וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית הקברות במיזורי הפך לזירת הרס: "אנחנו לא מרגישים בטוחים"

22.2.2017 / 6:30

מרצה ישראלי ששהה בסנט לואיס כשדווח על השחתת בית הקברות היהודי לא הופתע: "האנטישמיות בהחלט מורגשת". נציגת "הליגה נגד השמצה" בעיר אמרה לוואלה! NEWS: "כשהשנאה עולה נדרש גינוי בלתי מתפשר"

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

כאשר פרופ' עמוס גיורא, תושב מבשרת ציון המבקר כעת בסנט לואיס מיזורי לצורך משימה אקדמית, שמע על השחתת המצבות בבית הקברות היהודי בעיר, הוא לא הופתע. רק לפני חודשיים קיבל המרצה למשפטים, המלמד באוניברסיטת יוטה, איומים על חייו. בשיחה עם וואלה! NEWS, סיפר גיורא כי בעקבות מאמר שפרסם בעיתון המקומי "סולט לייק טריביון", הוא קיבל איומים באתר הניאו-נאצי "דיילי סטורמר".

לדבריו, "המאמר שאל האם באווירה הנוכחית צריך לשאול את עצמנו האם צריכים להגביל את חופש הביטוי באינטרנט. אפשר להסכים איתי או לא להסכים איתי, אבל לא ציפיתי שכתוצאה מכך יהיו איומים על חיי". גיורא הוסיף: "האיומים היו חדים וברורים ולא השאירו מקום לספק. פנינו אז מיד למשטרה. אני החלטתי שכתוצאה מהאיומים, אם הם התכוונו להשתיק אותי – אז בדיוק ההיפך. אני לא מוכן לשבת".

עוד בוואלה! NEWS:
הבית הלבן: לא משנה כמה נדבר על אנטישמיות - זה לא מספיק לכם
ארה"ב: כמאה קברים יהודיים הושחתו בבית עלמין במיזורי

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"זה ייקח זמן, יש כל כך הרבה מצבות". בית הקברות בסנט לואיס/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"כמות עצומה של אנשים מחפשים לסייע". בית הקברות בסנט לואיס/מערכת וואלה!, צילום מסך

השבוע, בעודו מבקר בסנט לואיס, מיזורי, התפרסמה הידיעה על השחתת בית הקברות היהודי בעיר. מאז האירוע, הוא ערך שיחות עם נציגי ארגונים יהודיים בעיר, וסיפר "האווירה היא טעונה. ברור שזה מאוד מעציב את נציגי הקהילה – לא רק האירוע עצמו, אלא גם האירועים האחרונים בארצות הברית".

הוא הבהיר כי יש "תחושה מאוד לא נעימה, שיש גל של אנטישמיות. זה בהחלט מאוד מורגש". לטענת גיורא, "האירוע עצמו הוא משהו מקומי, אבל אם מחברים את זה למה שהיה ברכבת התחתית בניו יורק, ואיומי הפצצות במרכזים היהודיים, יש תחושה מאוד לא נעימה".

"למעשה", המשיך גיורא, "זה קצת יותר מאשר תחושה לא נעימה. חלק מהצעירים שאיתם נפגשתי אמרו שהם לא מרגישים בנוח לדבר בפומבי על סוגיות שקשורות לישראל ועל סוגיות שקשורות למה זה אומר להיות יהודי בארצות הברית, וזה חדש". הוא הבהיר כי "זה הסימן שזה מדאיג, שאנשים כן חשים שיש פה גל. הדאגה היא מה הלאה, מה הבא בתור".

"מי שעושה את זה לא מבין את ההשפעה"

"בשנה וחצי האחרונות אנחנו מודאגים מעלייה ברטוריקה של שנאה, זה כמעט נותן לאנשים רשות"

קרן ארואסטי, נציגה "הליגה נגד השמצה" בסנט לואיס, סיפרה לוואלה! NEWS כי "התחושות ביום הזה הן תחושות מעורבות. שילוב של עצב וחרדה". היא הגיעה לבית הקברות היהודי שהושחת מיד עם קבלת הדיווח הראשוני, ושחזרה: "זה היה מאוד עצוב ללכת בבית הקברות אתמול. אני מכירה אנשים שקבורים שם, חשתי עצב כל כך עמוק. קשה להסביר".

"משפחות הורגלו לרמה מסוימת של ביטחון, של עוצמה, של שלווה", הוסיפה, "התקווה הייתה כמובן שהמצבות הללו יישארו כך לנצח, זו המטרה של בית הקברות. כאשר זה נפגע, זה מעלה תחושת קבס. באו לשם הרבה אנשים אחר הצהריים. הם רצו לראות אם מצבות יקיריהן חוללו או לא".

ארואסטי הדגישה כי לא צפתה בתשובה שנתן הנשיא טראמפ אמש, בתשובה לשאלת עיתונאי בה גינה את האנטישמיות בארצות הברית בצורה מפורשת לראשונה מאז נכנס לתפקידו. יחד עם זאת, הבהירה כי גינוי תקיף הוא הדבר הנחוץ ביותר מבחינת הקהילה: "יש דאגה גדולה לגבי היעדר הצהרה רשמית של הנשיא בתגובה לא רק לזה, אלא לאיומי הפצצות, עליית האנטישמיות, ואנשים מחכים להנהגה. ראינו תקריות שכאלה בקהילות יהודיות, במקומות עבודה, בקמפוסים. כשאנטישמיות עולה, מה שנדרש זה גינוי חזק ולא מתפשר, ובצידו התחייבות לפעול נגד זה. בין אם במסגרת חקיקה, במסגרת חינוך, ובמסגרות נוספות. מה שאנחנו בליגה נגד השמצה מודאגים ממנו בשנה וחצי האחרונות היא עלייה של רטוריקה של שנאה, זה כמעט נותן לאנשים רשות".

לדבריה, לפי שעה לא ברור מי ביצע את הפשע, וכי ככל הנראה הרשויות מתכוונות להציע פרס למי שיביא מידע על המבצעים. "אני לא רוצה לשער מי עשה זאת. אני יכולה לומר שבמקרים רבים מה שראינו זה שמדובר בבני נוער. בשלב זה, המשטרה לא חלקה איתנו מידע ספציפי לגבי השאלה האם הפעילות הייתה מכוונת כלפי יהודים".

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ במסיבת עיתונאים בבית הלבן, וושינגטון, ארצות הברית. פברואר 2017. רויטרס
"נדרש גינוי חזק ולא מתפשר, והתחייבות לפעול". טראמפ/רויטרס

היא הסבירה כי "בשנה וחצי האחרונות אנחנו מודאגים מעלייה ברטוריקה של שנאה, זה כמעט נותן לאנשים רשות", וציינה כי טרם התברר מי אחראי לפשע האחרון בסנט לואיס. "אני יכולה לומר שבמקרים רבים מה שראינו שאלה בני נוער", אמרה ארואסטי, "בין אם הם מבינים מה עושים, בלי קשר לכוונה, הם לא מבינים את ההשפעה. בשלב זה, המשטרה לא חלקה איתנו מידע ספציפי לגבי השאלה אם הפעילות הייתה מכוונת כלפי יהודים".

ארואסטי עוד הסבירה כי תיקון המצבות ייקח זמן. "יש ענייני ביטוח ויצירת קשר עם בני משפחה", אמרה. "זה החלק העתיק של בית הקברות, אנשים שמתו בשנות ה-40. זה ייקח זמן, יש כל כך הרבה מצבות". עם זאת, היא גם שואבת נחמה מסויימת מכמות התגובות שקיבלה מהקהילה המקומית, יהודים ולא יהודים כאחד: "יש כמות עצומה של אנשים שמחפשים לסייע, לעזור, אולי לעשות עצרת להבעת סולידריות, רוצים לעשות טקס כלשהו אחרי שנשלים את עבודות התיקון. יש הרבה מזה. זה עוזר לקהילה, אבל אנשים מרגישים חוסר ביטחון".

ליסה מרוצ'י, חברת הסניף המקומי של ארגון הקהילות היהודיות JCC, שחווה בשבועות האחרונים עשרות איומי שווא על הטמנת פצצות, הוסיפה ואמרה לוואלה! NEWS כי "אנחנו כמו כולם, עצובים נורא ומוטרדים מהוונדליזם בבית הקברות ומכל התקריות ופשעי השנאה נגד הקהילה היהודית בשבועות האחרונים". לדבריה, "אני לא יודעת מה עוד אוכל להוסיף, זה פשוט כל כך עצוב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully