וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הערכה בצה"ל: חמאס מתכנן חדירת מחבלים מכמה מנהרות במקביל

3.3.2017 / 13:44

הנחת העבודה במערכת הביטחון היא שפלוגות של יחידת נוחבה ינסו להפתיע את כוחות צה"ל בקו הגבול, ויסתערו על יישובים ומוצבים ואף יחדרו ליישובים סמוכים. בתגובה, נערכים בצה"ל עם סלילת צירים ושינוי מרחב הגבול

צילום: שי מכלוף, בני בן סימון עריכה ניר חן

בשיא מבצע "צוק איתן", 21 ביולי 2014, יצאו ממנהרה 13 לוחמי כוח נוחבה של הזרוע הצבאית של חמאס, ובהיתקלות עם כוח צה"ל הרגו את מפקד גדוד גפן, סא"ל דולב קידר. בפיקוד דרום טענו אז כי הכוח בפיקודו של סא"ל קידר, שעוטר לאחר מותו בצל"ש אלוף על הפעולה, מנע פיגוע גדול בקיבוץ ניר עם ובשדרות. אם לא די בכך, באחת המנהרות שחדרו לישראל במבצע אותרו אופנועים שהיו אמורים לשמש את המחבלים.

בצה"ל מעריכים כיום כי במערכה הבאה ינסה חמאס להפתיע את כוחות צה"ל על קו הגבול של עזה באמצעות שימוש בכמה מנהרות התקפיות. לפי הנחת העבודה, פלוגות שלמות של הכוח המובחר נוחבה, חמושים ברובים, מקלעים וטילי נ"ט יסתערו על יישובים ומוצבי צה"ל ואף יחדרו לשדרות למסע הרג כפי שניסו במבצע ב-2014.

"אופי האימונים של כוחות נוחבה ברצועת עזה שמתפרסמים בכלי התקשורת וברשתות החברתיות בערבית לא משאיר ספק", ציינו גורמים במערכת הביטחון. "חמאס יעביר במערכה הבאה את הלחימה לשטח הישראלי וינסה לחדור ליישובים לביצוע מסע הרג. את המהלך הראשון הוא ינסה לבצע בהפתעה גמורה. צה"ל, המשטרה, וכיתות הכוננות מתאמנים וערוכים לכך שלא יהיה מודיעין", הוסיפו.

לקריאה נוספת:
המבקר: "צה"ל הופתע מהמנהרות - ופעל באלתור ובלי תכנית לחימה"
איזנקוט על דוח צוק איתן: "הופקו לקחים; צה"ל לא חסין מביקורת"
"נתניהו, יעלון וגנץ לא הציגו לקבינט את חומרת איום המנהרות"

פעילי חמאס בתוך מנהרת טרור – רצועת עזה, אוגוסט 2014. רויטרס
מנהרת חמאס/רויטרס

התחקירים שהתקיימו במערכת הביטחון אחרי מבצע "צוק איתן" והיקף ואיכות האימונים של כוחות נוחבה ברצועת עזה הובילו את צה"ל להיערכות מחדש. באוגדת עזה נערכו עוד בתקופת מפקד האוגדה לשעבר תא"ל איתי וירוב, וביתר שאת תחת מפקד האוגדה הנוכחי, תא"ל יהודה פוקס, לסיכול שימוש מקביל במנהרות קו הגבול.

כחלק מההיערכות למתקפה כזו, נסללו צירים חדשים לאורך האוגדה כדי לאפשר לכוחות הצבא לנהל מרדפים אחר הכוחות שיחדרו למרחב הנגב המערבי. לצד הגדר הפרוסה לאורך רצועת עזה, המתריעה על נגיעות בה, תוגברו אמצעי התצפית וגם חל שיפור באיכות הכוחות המוצבים בשטח.

במערכת הביטחון מתריעים כי חמאס לא שוקט על שמריו, ומה שמאפיין את התקופה מאז המבצע, הוא צבירת הידע המקצועי של כוחותיו. "מפקדים בכירים שלו לא מתחלפים, הם רק צוברים ידע וניסיון", הסביר אחד הגורמים. "כשהם רוצים לאסוף מודיעין הם מרימים עפיפון עם מצלמה או רחפן, נכנסים לרשת ואוספים תמונות שצולמו בישראל, או מביטים במצלמות במעגל סגור שיש להם על הגבול. מצד אחד, הם מפעילים את הכוחות כדי להרחיק פלסטינים מקו הגבול ומהצד האחר, הם נערכים למערכה נגד ישראל".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

מכונות כביסה כמכשולים הנדסיים

בנוסף לכך, צה"ל מקפיד לשנות את מרחב הגבול באמצעות בניית סוללות עפר סמוך לגבול, הקמת עמדות עבור טנקים ותצפיות, הצבת גדר תלתלית מעכבת ומכשולים נוספים. כשמנגד, גם חמאס מנסה לאתגר את צה"ל: לאחרונה הוא הציב מכונות כביסה סמוך לגדר המערכת וקוביות בטון בתור מכשולים "הנדסיים" לכלים של צה"ל.

פתח המנהרה שנחשפה בכרם שלום. יולי 2014. דובר צה"ל
מחבלים חודרים ממנהרה, צוק איתן/דובר צה"ל

בחמאס מבינים היטב כי בכל קרב פנים מול פנים, צה"ל חזק ממנו בכל פרמטר ולכן ההערכות במערכת הביטחון כי חמאס מתכנן מתקפת פתע. לוחמי צה"ל, שמקיימים פעילות ביטחון שוטף ברחבי אוגדת עזה, מתודרכים בעיקר להבחין בשינויים בשטח ולהיות ערוכים לשבש ולסכל מתקפה כזו. עם זאת, בצה"ל מציינים כי הכוחות בשטח יידרשו להתמודד במשך דקות אחדות עם כוחות חמאס שיצאו מהמנהרה, עד ש"צה"ל הגדול יגיע".

דוח המבקר על התמודדות צה"ל עם איום המנהרות במהלך מבצע "צוק איתן" שפורסם השבוע, הצביע על ליקויים בשיתוף הפעולה בין שב"כ לאמ"ן, בתכנון בניין הכוח בהקשר של איום המנהרות ובהיעדרו של פתרון טכנולוגי לאיום התת-קרקעי. ממצאי הדוח מלמדים כיצד נפל איום המנהרות "בין הכיסאות" של ארגוני המודיעין השונים, של המטה הכללי ושל הממשלה, וכיצד פספסה ישראל את ההזדמנות להגיע למבצע "צוק איתן", כשצה"ל ערוך ללחימה בתוואי הסבוך של המנהרות ברצועת עזה.

כעת, מספרים גורמי הביטחון כי התהדק שיתוף הפעולה בין אוגדת עזה, חיל האוויר, חיל הים, שב"כ משטרת ישראל ופיקוד העורף. הדגש המרכזי שמושם על שיתוף הפעולה הוא מעבר משגרה של פעילות ביטחון שוטף לאירוע חי ללא מודיעין מוקדם. במסגרת התרגילים שנערכו בשנה האחרונה הידקו בצה"ל ובמשטרה את שיתוף הפעולה המבצעי באמצעי קשר מוצפנים כדי לשפר את התגובה המהירה בשטח. מאות שוטרים חמושים ייקחו חלק במשימת סגירת הצירים כדי לשבש ולסכל את כוונות המחבלים שינסו לחדור לעומק. לשם כך הוקמו כוחות כוננות 24/7 במרחב הנגב המערבי כמענה לאירועי קיצון.

"חמאס הוא אויב חסר לוגיקה. הוא לא בונה על ניצחון. הוא מנסה להשיג את מימוש רעיון ההתנגדות. עוד פרק בהיסטוריה שלו. אנחנו נערכים לזה עם כוח יעיל, יצירתי וקטלני", אמר אחד מגורמי הביטחון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully