המתמטיקה

התלמידים נשאלו בנוסף עד כמה הם מעריכים את חשיבות המקצוע, נתון בו מדורגת ישראל במקום השביעי בעולם, כאשר 58% מהתלמידים מכירים בערך המתמטיקה ובחשיבותה. זאת, בהשוואה לממוצע העולמי העומד על 42%. שיעור התלמידים ש"די מעריכים" את המקצוע עומד על 34% ורק 8% השיבו כי הם "לא מעריכים" את לימודי המתמטיקה.

עוד עולה מניתוח נתוני המבחן כי תלמידי ישראל בטוחים יותר מאשר חבריהם ברחבי העולם ביכולותיהם בלימודי המתמטיקה. 24% מהתלמידים במדינה השיבו כי הם "בטוחים מאוד" ביכולותיהם לעומת 14% בהשוואה לשאר המדינות בהן נערך המבחן – נתון המציב את ישראל במקום השני בעולם במדד זה. 44% השיבו כי הם "די בטוחים" ביכולותיהם (לעומת 43% בממוצע העולמי) ו-32% השיבו כי הם "לא בטוחים" (לעומת 43% בעולם).

גם בלימודי מדעים תלמידי ישראל חשים בטחון רב ביכולותיהם - ישראל מדורגת במקום השלישי במדרג המדינות המשתתפות במבחן לפי שיעור התלמידים ש"מאוד בטוחים" ביכולתם במדעים. 32% השיבו כי הם "בטוחים מאוד" ביכולתם במדעים - לעומת 22% בלבד בממוצע העולמי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully