וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה במקרר ומה בארון? מתברר שעד היום אחסנתם מזון במקומות הלא נכונים

26.2.2017 / 5:33

הכנסתם את הלחם והחמאה למקרר? טעות. מומחים להבטחת איכות המזון עושים סדר במטבח ומסבירים אילו מוצרים צריכים להיכנס למקרר ואילו צריכים להישאר בארון, ושוברים על הדרך כמה מיתוסים על ריקבון. רשמו לעצמכם

ספק 500

בסרטון – המקרר שהוא גם מחשב

טעיתם. קורה. במקום לבכות על חלב שנשפך, בואו ננסה יחד לתקן הרגלים ישנים - וממש שגויים שלנו - וללמוד אילו מוצרים באמת זקוקים לאחסון במקרר ואילו עדיף שיישארו על השיש או בארון. אתם הולכים להיות מאוד מופתעים מכמה מהמוצרים שהייתם בטוחים שמקומם הטבעי הוא במקרר או בארון - וההפך הוא הנכון.

קטשופ: במקרר

ענקית הסופרמרקטים "אסדה" שאלה את לקוחותיה היכן אתם נוהגים לאחסן את הקטשופ: בארון או במקרר? כשנודע לה שרוב הלקוחות מכניסים באופן מיידי את בקבוק הקטשופ למקרר - היא העבירה בחנויות את המוצר מהמדף לקירור, לאחר שהייה של עשרות שנים על המדף עם יתר הרטבים. אצלנו בסופרים עדיין תמצאו את הקטשופ על המדפים, והמומחים טוענים שכל עוד המוצר עדיין לא נפתח - בטוח מאוד להשאירו שם. אולם, עם פתיחתו יש ואף חשוב להעבירו למקרר.

לפי דברי המומחים, לשמירה של הקטשופ בארון יש סיכונים בריאותיים. "עד לפני כעשור, אף אחד לא אחסן קטשופ במקרר, אך בעבר הוא הכיל הרבה יותר מלח", אמר ד"ר פיטר באראט ל"דיילי מייל", "בשנים האחרונות, יצרני המזון קיצצו בכמות המלח, חומר משמר טבעי, עקב תרומתו ללחץ דם גבוה". אולם, גם אם הייתה כוונה טובה לבוא לקראתנו, חוסר המלח בקטשופ הוא חסרון גדול עבורו, כי נטייתו לריקבון רק גדלה מאז. טמפרטורות גבוהות רק מאיצות את התהליך ומביאות להיווצרותם של חיידקים מזיקים. לכן, יש לאחסן את המוצר במקרר.

עוד באותו נושא

ויכוח סוער: מהו טוויקס - חטיף שוקולד או עוגיה?

לכתבה המלאה
קטשופ בצלוחית. ShutterStock
ברור שבמקרר/ShutterStock

שוקולד: בארון

גם בימי הקיץ השרביים ביותר, השוקולד חייב להישאר בארון. חטיפים, ביסקוויטים, טראפלס וממתקים – כולם מקומם בארון. וכן, יש גם יוצאים מן הכלל כמו שוקולד במילוי קרם וופלים עם שכבת שוקולד דקה מאוד שמומסת בקלות.

אל תשכחו שהשוקולד סופג ריחות בקלות, ואתם ממש לא רוצים לאכול שוקולד עם ריח של שניצל שהשארתם אתמול במקרר. מומחים בריטים יצרו מדריך המלמד איך בדיוק צריך לאחסן סוגי שוקולד שונים בבית - אז אם אתם עדיין חוששים לחיי החטיף האהובה עליכם - אתם מוזמנים להיכנס ולבדוק.

חמאה: בארון

בניגוד לחלב ולשמנת, החמאה לא מתקלקלת אם אתם משאירים אותה מחוץ למקרר למשך כמה ימים. הקרם המשמש לייצור החמאה מפוסטר, דוחה חיידקים ומאריך את חיי המדף שלה. החמאה היא גם ברובה שומן (80 אחוזים לפחות בחמאה מסחרית) – ומכן שאחוז גבוה של שומן בשילוב עם תכולת מים נמוכה הופכת את החמאה לפחות ידידותית לחיידקים. מומחית היגיינת המזון, ד"ר ליזה אקרלי, מציעה לשמור "כמויות קטנות" בצלחת חמאה מכוסה על השולחן. עם זאת, היא ממליצה לא להשאיר אותה מחוץ למקרר יותר מכמה ימים.

חמאה. ShutterStock
על השיש גם טוב/ShutterStock

ביצים:במקרר

פה רובנו לא טועים ונוהגים לאחסן את הביצים במקרר. רבות דובר על הסלמונלה, שמביאה לאשפוזם של כ-2,500 אנשים בשנה בבריטניה ול-100 אלף מקרי מוות ברחבי העולם עקב הרעלת מזון. חיידק הסלמונלה חי בביצים טריות, גם אם הן נקיות וללא סדקים, אך הסיכון גדל בשינויי טמפרטורה (שמשפיעים גם על האיכות והטעם). עקב כך, הסוכנות לתקני מזון ממליצה על אחסונם במקרר. זה יכול להיות לא פשוט כשרוב המתכונים – במיוחד מתכוני האפייה – דורשים ביצים בטמפרטורת החדר, אולם המומחים טוענים שאין נזק בלהוציא אותן מהמקרר כמה שעות לפני השימוש.

מיונז: המקרר

בניגוד לקטשופ, המיונז חייב להיות מאוחסן במקרר. חלמוני הביצה המרכיבים אותו צפויים להתקלקל די במהירות. לכן - ועל אף מיץ הלימון והחומץ המועילים לשימורו - כדאי למיונז להישמר בקירור.

מיונז. ShutterStock
מרגע שנפתחת - מקומך במקרר/ShutterStock

ריבה: בארון

זה אולי המאכל המפתיע ביותר ברשימה שלנו. לא רק שעדיף לשים את הריבה בארון - הקירור עלול אפילו לפגוע בה. אחסנת הריבה במקרר ממריצה יצירה של עובש. טכנולוג המזון בריאן סמית' מסביר שזה בגלל תהליך ההתעבות – הנגרם ע"י אוויר חם שלנוצר ברווח שבין הריבה למכסה ולכוד בצנצנת. האוויר יוצר את הסביבה המושלמת להיווצרותם של חיידקים. הודות לתוכן הפירותי שלהם, ריבות הן חומר חומצי אשר מעכבות התפתחות חיידקים גם ללא צורך באחסון מיוחד.

טוסט עם ריבה. ShutterStock
מעורר תיאבון/ShutterStock

גבינה: במקרר

גבינה מלאה בחלבון המשמש כמקור אנרגיה לגידול חיידקים. לגבינות רכות כגון מוצרלה וגבינת עזים יש את אורח חיי המדף הקצרים ביותר, כי בנוסף לחלבון – יש להן גם רמות נמוכות של מלח. גם גבינות במרקם פחות רך, כמו הצ'דר והגרוייר, עדיף שימצאו במקרר. גבינות קשות – כמו פרמזן ומנצ'גו – יכולות להישאר מחוץ למקרר והן נוטות פחות לריקבון. אולם, ברגע שגבינה יצאה מהעטיפה שלה, היא חשופה למיקרואורגניזמים שבאוויר ולכן צריכה לעבור לקירור.

בננות/אבוקדו: בארון

פירות אלה גדלים באקלים חם, כך שהם אינם רגילים לקירור. אחסנה במקרר מעכבת אצלם את אנזימי ההבשלה. כשאלה לא פעילים, אנזימים אחרים – אשר גורמים לנזק לתאים ולהשחרת הקליפה – עובדים בצורה יעילה יותר. בננות, אבוקדו ופירות הדר עדיף לאחסן במקום קריר אך לא קר מדי, בו יוכלו להבשיל בקצב נורמלי.

בננה מיובשת. ShutterStock
השאירו אותן בחוץ/ShutterStock

לחם: בארון

על פי האמונה הרווחת, קירור מסייע ללחם להחזיק מעמד, אך זה לא לגמרי נכון. הלחם בקירור מתייבש (הטמפרטורה הנמוכה שואבת ממנו את הלחות) וגורמת לו להתיישן מהר יותר. אולם, טמפרטורה נמוכה עוצרת צמיחה של עובש ולכן ניתן לשמור את הלחם במקפיא לתקופה של עד 3 חודשים ולהחזירו לטריות בהפשרה.

עשבי תיבול טריים: בארון

בזיליקום ינבול בין לילה במקרר. הוא מתחמצן מהר יותר מעשבי תיבול יבשים, כגון רוזמרין ותימין. לא מזיק לאכול אותו, אך החמצון הורס לו את הטעם. גם החשיפה שלו לאור בכל פעם שפותחים את דלת המקרר לא מועילה. מומחים ממליצים לאחסן את עשבי התיבול במיכל אטום, עטוף קל במגבת, השומרת בדיוק על כמות נכונה של לחות שמונעת מהם לנבול.

עשבי תיבול. ShutterStock
ספק : ShutterStock/ShutterStock

עגבניות: בארון

הטעם העדין של העגבניות, הנוטות להיות טובות יותר בארצות חמות, נשמר הכי טוב בטמפרטורת החדר. המקרר מכלה תרכובות חיוניות בעגבנייה ומאט את קצב ההבשלה הטבעי שלה, והרי העגבנייה טעימה יותר כשהיא אדומה ועסיסית ולא קשה וירוקה.

קישואים/סלרי/פלפלים: במקרר

לשלושת אלה יש תכולת מים גבוהה, ולכן מומחים רבים טוענים שיש לשמור אותם בארון, כדי שהם לא יקבלו מרקם דייסתי במקרר. אולם, אם אתם לא שוטפים אותם לפני שאתם מכניסים למקרר - וזה כמעט אף פעם לא קורה - עודפי המים שבהם ישאירו אותם רווים וטריים לאורך יותר זמן דווקא בקירור.

קישואים, זוקיני. ShutterStock
ספק : ShutterStock/ShutterStock

חמאת בוטנים: בארון

חמאת בוטנים נוטה להכיל מרכיבים טבעיים: בוטנים, שמן וקצת סוכר או מלח. אם אין בה חומרים משמרים, חמאת הבוטנים יכולה להתכלות, להתקלקל ולסכן לכם את הקיבה. אולם, כל זה לא צריך להוות עבורכם בעיה, כל עוד תעשו שימוש בחמאת הבוטנים שלכם בשלושת החודשים הראשונים מפתיחתה. שמן בוטנים יכול לעמוד בטמפרטורות גבוהות, כך שהוא לא יימס אם יהיה קצת חם במטבח שלכם. חמאת אגוזים, לעומת זאת, חייבת להיכנס למקרר.

חמוצים/חרדל: במקרר

כאן אין הפתעות. החמוצים והחרדל בטוחים יותר במקרר – במיוחד מהרגע שפותחים אותם. זה תקף גם למלפפונים תוצרת בית, בעיקר כי האריזה שלהן אינה אטומה בהחלט, כמו אלו המסחריות.

מלפפונים חמוצים. ShutterStock
ספק : ShutterStock/ShutterStock

דובדבנים וענבים: במקרר

הטמפרטורות הנמוכות והלחות במקרר שומרות על הפירות פריכים. בדובדבנים ובענבים קיימים אחוזים גבוהים של מים, והקירור מספק תנאים אופטימליים לשמור על הלחות ולוודא שהם נשארים עסיסיים לאורך זמן.

דובדבנים. ShutterStock
ספק : ShutterStock/ShutterStock

תפוחי אדמה: בארון

אחסנו את תפוחי האדמה במקום קריר ויבש, אך לא במקרר. אחסון תפוחי אדמה לא מבושלים במקרר עלול להוביל להיווצרות סוכרים, הצפויים להביא לעלייה ברמת האקרילאמיד הכללית שבתפוח האדמה. האקרילאמיד הוא תרכובת כימית שברמה גבוהה פוגעת במערכת העצבים ונחשדת כמסרטנת. מצד שני, אין לנו כל כך איך לברוח מזה, כי גם בטיגון תפוחי אדמה, אם אתם בעניין, נוצר האקרילאמיד המסוכן.

תפוחי עץ: למקרר

תפוח העץ הוא אחד מהפירות הבודדים שזוכים ליתרונות רבים יותר כשהם נמצאים במקרר. במהלך ההבשלה, פולט התפוח גז אתילן, העוזר לו להבשיל – ובסופו של דבר להירקב. אחסונו במקרר מאט את ייצור האתילן ומשאיר אותו טרי לזמן רב יותר.

תפוחים אדומים. ShutterStock
ספק : ShutterStock/ShutterStock

ירקות שורש/בצל/שום: בארון

ארון יבש וחשוך מונע מהם לנבוט, תהליך הנגרם כתוצאה מחשיפה לאור. שום יעלה עובש במקרר, בעוד בצלים חתוכים יסריחו אוכל אחר שהשארתם שם. עדיף לאחסן אותם בשקיות נפרדות או בקופסאות בתוך הארון.

שום ובצל. ShutterStock
ספק : ShutterStock/ShutterStock

קפה נמס: בארון

לקפה קשה לקבוע את מיקום האחסון האולטימטיבי. הגרגרים מושכים לחות וזו פוגעת בטעם ובארומה של הקפה. אם נוציא ונכניס אותו שוב ושוב מהמקרר - נביא לעיבוי, הנוצר בתוך מיכל הקפה. אם כך, הקפה יישאר טעים וטרי יותר על השיש או בארון.

יין: במקרר

מרגע פתיחתו, יש לאחסן את היין במקרר. אפילו אם זה יין אדום. אם תסגרו אותו בפקק, תכניסו אותו לקירור ותעמידו אותו זקוף - תצמצמו את החשיפה שלו לחמצן ותאטו את החמצתו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully