וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סערת פרס ישראל: השרה רגב יוזמת דיון דחוף בכנסת

21.2.2017 / 12:12

שרת התרבות פנתה ליו"ר ועדת החינוך, ח"כ יעקב מרגי, בבקשה לדון בהדרת יוצאי עדות המזרח מרשימת הזוכים שהוכרזו עד כה, שנחשפה בוואלה! NEWS. לדבריה, "החלטות ועדת הפרס גוררות פגיעה בציבורים וקהלים רחבים בישראל"

צילום: יותם רונן, עריכה: יאיר דניאל

(בווידאו: ועדת ביטון הגישה את מסקנותיה לשר החינוך נפתלי בנט, בשנה שעברה)

שרת התרבות מירי רגב פנתה אתמול (שני) ליו"ר ועדת החינוך, ח"כ יעקב מרגי (ש"ס), בבקשה לקיים דיון דחוף בהדרת יוצאי עדות המזרח מרשימת הזוכים בפרס ישראל. "ועדת החינוך היא הוועדה שנכון וראוי לקיים בה דיון בסוגייה זו, וראוי שבדיון זה נעמוד על השלכות ההחלטות של ועדות פרס ישראל. אלו החלטות מעין שיפוטיות, הגוררות אחריהן פגיעה בציבורים וקהלים רחבים בישראל", אמרה רגב. בשיחה ביניהם, הסכים מרגי לבקשת רגב לקיים את הדיון

ביום ראשון פורסם בוואלה! NEWS כי חמשת הזוכים שהוכרזו עד כה אשכנזים במוצאם, וכמוהם גם עשרה מתוך 11 הזוכים אשתקד, שמוצאה של אחת מהם מטורקיה. רגב הוסיפה על הנושא כי "כבר בעבר מבקר המדינה התייחס לסוגיה זו, בדגש על פגיעה בשוויון והיעדר ייצוג הולם של גוונים וקהלים בחברה הישראלית".

יעל בן יפת, מנכ"לית הקשת הדמוקרטית המזרחית וחברת הנהלת המטה למאבק בגזענות, אמרה כי "פרס ישראל לאורך השנים הקפיד על מידור של מזרחים וקהלים אחרים ולא מפתיע שעשה זאת גם השנה. אני מגנה את ההדרה הזאת המתמשכת כבר שנים, ותמוהה בעינינו היכולת להגיש כל שנה רשימה אשכנזית שממנה נעדרים חלקים חשובים מהחברה בישראל, בין היתר, מזרחים, ערבים, דוברי רוסית ויוצאי אתיופיה. לא רק זאת, אלא שלאורך השנים חלק מזוכי הפרסים היו דמויות כמו קרל פרנקנשטיין וחיים חפר, שיחסם הגזעני כלפי מזרחים תואם כנראה את השקפת עולמם של חברי הוועדה".

עוד בנושא:
בלי מזרחים וערבים: רשימת הזוכים בפרס ישראל כוללת אשכנזים בלבד
רגב על סערת פרס ישראל: "הוועדה לא מצאה ערבי או מזרחי אחד ראוי?"

חברת הכנסת מירי רגב. יוסי ציפקיס
"ההדרה של בני עדות המזרח לא פוסחת גם על פרס ישראל". רגב/יוסי ציפקיס

מעיון ברשימת הזוכים שנבחרו עד כה לקבלת הפרס בשנת תשע"ז, עולה כי כולם יהודים ממוצא אשכנזי. כאמור, המדינה הייתה כזו גם בשנה שעברה, וביקורת על מיעוט מזרחים, אם בכלל, בין זוכי הפרס, נשמעה לא פעם בשנים האחרונות. הזוכים שהוכרזו השנה הם אגנס קלטי בתחום הספורט ותרבות הגוף, פרופ' אריה ורדי במוזיקה, פרופ' יהודה ליבס במחשבת ישראל, פרופ' מלכה מרגלית בחקר החינוך, ופרופ' אורי שקד בחקר ההנדסה.

רגב הגיבה אתמול להיעדרם של מזרחים וערבים מרשימת הזוכים שהוכרזו עד כה, ואמרה כי "כנראה שגם בשנת 2017, כ-70 שנים אחרי הקמת המדינה, לא נמצאו בציבור אנשים מתאימים בקרב בני המזרח, ספרד והמגזר הלא יהודי, לקבל את פרס ישראל", אמרה רגב.

לדבריה, "ההדרה של בני המזרח, ספרד, חרדים והמגזר הלא יהודי, לא פוסחת כנראה גם על פרס ישראל - פרס שאמור להעניק תחת קורת גג אחת את הייצוג ההולם לאוכלוסיות המרכיבות את החברה הישראלית. גם ועדת ביטון כנראה לא השפיעה על מקבלי ההחלטות במשרד החינוך. עולם התרבות משופע באנשי רוח, יצירה ואומנות ממזרח ומספרד ומבין כולם לא מצאו חברי ועדות הפרס אפילו מועמד אחד ראוי?".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully