וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משפחת שאול על דוח המבקר: "נתניהו ויעלון הפקירו, הסתירו וטייחו"

דוח המבקר החמור על ההיערכות למנהרות והתנהלות הקבינט עורר תגובות נסערות בקרב המשפחות השכולות של חללי המבצע. משפחת החלל המוחזק בידי חמאס תקפה את הקברניטים: "התנהלותם חמורה". אדלשטיין הקריא את מכתב המשפחות השכולות במליאה: "אף אחד לא לוקח אחריות"

צילום: שי מכלוף, בני בן סימון עריכה ניר חן

"דוח מבקר המדינה מאשש את זעקתנו זה שנתיים וחצי שלעתים נשמעה הזויה ולא מציאותית - ראש ממשלת ישראל ושר הביטחון לשעבר הפקירו, הסתירו וטייחו", כך הגיבה היום (שלישי) משפחתו של החייל סמ"ר אורון שאול, שנהרג במהלך מבצע "צוק איתן" וגופתו מוחזקת בידי חמאס, לדוח המבקר שהתפרסם מוקדם יותר וחשף כי צה"ל לא היה ערוך למנהרות לפני המבצע.

לדברי המשפחה, הכשלים שהציג מבקר המדינה על תפקודם של בנימין נתניהו ומשה יעלון, מצביעים כי "כך היה בניהול המלחמה בעזה שנמשכה יותר מ-50 יום וכך היה בקביעה החפוזה והמנוגדת להלכה היהודית כי אורון חלל שמקום קבורתו לא נודע". במשפחה קיוו כי תהיה התייחסות בדוח גם להתנהלות ראש הממשלה, הקבינט ומערכת הביטחון בעת כניסת הכוחות הקרקעיים. "דבר זה היה מציף התנהלות חמורה אף יותר של טיוח, הסתרה, והישענות על מודיעין לקוי כפי שנחשף בפנינו כשביקשנו להבין מה עלה בגורלו של אורון".

המבקר קבע כי "רק עוז רוחם, תושייתם ויוזמתם של המפקדים והחיילים אפשרו לצה"ל להילחם במרחב רווי המנהרות ברצועת עזה, לחתור למילוי משימתם... ולהגיע להישגים שהושגו במבצע זה". לפי המשפחה, "ראש הממשלה מודע היטב לכך שערכים אלו של מפקדי ולוחמי צה"ל הם שהביאו להשגת היעדים ב'צוק איתן'". המשפחה ביקשה שוב מראש הממשלה לפעול להשבת שאול.

זהבה והרצל שאול, הוריו של סמל ראשון אורון שאול שנהרג במבצע צוק איתן, במסיבת עיתונאים. דצמבר 2015. ערן גילווארג
"צמרת המדינה הפקירה". זהבה שאול/ערן גילווארג

דוח המבקר קבע כי ישראל נתפסה לא ערוכה לרשת המנהרות שהפעיל חמאס במהלך מבצע "צוק איתן", אף שאיום המנהרות מוכר למערכת הביטחון כבר מסוף שנות ה-80. המבקר פסק כי כי לצה"ל ולממשלות ישראל היו הזדמנויות רבות להיערך לאיום התת-קרקעי, אולם בשל שורה של כשלים וליקויים לא גובש מודיעין מספק ולא פותחה תורת לחימה או אמצעים טכנולוגיים שיאפשרו לצה"ל להתמודד עם האיום. ולכן, במבצע שהתקיים בקיץ 2014 - שבמהלכו עשה חמאס את השימוש הנרחב ביותר במנהרות - הופתעה ישראל ונאלצה לאלתר כדי להילחם בסכנה הנשקפת מהן.

בפרק על ההתנהלות הקבינט קבע המבקר כי ראש הממשלה, שר הביטחון לשעבר והרמטכ"ל לשעבר בני גנץ לא מסרו לקבינט המדיני-ביטחוני "מידע משמעותי והכרחי" בנוגע לרצועת עזה לקראת מבצע "צוק איתן" ובמהלכו, אף שנתניהו ויעלון עסקו בו בדיונים פנימיים. הדוח חושף שורה של ליקויים בתהליכי קבלת ההחלטות בצמרת המדינה. מהדוח עולה כי כפי שטענו חלק משרי הקבינט, איום המנהרות ההתקפיות מעזה אכן לא הוצג במפורט בפני הקבינט, כמו גם מידע על כוונה לבצע באמצעותן פיגועים גדולים נגד ישראל, למרות שגופי המודיעין – שב"כ ואמ"ן – הגדירו אותו איום משמעותי ואסטרטגי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

המשפחות השכולות: "כשלים רבים ואף אחד לא לוקח אחריות"

בתגובה לפרסום הדוח, הקריא יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין מכתב בשם נציגי ההורים השכולים של חללי המבצע. "מקץ שנתיים וחצי, ולאחר המתנה ארוכה וקשה, זכינו לקבל את דוח המבקר". ההורים השכולים הודו למבקר על עבודתו. ואמרו כי ההמתנה הייתה קשה, "אך היא כאין וכאפס ביחס לדברים העולים מהדוח. דוח המבקר מתאר כשלים רבים בהתנהלות הקבינט, המל"ל, השב"כ והמוכנות למנהרות - שעליהם אף אחד לא לוקח אחריות ויש סכנה גדולה שחזרו גם בעתיד".

אדלשטיין המשיך בשם המשפחות: "כאזרחים, עלינו לסמוך על ראש הממשלה, שר הביטחון, חברי הכנסת והממשלה בימי שלום ובימי מלחמה. חברי הכנסת, אתם אלה ששלחתם את בנינו לקרב, עליכם מוטלת החובה המוסרית להפקת הלקחים ויישומם. אנו דורשים יישום מלא של מסקנות הדוח וקוראים ללקיחת אחריות של כל מי שהיה שותף למלחמת צוק איתן. אנו דורשים להציג לציבור תכנית מדינית וצבאית לשינוי הנהלים וסדרי העדיפויות ולפתרון המצב הביטחוני עוד בטרם יהפוך האיום למלחמה הבאה. מגיעות לנו תשובות, מגיעה לנו מנהיגות שלוקחת אחריות".

משפחתו של ליעד לביא. יותם רונן
"ההדלפות פתחו לנו את הפצע הכואב". לביא/יותם רונן

"כל מה שהיה כאן טרם פרסום הדוח זה גן ילדים אחד גדול", אמר שמואל לביא, אביו של סרן ליעד לביא שנהרג בלחימה במבצע "צוק איתן". לדבריו, "כל האנשים שהיו מעורבים בתהליך קבלת ההחלטות וביצוע המדיניות – או יותר נכון, אי-ביצוע המדיניות – עסוקים במשחקים ומאשימים אחד את השני, במקום להמתין וללמוד את המסקנות. זה לא רציני".

לביא התייחס להדלפות מהדוח בשבועות האחרונים, וטען כי "ההדלפות ללא ספק פתחו לנו את הפצע הכואב של האובדן של ליעד", קצין צנחנים שנפצע בפעילות מבצעית בדרום רצועת עזה בסוף יולי 2014, ומת מפצעיו יומיים לאחר מכן. האב הבהיר כי מקבלי ההחלטות "צריכים להסיק את המסקנות לבד. הדוח הזה אמור להציב מראה עבור כל אלה שעסקו בפעילות מבצעית". עם זאת, לביא תהה כי "מה כבר הוא חידש, עם ההדלפות והפרסומים שהיו?".

"יצאנו בתחושה שהמבצע הזה הסתיים כשידינו הייתה על העליונה, שבנינו לא נפלו לחינם ושנקום למציאות חדשה, אך המצב חזר לעצמו כאילו לא היה מבצע", הבהיר לביא, תושב מיתר, שממשיך לשמוע את הדי הפיצוצים מכיוון רצועת עזה. "אמרו שיהיו עשר שנים של שקט ושינוי כללי המשחק", טען. "אז אמרו. כאילו לא היה מבצע". הוא הוסיף כי "נכשלנו בכך שזאת המלחמה הכי ארוכה שהייתה למדינה, שלוש שנים עברו ואתה שומע שחמאס תיקן את כל יכולותיו מלפני המבצע, ואפילו מעבר לכך".

בנו הצעיר של לביא צפוי גם הוא להתגייס בקרוב לצבא. "הוא מאוד רצה להמשיך את המורשת של אחיו של נפל", סיפר האב, שהוסיף כי בנו התכוון להתגייס גם הוא לחטיבת הצנחנים. עם זאת, הבהיר לביא, "אימא שלו התנגדה נחרצות, ובסוף הגענו להחלטה שהוא ילך לתותחנים כפשרה".

"מי אתה, בני גנץ, שתגיד שהדוח לא מקובל עליך?"

אילן שגיא, אביו של סמל ארז שגיא שנהרג גם הוא בלחימה, הבהיר כי "אצלי הדוח כבר נחתם ביום שקציני צה"ל הגיעו אלינו הביתה והודיעו לי שהבן שלי נהרג. בשיחות עם המפקדים כבר הבנתי שהיה כאן מחדל גדול, לפחות בסיפור הטרגי שלנו". בנו, חניך בקורס מפקדי כיתות של חטיבת גבעתי, היה בן 19 כשנהרג ב-28 ביולי במהלך חילופי אש באירוע חדירת מחבלים דרך מנהרה ליד קיבוץ נחל עוז.

ארז שגיא (משמאל) עם הוריו בביקורם האחרון, יולי 2014. באדיבות המשפחה
"הצבא שבטחנו בו לא ידע מול מה הוא עומד". אילן שגיא ובנו ארז, ארז/באדיבות המשפחה

"מלחמת צוק איתן לא נוהלה נכון", טען שגיא, תושב קריית אתא, "אנשים חשבו יותר על הכיסא שלהם, והצבא שכל כך סמכנו ובטחנו בו לא ידע מול מה הוא עומד". לדבריו, "הדוחות האלה לא יחזירו את הבן שלי, אבל ניהלנו מאבק כדי שהדוח יפורסם. אני פונה לעם ישראל, פקחו את העיניים שלכם, הדוח הזה הוא למען עם ישראל".

בהתייחסות למקבלי ההחלטות ולתגובותיהם בחודשים האחרונים לקראת פרסום הדוח, אמר האב השכול: "כבר אין לי כעס על האנשים האלה, הם עלובים. זה הזוי שאלה המנהיגים שלנו ואף אחד מהם לוקח אחריות. מי אוהב שאומרים לו את האמת בפנים? אף אחד". הוא הבהיר: "הגיע זמן שעם ישראל יתעורר. היום אנחנו שילמנו את המחיר הכבד, מחר זה יכול להיות כל אחד אחר. קומו, תעשו מעשה ותחליפו את הממשלה הזאת".

"זה מה שכואב כל כך, מבקר המדינה עבד על הדוח הזה באחריות במשך שנתיים, התייחס לדוח הזה כאילו בנו שלו נהרג שם, ולבוא ולשמוע את אלה שאומרים 'הדוח הזה לא מקובל עליי' – מי אתה, בני גנץ, שתגיד שהדוח לא מקובל עליך?", הוסיף שגיא, "אתה אומר שאתה מוכן לצאת עם אותו מודיעין למערכה, בטח שתהיה מוכן, כי תשב בקריה והחיילים ילחמו בשטח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully