וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלפים הפגינו נגד מכל האמוניה בחיפה: "מנקים את המפרץ"

שלומי גבאי ואלי אשכנזי

26.2.2017 / 14:29

תלמידי התיכונים והחטיבות בעיר וסביבתה שובתים עד 12:00 בדרישה לסילוק מכל האמוניה במפרץ וערכו הפגנה יחד עם פעילים מול בית המשפט המחוזי בחיפה, שם התקיים דיון בערעור על סגירת המכל בו אמרה השופטת כי ריקון המכל תוך עשרה ימים אינו ריאלי

צילום: שלומי גבאי, דוברות עיריית חיפה. עריכה: שמרית גולדשטיין

המחאה לסילוק מכל האמוניה ממפרץ חיפה עלתה היום (ראשון) שלב כשתלמידי חטיבות הביניים והתיכונים באזור כולו שבתו בין השעות 08:00 ל-12:00 בבוקר. הלימודים לא התקיימו בארבע השעות האלו במוסדות ביישובים חיפה, קריית אתא, קריית מוצקין, קריית ביאליק, קריית ים, נשר, טירת כרמל והמועצה האזורית זבולון. המחאה נערכה תחת הכותרת "בני הנוער יוצאים מהאדישות, חיפה אומרת לא למכל האמוניה".

בהודעה שפרסמה אמש עיריית חיפה נקראו התלמידים להפגין נגד "הסכנה האיומה שנמצאת במפרץ חיפה".

אלפי תלמידים ופעילים ערכו הפגנה מול בית המשפט המחוזי בחיפה, שבו התקיים דיון בערעור של מפעל "חיפה כימיקלים", בעלי המכל, נגד ההחלטה לרוקנו. חיפה כימיקלים ערערה נגד החלטת בית המשפט על ריקון מכל האמוניה תוך עשרה ימים.
ההחלטה בנוגע לערעור תימסר ביום שלישי.

לקריאה נוספת:
חיפה כימיקלים ערערה - ביהמ"ש הורה לעכב את ריקון מכל האמוניה
בית המשפט קבע: מכל האמוניה בחיפה ירוקן בתוך עשרה ימים
עיריית חיפה על הערעור לביטול ריקון מכל האמוניה: "ניסיון הפחדה"

הפגנה בעד סילוקו של מכל האמוניה ממפרץ חיפה מול בניין העירייה, 26 בפברואר 2017. דוברות עיריית חיפה,
ראש עיריית חיפה עם שלט בהפגנה נגד מכל האמוניה/דוברות עיריית חיפה
הפגנה בעד סילוקו של מכל האמוניה ממפרץ חיפה מול בניין העירייה, 26 בפברואר 2017. שלומי גבאי
יהב עם מפגין מחופש למזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה/שלומי גבאי

במהלך הדיון בבית המשפט בערעור הבהירה השופטת תמר נתנאל שרון כי "מדובר בסוגיה מורכבת, ובכל מקרה ההחלטה לרוקן את מכלי האמוניה תוך עשרה ימים לא ריאלי, נדרש לכך יותר זמן".

ראש עיריית חיפה יונה יהב הודה הבוקר לתושבים שהגיעו להפגנה ואמר כי "הייתי בבתי משפט 13 שנה, עברתי עליות ומורדות. אני מקווה שביום שלישי תתקבל החלטה שעל חיפה כימיקלים לרוקן את המכל ולסגור אותו", אמר יהב. "לא נפסיק עד שיסולק מערך האמוניה וחייבים לעבור לשלב הבא – מניעת הרחבת בז"ן וצמצום הפליטות".

המשרד הודיע השבוע כי היתר הרעלים ל"חיפה כימיקלים" על השימוש במכל לא יחודש מאחד במרץ, אך למשק תינתן תקופה של שלושה חודשים להיערכות. המשמעות היא שאם לא יימצא פתרון עד יוני, יושבת מכל האמוניה. עם זאת, אם בית המשפט יקבע לפנות את האמוניה לפני כן, החלטתו תהיה זו שתקבע את גורל המכל.

מיכל אמוניה במפעל חיפה כימיקלים שבמפרץ חיפה. פיני חמו, מערכת וואלה! NEWS
דליפה תסכן עשרות אלפי בני אדם לכל הפחות. מכל האמוניה במפרץ/מערכת וואלה! NEWS, פיני חמו

ההחלטה של המשרד להגנת הסביבה הגיעה לאחר שחברת "חיפה כימיקלים" לא הצליחה להוכיח כיצד תוכל להסיר את הסיכון לאוכלוסייה בהתאם למדיניות המשרד בנושא מרחקי הפרדה וכן מניעת הסיכון מאסונות טבע. היא גם לא סיפקה אלטרנטיבות עם לוחות זמנים קצרים וברורים לסילוק המכל ולהסרת הסיכון מהמפרץ, בניגוד להנחיות שהציב המשרד בשימוע.

לפני כשבועיים קבע בית המשפט לעניינים מקומיים בחיפה כי על מפעל "חיפה כימיקלים" לרוקן את מכל האמוניה בתוך עשרה ימים. ההחלטה התקבלה בעקבות צו סגירה שהוצא אחרי שדוח האמוניה החמור, המכונה "דוח קינן", פורסם בחודש שעבר. לפני שבוע וחצי ערערה "חיפה כימיקלים" על ההחלטה לרוקן את מכל האמוניה בעיר. עקב הערעור, שהוגש לבית המשפט המחוזי בעיר, הוחלט להוציא צו לעיכוב ביצוע ההחלטה עד ל-26 בפברואר.

"דוח קינן" הוא הדוח החמור ביותר שפורסם בנושא מכל האמוניה. הוא חובר בידי ועדה מקצועית שמינתה עיריית חיפה לבחינת נושא האמוניה במפרץ חיפה. בראש הוועדה עמד פרופ' אהוד קינן מהטכניון ובין חבריה נמנים חתן פרס נובל לכימיה וחתן ישראל לפיזיקה פרופ' דן שכטמן, פרופ' ידידיה בנטור, פרופ' אשר טישלר, פרופ' עמוס נוטע, פרופ' אמנון שטנגר, פרופ' ישראל שכטר, פרופ' יואל ששון וד"ר אליק גרויסמן.

דוח המומחים היה לדוח המדעי הראשון שהתייחס לא רק לאיומי מכל האמוניה, שאותו הגדיר מנהיג חיזבאללה, חסן נסראללה "פצצת האטום" שלו, אלא לאיום שמציבה האנייה הפורקת אחת לחודש את האמוניה המיובאת למכל. לפי הדוח, בעוד דליפה ממכל האמוניה עלולה לגרום למותם של עשרות אלפי בני אדם, דליפה מהאנייה המובילה אמוניה לאחסון במכל עלולה לגרום למותם של מאות אלפים, בשל השילוב עם מי הים שהופכים אותה לקטלנית יותר.

ב"חיפה כימיקלים" דחו את ממצאי הדוח. עורכי הדין של החברה טענו כי "כותבי הדוח לא טרחו לבקר במסוף האמוניה. הם לא נפגשו עם נציגי החברה ועם מומחי פיקוד העורף, עם נציגי המועצה לביטחון לאומי ועם נציגי המשרד להגנת הסביבה, להם יש את הידע הנדרש על מכל האמוניה והדרכים להגנתו". הם הוסיפו כי העירייה והעומד בראשה יונה יהב פעלו להסתיר מעיני בית המשפט את העובדה שהדוח הוגש לבית המשפט העליון.

הפגנה בעד סילוקו של מכל האמוניה ממפרץ חיפה מול בניין העירייה, 26 בפברואר 2017. שלומי גבאי
הפגנה נגד מכלי האמוניה בחיפה, הבוקר/שלומי גבאי

מרשימת "הירוקים של חיפה" נמסר בתגובה: "אנחנו מצפים מבית המשפט לדחות לאלתר את בקשת הדחייה של חיפה כימיקלים. יותר מכך, אנו מצפים מבית המשפט שיסגור את המכל באופן מידי וינחה את ממשלת ישראל לנקוט בתכנית חירום לאספקת אמוניה לתעשיות נדרשות". עוד נמסר כי "הסיכון הגבוה שכרוך בהמשך הפעלת המכלל למלייון תושבי מפרץ חיפה מחייב נקיטת צעדים דרסטיים של ממשלת ישראל. אנו קוראים לממשלת ישראל, לראש הממשלה ולשר להגנת הסביבה ליישם תכנית חירום לאומית חדשה ומידית להוצאת המפעלים המזהמים ממפרץ חיפה כדי לאפשר עתיד חדש לתושבי המטרופולין".

(עדכון ראשון: 7:30)

הפגנה בעד סילוקו של מכל האמוניה ממפרץ חיפה מול בניין העירייה, 26 בפברואר 2017. שלומי גבאי
הפגנה מחוץ לבית המשפט בחיפה/שלומי גבאי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully