וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפגן כוח של האופוזיציה: אלפים בהפגנה נגד פוטין במוסקבה

המשתתפים בהפגנה לזכרו של מנהיג האופוזיציה בוריס נמצוב, שנורה למוות מחוץ לקרמלין לפני שנתיים, נושאים שלטים ועליהם ציטוטים שלו, ובהם - "אם יש פוטין, אין רוסיה". במקביל, שוחרר מהכלא פעיל אופוזיציה שטען כי עבר עינויים

צילום: אנה מילוטין, עריכה: שניר דבוש

אלפי בני אדם משתתפים היום (ראשון) בצעדה ברחובות מוסקבה לציון שנתיים מאז שמנהיג האופוזיציה בוריס נמצוב נורה למוות מחוץ לקרמלין. נמצוב היה מבקר חריף של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. מותו ב-27 בפברואר 2015, שנדמה כהתנקשות מכוונת מלמעלה, הציתה כעס ציבורי וחשש בקרב האופוזיציה.

הצעדה היום צפויה להיות מפגן הכוח הגדול ביותר של האופוזיציה מאז הפגנת הזיכרון שנערכה בשנה שעברה. ההפגנה במוסקבה אושרה על ידי הרשויות, ולפי הערכות המארגנים הגיעו אליה כ-15 אלף בני אדם, המוקפים בידי כוחות משטרה גדולים. המשתתפים בעצרת נשאו שלטים ועליהם ציטוטים של נמצוב, בהם "רוסיה תהיה חופשית", "אם יש פוטין, אין רוסיה", ו"ההזדמנות היחידה שלנו היה היציאה לרחובות". הפגנות דומות לזכר נמצוב צפויות להיערך בערים נוספות ברוסיה, בהן סנט פטרסבורג ועיר מולדתו, ניז'ני נובגורוד.

ההתנקשות בנמצוב, ששימש בעבר סגן ראש הממשלה, הפכה אותו לאישיות הבכירה ביותר המתנגדת לפוטין שחוסלה בתקופת שלטונו. חמישה גברים צ'צ'נים מצפון הקווקז עדיין עומדים למשפט בגין רציחתו, אך אלה שהזמינו את ההתנקשות מעולם לא הועמדו לדין. "באנו לכאן כדי לחלוק כבוד לכנות ולאומץ של נמצוב", העידה בשיחה עם סוכנות הידיעות הצרפתית גלינה זולינה, פנסיונרית שהגיעה להפגנה. "אנחנו רוצים להראות לרשויות שלא שכחנו".

לקריאה נוספת:
ניצחון נדיר לאופוזיציה ברוסיה: מתנגד של פוטין ישוחרר ממאסר
יחידת "פייק ניוז": רוסיה הקימה כוח צבאי להפצת תעמולה

הפגנה במוסקבה במלאות שנתיים לרצח של בוריס נמצוב, 26 בפברואר 2017. אנה מילוטין, מערכת וואלה! NEWS
ההפגנה במוסקבה/מערכת וואלה! NEWS, אנה מילוטין
הפגנה במוסקבה במלאות שנתיים לרצח של בוריס נמצוב, 26 בפברואר 2017. אנה מילוטין, מערכת וואלה! NEWS
לזכר נמצוב/מערכת וואלה! NEWS, אנה מילוטין

בתוך כך, היום שוחרר מהכלא פעיל האופוזיציה אידאר דאדין, שהיה הראשון ברוסיה שהורשע על בסיס חוקים חדשים המגבילים את הזכות להפגין. בית המשפט קבע כי יש לבטל את האישומים נגדו ושיש לו זכות לעבור טיפול רפואי. דאדין בן ה-34 נשלח לשלוש שנות מאסר - שהופחתו לשנתיים וחצי לאחר ערעורו בדצמבר 2015 - אחרי שערך הפגנות יחיד נגד הקרמלין.

הפסיקה התקבלה לאחר שבית המשפט החוקתי הורה ב-10 בפברואר לבחון מחדש את הרשעתו של הפעיל, בטענה כי החוק שמגביל סוגים שונים של הפגנות צריך להיות מיושם בצורה מידתית יותר. החוק התקבל ב-2014 בעקבות מחאות המוניות נגד הנשיא ולדימיר פוטין, ולפיו אין להפגין יותר מפעמיים בתוך 180 ימים. בנובמבר האחרון טען דאדין כי הוא עבר עינויים בכלא בצפון-מערב רוסיה. הגורמים במתקן דחו את הטענות, אבל פעיל האופוזיציה הועבר בסופו של דבר לכלא אחר.

הפגנה במוסקבה במלאות שנתיים לרצח של בוריס נמצוב, 26 בפברואר 2017. אנה מילוטין, מערכת וואלה! NEWS
הפגנה במוסקבה במלאות שנתיים לרצח של בוריס נמצוב, 26 בפברואר 2017/מערכת וואלה! NEWS, אנה מילוטין
בוריס נמצוב מאי 2013. AP
בוריס נמצוב/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully