וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם מול הטרור המתמשך: כך הצליחו בצה"ל למנוע פרשת אזריה נוספת

21.2.2017 / 0:24

מיד לאחר הירי של חייל חטיבת כפיר, שהורשע בהריגה, מיהרו בצה"ל לחדד כי הוראות הפתיחה באש לא השתנו, גם לנוכח גל הטרור. איזנקוט הדגיש עוד לפני הירי את עמדתו בנוגע להפעלת כוח, וכעת נראה שגם האירוע החריג לא השפיע בשטח. גזר הדין יועבר במשדר מיוחד החל מ-11:30

ספק 500

בצמרת צה"ל חששו שפרשת אלאור אזריה, שמגיעה לסיומה היום (שלישי) עם הקראת גזר דינו של החייל, תערער את ביטחונם של הלוחמים ביהודה ושומרון ואת האמון במפקדים בשטח. גם המונח "גיבוי" הדהד בפלוגות השונות, הפועלות בסביבה אזרחית ומול מחבלים חמושים, והעלה את המתח בין לוחמים ומפקדים. עם זאת, צה"ל הצליח למנוע מהירי להפוך לתופעה – ומתח קו ברור בכל הקשור להוראות הפתיחה באש ולמדיניות הפעלת הכוח שעליה מתבססת השגרה ביהודה ושומרון.

הצבא הגיב במהירות לאירוע, ומפקדים זוטרים מיהרו לקיים שיחות על מדיניות הפעלת הכוח והאופן שבו יש לטפל במחבלים החמושים בסכינים. המסר היה שיש להפעיל כוח בצורה חכמה, ולמעשה, הוראות הפתיחה באש לא עברו שינוי. זאת, למעט חידוד והוראת שעה של אלוף פיקוד מרכז רוני נומה עם פרוץ גל הטרור.

עוד בנושא:
מח"ט כפיר במשפט אזריה: "טעיתי כשהבטחתי לאביו שיפגוש בכירים בצה"ל"
חברי אזריה נערכים לגזר הדין: "אם יפסקו מאסר - יהיה בלאגן גדול"
שקיות אלאור אזריה חולקו בחינם בסניפי רמי לוי: "משלם בשביל כולנו"

אלאור אזריה, בית הדין הצבאי יפו. 26 ביולי 2016. ניב אהרונסון
הירי שביצע בזירת הפיגוע הוגדר "חריג" בתחקיר הצבאי. אזריה/ניב אהרונסון

הרמטכ"ל גדי איזנקוט זיהה כי סוגיית הוראות הפתיחה באש בסביבה אזרחית הפכה מורכבת ביותר עוד בחורף 2015, אז ניהל שיחות עם מפקדים בנושא. בעוד אירועי הטרור גברו וצעירים פלסטינים חמושים בסכינים הצטרפו לגל הפיגועים, איזנקוט כיוון שהמסר בנושא יחלחל מטה ויעבור ללוחמים. בראשית השנה שעברה, עוד לפני הירי של אזריה, איזנקוט אף התבטא בפני תלמידי תיכון בבית ים ואמר כי "לא היה רוצה לראות חייל צה"ל מרוקן מחסנית על נערה בת 13 עם מספריים". הוא ציין כי בראייתו, יש להפעיל כוח הדרוש לביצוע המשימה. חודש לאחר מכן, ירה אזריה במחבל המנוטרל בחברון.

התחקיר המבצעי שבוצע בציר הפיקודי חילק את האירוע לשני חלקים. החלק הראשון, שבו נוטרלו שני מחבלים חמושים בסכינים בהתאם להורות הפתיחה באש, והחלק השני – שהתרחש דקות לאחר מכן – ובו ירה אזריה באחד המחבלים. חלק זה הוגדר בתחקיר המבצעי "חריג", ובצה"ל הדגישו כי הוא קיבל חיזוק כתוצאה מההליך המשפטי – שכן לא עלו פרטים שונים מאלו שנקבעו בתחקיר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
ביקור הרמטכ"ל רא"ל גדי איזנקוט בוועדת חוץ וביטחון. נועם מושקוביץ
ערך שיחות כדי שהנהלים יחלחלו מטה ללוחמים. איזנקוט/נועם מושקוביץ

קצין בכיר בפיקוד מרכז, שערך לאחרונה סיכום של נתוני הטרור הפלסטיני ביהודה ושומרון במהלך השנה שעברה, אמר כי לאורך כל האירועים שהתרחשו מאז הירי של אזריה, נראה שהחיילים שנדרשו להפעיל נשק נגד מחבלים לא הושפעו. הוא הוסיף כי הוראות הפתיחה באש ברורות וכי הלוחמים לא הרגישו מוגבלים מול המציאות האזרחית המורכבת. עם זאת, הוא ציין כי בחלק מהמקרים חיילים טעו – וכי טעויות יש לגבות.

עניין נוסף שמפקדי צה"ל נדרשו להתמודד עמו הוא השפעת הפרשה על משפחות הלוחמים, שחששו מאוד מהתנהלותם בזירות טרור. החשש המרכזי מצד המשפחות היה שילדיהם עלולים למצוא את עצמם במוקד הביקורת על האופן שבו פעלו בזמן אמת. לפי הקצין הבכיר, הורי חיילים שנפצעו בפיגועים בגדה פנו אליו עוד בבית החולים, ושאלו אם בנם פעל כשורה ואם התנהלותו הייתה בעייתית. על כן, המסרים של צה"ל בנושא כוונו גם להורי החיילים, ונועדו להבהיר כי ההוראות ברורות וכי הירי של אזריה אכן היה אירוע חריג.

(עדכון ראשון: 23:20)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully