וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח: מחבלים פצועים ממתינים 47 דקות בממוצע לטיפול רפואי

2.3.2017 / 0:26

ארגון "רופאים לזכויות אדם" הגיש למח"ש ולמצ"ח תלונות על שמונה מקרים שבהם מחבלים ומפרי סדר פלסטינים שנורו על ידי כוחות הביטחון המתינו לטיפול זמן ארוך. זאת, למרות הגעת חובשים לזירה במהירות. דובר צה"ל: "התלונות מצויות בבדיקת הפרקליטות הצבאית"

עריכה: ניר חן

(מנכ"ל מד"א על חוסר הסיוע של הסהר האדום בפיגוע בעתניאל, נובמבר 2015)

דוח של ארגון "רופאים לזכויות אדם" העוסק בטיפול בשמונה מחבלים ומפרי סדר שנורו בירושלים, מגלה כי הפלסטינים הפצועים שכבו בממוצע 47 דקות עד שהותר לחובשים לטפל בהם. זאת, בעוד שהחובשים הגיעו לזירות בממוצע תוך שלוש דקות וחצי. בעקבות פניית הסהר האדום, הגיש הארגון ארבע תלונות למחלקה לחקירות שוטרים וארבע נוספות למשטרה הצבאית החוקרת, על שמונה מקרים שבהם ירו שוטרים וחיילים במחבלים ובמפרי סדר בירושלים במהלך גל הטרור האחרון.

התלונות הוגשו על אירועים שתועדו ונטען כי כוחות צה"ל והמשטרה מונעים את גישת החובשים להענקת טיפול רפואי לפלסטינים הפצועים במשך זמן ארוך. גורמי רפואת החירום הפלסטינים טענו כי כוחות הביטחון מונעים מצוותי רפואה פלסטינים גישה לפצועים, ומאפשרים זאת רק לצוותי מד"א, וזאת למרות שהפרמדיקים הפלסטינים מגיעים בחלק מהמקרים ראשונים לזירת הפיגוע.

עוד בוואלה! NEWS:
פרשת המטענים: מטען אותר בדירה בראשל"צ ששימשה את אחד העצורים
דוח מצב זכויות האדם: פשעי מלחמה ב-23 מדינות; עשרות גירשו פליטים
הרוג ושבעה פצועים בהתנגשות שלושה כלי רכב באזור ציפורי שבגליל

זירת פיגוע הדקירה בבית שמש. אוקטובר 2015. AP
"המדיניות הישראלית כלפי צוותי הרפואה הפלסטינית היא אלימה, מפלה וגזענית". זירת פיגוע בבית שמש, 2015/AP

המקרים המדוברים הם שלושה ניסיונות פיגוע במזרח ירושלים, שני ניסיונות נוספים בקלנדיה ושלושה מקרים של מפגינים שנפצעו בעימותים באל-בירה ובאל-פג'אר, בסמוך לבית לחם. ב"רופאים לזכויות אדם" מציינים כמקרה הבולט את ניסיון הפיגוע במעבר קלנדיה לפני כחודשיים, אז המחבלת ג'יהאן חשימה, תושבת שכונת עיסאוויה, ניסתה לדקור חיילים ונורתה.

לפי עדות פרמדיק של הסהר האדום, בסאם הריש, כוחות מג"ב מנעו ממנו גישה לפצועה ששכבה ללא טיפול רפואי בזירה. לדבריו, שני פרמדיקים נוספים של הסהר האדום שניסו להתקרב לפצועה כשעה לאחר מכן נתקלו אף הם בסירוב מצד המשטרה ונתבקשו לעזוב את המקום. רק שעה ו-50 דקות לאחר פציעתה התאפשר לצוות של מד"א לטפל בחשימה, ומשם היא הובהלה במצב קשה לבית החולים הדסה הר הצופים שבירושלים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מתוך שמונה התלונות, שלושה מהפלסטינים ששכבו ללא טיפול רפואי הוגדרו אחר כך כפצועים קשה, אחד בינוני ואחד נוסף מת זמן קצר לאחר שהחל הטיפול בו. לגבי שלושה מקרים נוספים, נמסר ש"לא ניתן לקבוע אם הנפגעים היו בחיים כשהתאפשרה גישת צוותי הרפואה, וייתכן שהעיכוב הביא להידרדרות במצבם".

הטענה לפיה ישראל מאפשרת גישה רק לחובשי מד"א מתחזקת בדוח, נוכח הנתון לפיו לצוותי הרפואה הפלסטינים התאפשרה גישה רק לשניים מתוך שמונה המקרים האמורים. בשישה מקרים, התאפשרה גישה רק לצוותים הישראליים – שלושה מתוכם היו בטיפול צוות מד"א, שני מקרים טופלו בידי זק"א ומקרה נוסף בידי הצבא.

צעיר בן 20 נפצע בינוני בפיגוע דקירה במחסום קלנדיה ליד ירושלים, 30 בספטמבר 2016. דוד קליימן תיעוד מבצעי, ספק 500
רק 110 דקות לאחר פציעתה התאפשר לצוות של מד"א לטפל במחבלת/ספק 500, דוד קליימן תיעוד מבצעי

בנוסף לכל, אנשי הסהר האדום טוענים לאלימות נגדם בשישה מתוך שמונה המקרים. אחת הדוגמאות לכך התרחשה ב-14 באוקטובר 2015 בשער שכם שבירושלים. פרמדיק פלסטיני שניסה להגיע לפלסטיני שנורה על ידי כוחות מג"ב אחרי שניסה לדקור שוטרים, תועד כשהוא נדחף בכוח על ידי שוטרי מג"ב ומסולק מהזירה.

"המדיניות הישראלית כלפי צוותי הרפואה הפלסטינית היא אלימה, מפלה וגזענית, אך חמור מכך - היא גורמת לנזק בריאותי מיותר, שניתן למנוע ובהישג יד", אמר עו"ד מחמוד אבו ערישה, מנהל מחלקת שטחים כבושים ברופאים לזכויות אדם. "טיפול רפואי הוא זכות בסיסית לכל אדם באשר הוא והתנהלות הכוחות בשטח אינה מונעת משיקולים רפואיים, שגם אותם יש לקחת בחשבון במצבים כגון אלה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מדובר צה"ל נמסר: "כוחות הרפואה הצבאיים בשיתוף גורמי רפואה שמוזעקים לאירוע מונחים להעניק טיפול רפואי מידי ובמידת הצורך, גם לפנות את הפצועים לבית החולים בהקדם האפשרי. זאת, בכפוף לאיומים הקיימים בזירה והצורך בשמירה על ביטחון הכוחות והסובבים. התלונות הנוגעות לחיילי צה"ל המוזכרות בכתבה מצויות בבדיקת הפרקליטות הצבאית".

ממח"ש נמסר בתגובה: "על פי נהלי המשטרה, במקרים שבהם מדובר בפיגוע, בטרם יוענק הטיפול הרפואי למפגע, יש צורך בבדיקת חבלני המשטרה לצורך שלילת הימצאות מטענים או כלי נשק על גופו ובכליו של המפגע. בהתאם לכך, בחלק מהמקרים העיכוב כשלעצמו אינו מגבש חשד לביצוע עבירה. באחד המקרים המתלוננים עצמם לא הגישו תלונה למח"ש, ניסיונות מח"ש לאתרם לא צלחו והארגון שהגיש את התלונה בשמם סרב למסור את שמותיהם של המתלוננים.

"במקרים אלה, בהעדר מתלונן, לא ניתן היה לקדם את החקירה. בתלונות אחרות שנבדקו עלה כי המעורבים באירוע היו חיילים, אזרחים, מאבטחים או גורמים אחרים שהסמכות לחוקרם מצויה מחוץ למח"ש והמשך הבדיקה והחקירה הועבר לטיפול הגורם המוסמך".

(עדכון ראשון: 22:08)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully