וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח מצב זכויות האדם: פשעי מלחמה ב-23 מדינות; עשרות גירשו פליטים

ארגון "אמנסטי" הזהיר בסקירה השנתית שפרסם מפני "אפקט דומינו" מסוכן, בין היתר בשל עלייתם של מנהיגים "שרודפים קבוצות שלמות". ישראל מצוינת לגנאי בשל יחסה לפלסטינים ולמבקשי מקלט, והארגון מגנה את פיגועי הדקירה והירי

צילום: אמנסטי אינטרנשיונל, עריכה: יוסי אלטר

דוח מצב זכויות האדם השנתי של ארגון "אמנסטי אינטרנשיונל" שפורסם היום (רביעי) מציין פשעי מלחמה שתועדו ב-23 מדינות, הרג פעילי זכויות אדם ב-22 מדינות, החזרת פליטים בניגוד לחוק הבינלאומי מ-36 מדינות והפרות חמורות נוספות של זכויות האדם ושל החוק הבינלאומי בלא פחות מ-159 מדינות. מחברי הדוח, המסכם את שנת 2016, מזהירים מפני "אפקט דומינו" שעלול לנבוע מכך שהמדינות החזקות בעולם, כולל החברות במועצת הביטחון של האו"ם, נסוגות ממחויבותן לזכויות האדם.

הדוח מזהיר, בין היתר, מפני "הרטוריקה המפלגת שקובעת את סדר היום במדינות אירופה, בארצות הברית ובשאר בעולם, ומתדלקת את הדחיקה הגלובלית של זכויות האדם ומובילה למצב שבו התגובה העולמית לזוועות המוניות היא חלשה באופן מסוכן". לאזכור מיוחד בהקשר זה זוכים, למשל, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן, נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן ונשיא הפיליפינים רודריגו דוטרטה.

מזכ"ל אמנסטי אינטרנשיונל סליל שטי טען כי "שנת 2016 הייתה השנה שבה השימוש הציני בנרטיב לפיו 'אנחנו או הם', שמטיל אשמה ומעורר שנאה ופחד, החל לבלוט ברמה העולמית באופן שלא ראינו מאז שנות ה-30 של המאה הקודמת". לדבריו, "פוליטיקאים רבים מדי עונים לחששות הלגיטימיים בנושאים כלכליים וביטחוניים, במניפולציה רעילה ופלגנית שנסמכת על פוליטיקה של זהויות, בניסיון לגרוף קולות".

עוד בוואלה! NEWS:
הבית הלבן: לא משנה כמה נדבר על אנטישמיות - זה לא מספיק לכם
פרשת המטענים: מטען אותר בדירה בראשל"צ ששימשה את אחד העצורים
דאעש בסיני קיבל אחריות על ירי הרקטות למועצה האזורית אשכול

פליטים מסוריה נמלטים לירדן. AP
"הקהילה הבינלאומית העדיפה ללא בושה את הקשרים העסקיים והביטחוניים על פני זכויות אדם". פליטים נמלטים מירדן לסוריה/AP

שטי הזהיר מפני "סדר עולמי חדש", והוסיף כי "ליבוי הפחדים באופן פלגני הפך לכוח מסוכן בנושאים העולמיים. בין אם זה טראמפ, אורבן, ארדואן, דוטרטה או אחרים, יותר ויותר פוליטיקאים מתיימרים להיות אנטי-ממסדיים ומובילים סדר יום רעיל שרודף קבוצות שלמות של בני אדם, הופך אותם לשעירים לעזאזל ועושה להם דה-הומניזציה".

הדוח מזהיר מפני החמרה של המשברים בשנת 2017. "המטרה הראשונה היא הפליטים, אבל אם הפוליטיקה הזאת תימשך ב-2017, אחרים ואחרות ייפגעו גם כן", הוסיף שטי. "גלי ההדף יובילו ליותר ויותר מקרים של תקיפה על רקע גזע, מגדר, לאום ודת. כשאנחנו מפסיקים לראות זה את זה כבני אדם שזכויותיהם שוות וזהות, אנחנו מתקרבים עוד יותר אל פי התהום".

עוד צוין כי מועצת הביטחון "נותרת משותקת בגלל היריבויות שבין המדינות החברות הקבועות", וכי ארבע מהן – צרפת, רוסיה, בריטניה וארצות הברית – תומכות באופן פעיל בצורה זו או אחרת בכוחות שאחראים להפרות של זכויות האדם. במזרח התיכון, על פי הדוח, "הקהילה הבינלאומית העדיפה ללא בושה את הקשרים העסקיים והביטחוניים על פני זכויות אדם, ועצמה את עיניה בפני הפרות של זכויות שנעשו בשם הביטחון".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
פלסטינית משליכה אבן ליד מחסום קלנדיה, 8 במרץ 2014. רויטרס
הפרות רבות של זכויות אדם נמנו בגדה המערבית. הפרות סדר בקלנדיה/רויטרס

כך, מצוינים בין היתר משלוחי נשק אמריקניים ובריטיים לקואליציה שמובילה ערב הסעודית בלחימה בתימן, והגדלת התמיכה הביטחונית האמריקנית בישראל למרות העדויות הרבות, לפי הארגון, להפרת זכויות אדם חמורות על ידי הכוחות הישראליים בגדה המערבית וברצועת עזה. "באופן דומה, במקום להילחם ולגנות את הפשיטה חסרת התקדים נגד מגני זכויות האדם במצרים, הקהילה הבינלאומית העדיפה להמשיך לייצא נשק לממשלה המצרית, תוך התעלמות מפעולותיה בעבר", עוד נטען בדוח.

בחלק שנוגע לישראל, נמנות הפרות רבות של זכויות אדם הקשורות להגבלות על הפלסטינים בגדה המערבית וברצועת עזה, כולל בנייה בהתנחלויות, מעצרים מנהליים ועינוי אסירים – בדומה למדינות רבות באזור, כמו מצרים, איראן, עיראק, הרשות הפלסטינית ואחרות, שגם בהן אסף הארגון עדויות למעצרים על רקע פוליטי ועל עינויים.

מנגד, ישראל מוזכרת, יחד עם בחריין ועומאן, כמדינות היחידות במזרח התיכון שלא הטילו עונשי מוות במהלך השנה החולפת. כמו כן, הדוח כולל דיווחים על לפחות 21 נשים ערביות בישראל שנהרגו על ידי בני זוגן או על ידי בני משפחתן במהלך 2016, חלקן לאחר שהמשטרה לא נתנה להן הגנה מספיקה מהתעללות על ידי בני הזוג שלהן.

חלוקת המזון של האו"ם, סודן. פברואר 2017. רויטרס
"התגובה העולמית לזוועות המוניות היא חלשה באופן מסוכן". חלוקת מזון בסודאן/רויטרס

מערכת המקלט של ישראל מצוינת לגנאי, לאור דחייתה הגורפת של בקשות המקלט של אזרחי אריתריאה וסודאן, והכישלון בהקמת מערכת מקלט ראויה. החזקתם של יותר מ-3,250 בני אדם במתקן "חולות" ובכלא "סהרונים" מוזכרת גם היא לגנאי, לצד העובדה שלא ניתנה תשובה רשמית לעשרות אלפי בקשות מקלט.

הממשלה הפלסטינית מוזכרת בדוח בזכות אשרור אמנת רומא, שעל בסיסה פועל בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, אולם הרשויות ברמאללה ורשויות חמאס בעזה מצוינות לגנאי בשל כך שלא הענישו את האחראים לירי ללא אבחנה לעבר ישראל, למשל, או הוציאו להורג פלסטינים שנחשדו בשיתוף פעולה ללא משפט. כמו כן, הדוח יוצא נגד מתקפות הדקירה, הדריסה והירי שביצעו פלסטינים בישראל, יחד עם הרג לא חוקי, לפי הארגון, של פלסטינים על ידי הכוחות הישראליים.

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully