וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשלי הצבא והביקורת על נתניהו: מי צפוי להפסיד מדוח צוק איתן

25.2.2017 / 22:22

פרסום דוח מבקר המדינה השבוע עתיד להכריע בקרב הגרסאות בין ראש הממשלה ליו"ר הבית היהודי בנוגע להתנהלות הקבינט. לפי גורמים שנחשפו אליו, הוא יכלול ביקורת קשה על הדרג המדיני ובראשו נתניהו, ועשוי לאשש את טענות בנט

עריכה: יאיר דניאל

(נתניהו: "איום המנהרות הוצג במלואו בקבינט")

דוח מבקר המדינה על מבצע "צוק איתן" שיפורסם השבוע צפוי לעורר מחדש את העימות הפוליטי בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ליו"ר הבית היהודי נפתלי בנט. הדוח יכלול את שני הפרקים המרכזיים על המבצע: תהליכי קבלת ההחלטות בקבינט לפני המבצע ובמהלכו, וההתמודדות עם איום המנהרות. על פי גורמים בכירים במערכת הפוליטית שנחשפו אליו, הוא כולל ביקורת קשה על הדרג המדיני והצבאי, ובמיוחד על נתניהו, שר הביטחון דאז משה יעלון והרמטכ"ל לשעבר, בני גנץ.

במערכת הפוליטית מצפים בדריכות מתוחה לפרסום שיכריע בקרב הגרסאות הקשה בקבינט המדיני-ביטחוני המתנהל מאז המבצע. מהצד האחד עומדים בנט ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד שטענו כי איום המנהרות לא עלה לדיונים בפורום הבכיר. ומהצד האחר נמצאים נתניהו ויעלון שדחו את הטענות שלפיהן, לא נערכו לאיום המנהרות וטענו כי הן "הפוכות מהאמת". הדוח צפוי לדחות את גרסתו של נתניהו שלפיה, הקבינט עודכן והוכן כראוי על איום המנהרות ושהתקיימו בנושא דיונים רבים, ולאמץ את גרסת בנט שלפיה, הפורום לא עודכן בנושא.

לקריאה נוספת:
נתניהו על דוח "צוק איתן": "איום המנהרות הוצג בחומרתו בקבינט"
בנט: "דוח צוק איתן - רעידת אדמה"; יעלון: "מדליף ומקושש לייקים"
המבקר צפוי לקבוע: הקבינט לא עודכן בצוק איתן; צה"ל לא נערך למנהרות

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החינוך נפתלי בנט בישיבת ממשלה. אוגוסט 2016. אמיל סלמן, פול צלמים
קרב גרסאות. נתניהו ובנט/פול צלמים, אמיל סלמן

העימות הפוליטי בין הצדדים החל כבר בשבועות האחרונים. אחרי שנחשפו תמלולי הקבינט בזמן המבצע, מיהר בנט להכריז שהדוח הוא "רעידת אדמה ביטחונית"; לפיד אמר כי נתניהו "התעסק בצוק איתן בפוליטיקה במקום במלחמה"; ויעלון, המוזכר לשלילה בדוח, תקף בחזרה את בנט ואמר כי הוא מדליף ו"מקושש לייקים"; ורק נתניהו המשיך לטעון כי סיכם את איום המנהרות "כאחד מארבעת האיומים הגדולים על ישראל".

ספק אם נתניהו יוכל להמשיך להציג טענה זו או טענות דומות אחרי פרסום הדוח משום שממצאיו צפויים להציג תמונה אחרת לחלוטין. אלא שבעיתוי קשה גם ככה עבור ראש הממשלה, שבו הוא מתמודד עם חקירות פליליות, ייאלץ נתניהו למצוא דרך להיחלץ מהביקורת הקשה. יריבים פוליטיים מבית ומחוץ כבר חוגגים את החקירות והוא ינסה לצמצם ככל שניתן חגיגות נוספות אחרי פרסום הדוח. מדובר במשימה קשה לא רק בגלל תוכן הדוח, אלא במיוחד משום שנתניהו ייצר מצג שלפיו, הוא ויעלון הם מקבלי ההחלטות והקבינט והדיונים בו הם רק חותמת גומי להחלטותיהם.

משה יעלון בפורום אוניברסיטת בר אילן. ניב אהרונסון
תקף את המבקר. יעלון/ניב אהרונסון

גם יעלון, אחד המבוקרים הבכירים בדוח, הכין את עצמו בשבועות האחרונים. הוא כתב למבקר כי הדוח "שטחי ושגוי" וקבל נגד המבקר, השופט בדימוס יוסף שפירא, ישירות. "שרים פופוליסטים חטפו אותך לפיר המנהרה, שדרכה אתה רואה את כל המערכה", כתב לו. ההתמודדות עם הדוח עבור יעלון תהיה קלה יותר. הוא אמנם מתכנן את חזרתו לפוליטיקה בבחירות הבאות, אולם, כעת אינו שחקן פעיל במגרש הפוליטי. פרסום הדוח אולי תזיק לו, אך הדרך שלו להתמודד איתו ולזרוק את ההאשמה על אחרים - תהיה קלה יותר.

בנט לא יצטרך לומר הרבה, משום שהדוח ידבר בעדו. עוד לפני פרסום הדוח הוא כבר יוצא ממנו אחראי, צופה פני העתיד וביטחוניסט מעולה שירד לשטח, אסף נתונים ונדנד לפורום הביטחוני להציג תכנית להתמודדות עם האיומים. פרסום הדוח יהיה עבורו חותמת לתקופה האחרונה בתור הישג פוליטי משמעותי. המשחק של לפיד יהיה פחות משמעותי; הוא אמנם רואה את עצמו מועמד ראוי לראשות הממשלה בבחירות הבאות, וישב במהלך המבצע בקבינט, ולכן יגרוף קרדיט, אך הקרב בין בנט לנתניהו ידחק אותו החוצה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully