וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כבר לא מתחת לרדאר: המלחמה המתמשכת של צה"ל במזל"טים

27.2.2017 / 0:20

עד ליירוט המזל"ט של חמאס בשבוע שעבר, חלף יותר מעשור של כלי טיס זעירים שניסו לחמוק למרחב האווירי ולשוב לגבולותיהם. מאז, הצליח חיל האוויר לשדרג את יכולותיו לקראת האיומים הצפויים מצפון ומדרום, ויודע שהמלחמה האמיתית – היא דווקא בין המערכות

צילום: דובר צה"ל

(בווידאו: יירוט מל"ט של חמאס מעל חוף עזה, חודש ספטמבר האחרון)

יכולותיו של חיל האוויר לאתר וליירט כלי טיס זעירים ללא טייס, הגיעה לידי ביטוי באופן מובהק ביום חמישי האחרון עם פעילות מוצלחת ליירוט מזל"ט של חמאס על ידי מטוס F-16. אלא שהמזל"טים כלל אינם סוגיה פשוטה להתמודדות, והיא הצריכה מצה"ל שנים של התמקצעות בתחום.

בנובמבר 2004 הטיס ארגון חיזבאללה מזל"ט מדרום לבנון לעבר ישראל. המזל"ט חזר אל המרחב הלבנוני, נפל בים ונאסף לאחר מכן על ידי דייגים בים מבלי שחיל האוויר יצליח ליירט אותו. כעבור שנה, טען חיזבאללה כי הטיס מזל"ט נוסף בשמי ישראל ל"מטרת צילום". זיהוי כלי טיס בעל חתימה נמוכה על ידי המכ"מים של צה"ל, כמו גם יירוטו, הפכו לאתגר עבור חיל האוויר. אחרי ניתוח האירוע ואימונים מורכבים, הצליחו טייסי מטוסי F-16 של חיל האוויר לפגוע בשני מזל"טים של חיזבאללה מול חופי ישראל, במהלך מלחמת לבנון השנייה, בהפרש של שישה ימים.

באוקטובר 2012 הצליח חיזבאללה להטיס מזל"ט מלבנון לאורך רצועת החוף של ישראל, כשהוא מבצע פעולת הסחה בדרום הארץ כדי שיחשבו שהוא המריא מרצועת עזה. לאחר 30 דקות הגיע למרחב יער יתיר ויורט. בצה"ל טענו כי זיהו את המזל"ט לפני שנכנס למרחב האווירי הישראלי, ויירטו אותו מעל היער מסיבות בטיחותיות. השלב הבא היה שילוב של מערכת ההגנה האווירית בחיל האוויר, כמענה נוסף לזיהוי ויירוט מזל"טים. צה"ל החל לשלב את האיום החדש בתרגילים השונים של חיל האוויר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ניסיון יירוט של כלי טיס שחדר מסוריה, חודש יולי האחרון/מערכת וואלה!, צילום מסך

היה זה ברור כי מדובר בעניין של זמן עד שגם חמאס יפעל להשגת מזל"טים, כחלק מארסנל הנשק שצבר ברצועת עזה. בנובמבר 2012, במהלך מבצע "עמוד ענן", תקף צה"ל מחסנים שבהם הוסתרו מזל"טים של החמאס ברצועה. לאחר מכן, באופן חריג, חשף צה"ל סרטון שבו נראו פעילי הארגון באימון הטסת כלי טיס בלתי מאויש בשכונת חאן יונס. החשש היה ונותר, כי בחיזבאללה, כמו בחמאס, ינסו לרכוש ואף לפתח מזל"טים בעלי יכולת נשיאת מצלמות כבדות, חומר נפץ או במקרה קיצוני טילים שישמשו אותם במערכה נגד ישראל.

בתחילת מבצע "צוק איתן", בקיץ 2014, שוב חשף חמאס יכולת להטיס מזל"טים. סוללת פטריוט זיהתה מזל"ט לאורך קו החוף - ויירטה אותו. מאז "צוק איתן", הציגה הזרוע הצבאית של החמאס ברצועת עזה מספר סוגי מזל"טים לראווה ואף הטיסו אחד מהם לעיני הציבור הפלסטיני. גורמי צבא הסבירו "כל עוד כלי הטיס שלהם לא חורגים ממרחב שמי רצועת עזה, צה"ל לא מיירט אותם אך ברגע שהם חוצים את המרחב, כולל את האזור הימי, הם יופלו על ידי חיל האוויר".

בדצמבר 2015, עלה חמאס שלב בפיתוח המזל"טים, כשכלי תקשורת במצרים דיווחו כי הצבא המצרי זיהה שלושה מהם בעומק של כעשרות ק"מ סביב אל-עריש ושייח זוויד בסיני. כוחות הצבא המצרי פתחו באש לעבר כלי הטיס, אך בשל גובהם הרב, לא הצליחו לפגוע בהם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בחורף 2016 זיהה חיל האוויר מזל"ט נוסף של חמאס לאורך קו החוף של רצועת עזה, ולפני שהתקרב למרחב האווירי הישראלי הוא הופל על ידי מטוס קרב של חיל האוויר. גורמי צבא העריכו באותם ימים כי החמאס התאמן בהפעלת מזל"טים, ולא ניסה לחדור למרחב הישראלי.

אך גם לאחר היירוט ביום חמישי האחרון, חמאס לא שוקד על השמרים ומתאמץ להבריח לרצועת עזה טכנולוגיה מתקדמת שתדע לא רק לחדור למרחב האוויר הישראלי - אלא גם לנסות לשבש את פעילות המזל"טים של חיל האוויר הישראלי.

העצור שפתח את קשרי איראן-חמאס

באוגוסט 2015, עצר שב"כ פלסטיני תושב רפיח, לוחם כוח מובחר של החמאס וחופר מנהרות, שסיפר בחקירתו על אודות הקשר שבין איראן לחמאס. העצור טען כי במסגרת הקשר בין איראן לחמאס, מועברת לרצועה תמיכה צבאית לטובת חיזוק הארגון. בין היתר, מדובר בהעברת כספים, אמצעי לחימה מתקדמים וציוד אלקטרוני כמו מכשירים לשיבוש תדרים המשמשים לטובת הפלת מזל"טים ישראלים בשמי הרצועה. עוד ציין כי איראן הכשירה בעבר לוחמי חמאס מרצועת עזה בשימוש בגלשני רחיפה, במטרה לחדור מן האוויר לשטח ישראל.

המפגן הצבאי של החמאס, עזה. מתוך אתר ספא, אתר רשמי
תהלוכת הראווה של חמאס להצגת המזל"טים, דצמבר 2014/אתר רשמי, מתוך אתר ספא

בצה"ל נערכים לשלל תרחישים, הכוללים ניסיונות של חדירת כמה מזל"טים יחד למרחב האווירי. ביולי 2016 חדר מל"ט דרך גבול רמת הגולן, ולמרות ניסיונות יירוט של חיל האוויר, הוא לא נפגע וחזר למרחב הסורי. מאוחר יותר הועלתה הערכה במערכת הביטחון כי מדובר היה במל"ט רוסי שחדר בטעות.

גורמי במערכת הביטחון כי האתגר הוא זיהוי המזל"טים של האויב, שכן בזמן מערכה, היחידות השונות דרוכות יותר. "היכולות של חיל האוויר הישראלי הן כלי מבצעי מוכח", אמר אחד הגורמים המעורים בנושא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully