וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר בצה"ל על ההתנכלויות לחרדים: "אנחנו חלשים מול התופעה"

26.2.2017 / 17:28

בדיון ראשון בנושא שכינס היועמ"ש אמר הגורם כי המצב עלול להידרדר עוד ו"לפגוע בהישגים". מנדלבליט כינה את המתקפות נגד חיילים חרדים "מאיימות", והורה על הקמת צוות מיוחד. סגן שר הביטחון: "אין פוליטיקאים חרדים שיוצאים בגלוי נגד התופעה"

צילום: מתי עמר/tps וישראל קליין, ישראל כהן/כיכר השבת, אלי שלזינגר ואיציק מן/בחדרי חרדים, עריכה: שמרית גולדשטיין

(בווידאו: הפגנות חרדים על מעצר עריק ברחבי הארץ, בתחילת החודש)

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ערך היום (ראשון) לראשונה דיון על ההתנכלויות לחיילים צה"ל החרדים, ברקע הביקורת החריפה נגד פרקליטות המדינה ורשויות החוק על כך שאינן מטפלות ביד קשה בגורמים חרדים שמנהלים בשנים האחרונות קמפיין נגד החיילים, בני משפחותיהם ומגייסיהם, שכולל הטרדות טלפוניות, פשקווילים, פרסום פרטים אישיים ותמונות של חיילים חרדים ואף תקיפות אלימות. לאור זאת, חלק מהחיילים נמנעים מלהסתובב במדים באזורי מגוריהם ומסתירים את היותם חיילים.

לוואלה! NEWS נודע כי במהלך הדיון, שנערך לבקשת סגן שר הביטחון הרב אלי בן דהן (הבית היהודי), הודה נציג בכיר בצה"ל כי "אנחנו מרגישים חלשים מול התופעה". לדבריו, "המצב עלול להידרדר ולהוריד את ההישגים שהיו עד כה בגיוס חרדים לצבא". הגורם הבכיר עוד ציין כי "תמיכת היועץ המשפטי לממשלה בנושא קריטית, גם במובן של תעדוף והקצאת משאבים".

עוד בוואלה! NEWS:
מודעת אבל של חייל חרדי מאלעד הושחתה: "ההסתה חלחלה"
"ציונים החוצה": חיילי גדוד חרדי הותקפו בהפגנה במאה שערים
בסרטון נגד גיוס חרדים, החיילים הפכו ל"חללים שנפלו בצבא השמד"

שלטים בבית שמש – נגד גיוס חרדים לצבא. יעקב לדרמן, מערכת וואלה! NEWS
"לא נתגייס לצבא השמד". שלטים נגד גיוס לצה"ל בבית שמש/מערכת וואלה! NEWS, יעקב לדרמן

בדיון השתתפו סגן השר בן דהן, היועץ המשפטי למערכת הביטחון אחז בן ארי, הפרקליט הצבאי הראשי תת-אלוף שרון אפק, נציגי משטרת ישראל, נציגי הפרקליטות וגורמי מערך הייעוץ המשפטי לממשלה. במהלכו הועברו סקירות מטעם הגורמים השונים לגבי הפעולות שהם נוקטים בנושא, וכן נדונו צעדים נוספים אפשריים להגברת יעילות המאבק בתופעה.

כך, למשל, נציג המשטרה אמר בדיון כי רק במחוז ירושלים נפתחו 35 תיקים הנוגעים להתנכלויות לחרדים חרדים ולמגייסים. נציג נוסף מטעם צה"ל קרא לשים דגש על הממד הערכי והחברתי של הסוגיה, והזהיר מפני ירידה ברצון של החיילים החרדים לדווח על התקריות אם יראו שאלה לא מקבלות טיפול ראוי.

מנדלבליט כינה את התופעה "מאיימת", ואמר כי התרשם מההיקף של העשייה שנועדה למגר אותה. עם זאת, הוא טען כי יש להגביר את שיתוף הפעולה בין הגורמים השונים כדי להילחם בתופעה. בן דהן האשים את הפוליטיקאים החרדים כי הם לא עושים דבר לטובת החיילים החרדים, וטען כי "הנציגים הפוליטיים שלהם אינם תומכים בהם בגלוי. לא תמצא אף אחד מהם שיוצא נגד הפגיעה בהם".

אלי בן דהן סגן שר הביטחון בהצבעה בכנסת על חוק ההסדרה, 6 בפברואר 2017. רויטרס
"עלינו מדרגה בטיפול בהסתה". בן דהן בכנסת/רויטרס

בסיום הדיון, קבע היועץ המשפטי לממשלה כי יש חשיבות ציבורית למאבק משולב ונחוש, להגדרתו, בתופעה החמורה, שנועדה "להטיל אימה על המתגייסים לצה"ל באשר הם". הוא הבהיר כי כבר בעבר נקבע כי יש להציב בעדיפות גבוהה את הטיפול באיומים או בהתנכלויות לבני כל הדתות על רקע היותם חיילים, והוסיף כי יש לתת מענה מהיר ואפקטיבי לתלונות של חיילים חרדים, כולל תעדוף הטיפול בתיקים אלה במשטרה ובפרקליטות.

יתרה מכך, מנדלבליט הסביר כי ראוי לקדם שימוש בכלים נוספים מהתחום המנהלי, מהאכיפה הכלכלית וכלים אזרחיים נוספים, בנוסף לאמצעים הפליליים הקיימים. אלה, לדבריו, יופנו גם נגד עסקים או מוסדות המעורבים באופן שיטתי בהפצת תוכן משמיץ ומסית. הוא הבהיר כי לצורך כך, יוקם בקרוב צוות מיוחד שיהיה אחראי על התיאום בין הגורמים השונים הרלוונטיים לעניין, במטרה לשפר את האכיפה המשולבת.

בן דהן, יוזם הדיון, אמר בתום הפגישה כי "היום עלינו מדרגה בטיפול בהסתה נגד חיילים חרדים". לדבריו, "אני שמח שהיועץ המשפטי מנדלבליט וגורמי האכיפה הרלוונטיים הבינו את חומרת ההסתה שקיימת ואת הצורך לשנות דיסקט בטיפול בה. ההוראה להפעיל כלים מנהליים, כלכליים ואזרחיים היא הבשורה האמיתית, והם יביאו בהדרגה למיגורה של ההסתה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully